ירושלים אומרת די!!! לאלימות כלפי נשים



על רקע המאבק העולמי באלימות נגד נשים, במהלך כל חודש נובמבר יתקיימו בירושלים אירועים רבים ומגוונים, לקהלים וגילאים שונים, במטרה להגביר את השיח הציבורי ולהביא לשינוי

בתאריך ה 25 בנובמבר יציינו בכל העולם את יום המאבק באלימות כלפי נשים. יום זה  נקבע בשנת 1999 על ידי האו"ם כיום בינלאומי לציון המאבק באלימות כלפי נשים במטרה לעורר מודעות לנושא לעודד נשים לפנות לקבלת סיוע ותמיכה ולעודד שיח ציבורי למיגור תופעה זו. על-פי נתונים של האו"ם, לפחות אחת מכל שלוש נשים ברחבי העולם הותקפה פיזית, או עברה התעללות אחרת במהלך חייה, לרוב בידי אדם המוכר לה. חשוב תמיד להזכיר בתופעה רחבה אשר חוצה גילאים ומגזרים שגילוייה של האלימות לא פוסחים על אף שכבה באוכלוסייה – הם אינם מנת חלקן של נשים אלו או אחרות, אלא מנת חלקן של נשים – בשל היותן נשים.

 ספקטרום הפגיעה רחב וכולל התנהגויות אלימות המבוססות כולן על ניצול פערי הכוחות המגדריים בחברה – החל מאלימות מילולית, דרך הטרדה מינית במרחב הציבורי או במוקדי מרות ועד אלימות פיזית, אונס, סחר בנשים ומעשי רצח.

מיכל שלם, ראש הסגל בעיריית ירושלים: "לשמחתי השיח והמודעות סביב הצבת גבולות ברורים נגד אלימות פיזית ומילולית כלפי נשים עולה. יותר ויותר נשים יוצאות קדימה ואומרות לא עוד, אפס סובלנות לאלימות . גם בירושלים המדיניות בנושא זה ברורה, כלל הפעילויות והאירועים הינם אבן דרך נוספת במאמצים שלנו להוקיע תופעות אלו ולהפוך את הסביבה בה אנו חיים לבטוחה ומכבדת עבור נשים. זו חובתנו כחברה "

אריאלה רג'ואן, סמנכ"ל וראש מינהל תרבות וספורט ציינה כי " ירושלים התברכה בעשרות ארגוני נשים אשר מובילות ומקדמות שוויון מגדרי. אני עצמי סמנכ"לית בעיריית ירושלים מובילה בגאווה מחלקה לפתוח מנהיגות נשים בכל המגזרים ולכל הגילאים במטרה להנחיל את השיח הציבורי הירושלמי לכל הארץ ולמגר כל תופעה של אלימות נגד נשים".

 אחד המאפיינים הקשים והמטרידים של תופעה זו היא קשר השתיקה. אישה יכולה להיות קורבן לאלימות מתמשכת מבלי שאף אחד יראה או ידע את דבר מצוקתה. נשים רבות חוות את האלימות כלפיהן כמקור לבושה ולעיתים אף מאשימות את עצמן ולוקחות אחריות על מעשי התוקף. הן מסתירות את הכאב ונושאות אותו בקרבן כסוד מעיק, לעתים למשך כל ימי חייהן. ככל שמדובר בתוקף שהינו בן משפחה או אדם מוכר – מתהדק קשר השתיקה עוד יותר, ומסוגלותן של נשים אלו לבקש עזרה וסיוע ולעצור את הפגיעה-יורדת לאין שיעור.

 על פעילות עיריית ירושלים בנושא האלימות כלפי הנשים מספרת אורלי בן אהרון, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה: "בשנים האחרונות נפתח לכולנו תהליך גילוי- נשים ברחבי העולם המתחילות לספר ולהתקומם, בדרכים שונות, על נורמות של אלימות שהיו ולצערנו וכעסנו-עודן קיימות בחברה. בימים אלו מלאה שנה לתחילת מחאת #METOO  והיא מסרבת לשכוח. ההיפך הוא הנכון-היא רק מעמיקה ומתרחבת-והמעגלים של החשיפה נותנים עוד כוח וחושפים עוד פנים של אלימות, שלמעשה הייתה ידועה לכל ובכל זאת התקבלה יותר מדי זמן כמובנת מאליה, חולי חברתי שאין לו תקנה. בחודש יולי קיימנו תחרות יוזמות עם פורום ארגוני הנשים בירושלים, בהשתתפות נשים ירושלמיות ממגוון ציבורים וגילאים. אחת הזוכות הייתה יוזמה לקידום המאבק באלימות מינית ובחודש נובמבר נשיק פעילות משותפת, מיוחדת: "יש לי קול-אוטו זאזא נותן לי כוח" מיוחדת לילדות ילדים ונוער להכיר את קולם וזכותם על גופם.

במהלך החודש האחרון בעקבות מקרים קשים של רצח נשים עלתה זעקה בכל הארץ וגם בירושלים שילבנו כוחות. ארגונים וקבוצות מסוגים שונים לקחנו חלק יחד לקידום מהלך ארצי שיילחם בתופעה ועלינו להמשיך בכך יחד. במהלך חודש נובמבר יתקיימו אירועים רבים ומגוונים, לקהלים וגילאים שונים, במטרה להגביר את המודעות הציבורית. ביחד אנו שוברות ושוברים את קשר השתיקה. גם כאן כל קול קובע. כל קול מבקיע עוד סדק ומאפשר לעוד נשים לשמוע, שהן לא אשמות ושהן לא לבד."

 על אופן הטיפול והמניעה של אלימות במשפחה מציינת ציפי לוי, מנהלת היחידה לטיפול ומניעת אלימות במשפחה המינהל קהילה: "מערך שרותי הרווחה במנהל קהילה מספק מגוון רב של מענים טיפוליים ייחודיים למיגור התופעה הפוגענית של אלימות במשפחה בכלל וכלפי נשים בפרט, הכולל סיוע פרטני, קבוצתי וקהילתי בכל מערך לשכות הרווחה השכונתיות ובמרכזים למניעת אלימות. ההשתתפות בחודש המאבק היא חלק אינטגרלי מעבודת אגף הרווחה ובו מושקעת העשייה המקצועית הן בהנגשת השירותים לציבור והן בהעלאת המודעות לנושא גם בקרב אנשי המקצוע, כשבכל פעם סוגיה אחרת במוקד. השנה בחרנו לשים במוקד השיח המקצועי את  שקיפותם של הילדים החשופים לאלימות בין הוריהם וגיבוש מדיניות ודרכי התערבות ייחודיים בטיפול בהם, במסגרת יום עיון שנקיים בנושא."

הילה סמוליאנסקי, מנהלת המחלקה לאמנות חזותית, מינהל תרבות חברה וספורט "רצח הוא פשע נתעב ורצח על רקע מגדרי הוא בלתי נתפס. הידיעה על עוד אישה שנרצחה קורע את הלב בכול פעם מחדש. כול גילוי אלימות בכלל, ואלימות כלפי נשים בפרט ראוי שימוגר, האישה אינה שק חבטות של גבר מתוסכל ואסור שתהיה. לאמנות כוח להציף ולהעלות למודעות התמודדויות חברתיות כגון אלה, על מנת שלא נתעלם ולא נשתוק ולא נעצום עיניים ופה ונפעל למיגורן."

להלן  רשימת כל האירועים, ימי עיון, סדנאות, כנסים מקצועיים ועוד שיתקיימו  בירושלים     

בחודש נובמבר לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים:

* "הנשמע קולם" על פגיעות, פוגעים ונפגעים
כנס לאנשי טיפול: ההצגה "מי שלחם" ופאנל על תכניות למוגנות בקהילה יתקיים ביום
שני, כ"ז בחשוון, 5.11 16:00 בבית יד שרה, שד' הרצל 124.
לפרטים והרשמה: המרכז למשפחה יד שרה, טל' 02-6444566 ; תה"ל, טל' 052-3429424

* דרוש טיפול: ילדים בצל האלימות

כנס מקצועי לאנשי טיפול יתקיים בחמישי ל' בחשון 8.11 8:30, כיכר ספרא, בניין 1, אולם המועצה.
לפרטים ובהרשמה מראש בלבד: המינהל לשירותי קהילה, אגף הרווחה [email protected]

* "גט" הצגה ושיח עם עו"ד אידית טיטונוביץ', מנהלת הלשכות המשפטיות של נעמת בישראל
שלישי ה' בכסלו 13.11 19:30
ז'ראר בכר, רח' בצלאל 11
לפרטים והרשמה: נעמת, טל' 02-6251631

* בדידות - מבט חברתי וקליני בטיפול בנפגעות ובנפגעי תקיפה מינית - יום עיון של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי אלימות מינית, מיועד לנשות ולאנשי מקצועות הטיפול ובריאות הנפש
שלישי, ה' בכסלו 13.11 8:00, מלון יערים, קיבוץ מעלה החמישה 
לפרטים ורכישת כרטיסים: טל' 052-4224607 | [email protected]

* "את לא לבד" ויצו ירושלים מארחת את מרכז הסיוע לנפגעות אלימות מינית ירושלים
רביעי י"ג בכסלו 21.11 19:30, בית ויצו ירושלים, רח' מאפ"ו 1.
פרטים: ויצו ירושלים, טל' 02-6253641

* אין גבול לאהבה? שיח על הבר על כבוד, גבולות ונורות אדומות בזוגיות, אירוע מסדרת משכמך ומעלה, תכנית לסטודנטיות וצעירות ירושלמיות.
עיריית ירושלים בשיתוף נעמת, תא 'ירושלמיות' לקידום נשים ושוויון מגדרי  ותא האחווה הגאה באוניברסיטה העברית.
רביעי, י"ג בחשוון,21.11 18:30, מייקס' פלייס, רחוב יפו 33.

* # לא מחכות - אירוע חתימה חגיגי על אמנה חברתית בינלאומית למיגור האלימות כלפי נשים ונערות
שלישי י"ט בכסלו 27/11 19:30, בית אל הלב, רח' פועלי צדק 2, פרטים: www.elhalev.org

* יש לי קול
אוטוזאזא ייצא מעיריית ירושלים אל מינהלים קהילתיים לפעילות לכל המשפחה ולנוער:
הצגה וסדנאות בהדרכת אל הלב ומרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי אלימות מינית
*פעילות זוכת פרס האקתון מנהיגות נשית 2018 ביזמת המחלקה לקידום נשים,
הבית הירושלמי למנהיגות נשית, אל הלב, אמונה ירושלים, ויצו ירושלים ונעמת ירושלים
שלישי י"ב בכסלו 20.11 16:30, רח' ההגנה 13
פרטים: מינהל קהילתי הגבעה הצרפתית ורמת אשכול, [email protected]
רביעי כ' בכסלו 28.11 16:30, רח' דהומיי 7, פרטים: מינהל קהילתי גנים,  טל' 02-6441888

* "Malala land"
ראשון י"ז בכסלו 25.11 10:00
סדנאות במינהלים הקהילתיים: אבו טור, צור באהר, עיסוויה, העיר העתיקה, א-טור וראס אל עמוד.

* סדנת הגנה עצמית לנערות
חמישי י"ב בטבת, 20.12 20:30
רח' משגב לדך 20
לפרטים והרשמה: מינהל קהילתי הרובע היהודי, טל' 02-6283777    

* קבוצות הנשים בליגות הפועל קטמון ירושלים, מאמנט ושירה ליגה תקיימנה במהלך החודש טורנירים כאות הזדהות עם נשים השוהות במקלטים לנפגעות אלימות

* תערוכת רחוב—חנוכת קיר מאוייר על ידי בוגרי סדנת גרפיטי לגברים, "המרכז למשפחה", יד שרה חניון שוק מחנה יהודה, חצר בית אליאנס.

* סדנת אנימציה לנפגעות אלימות עיריית ירושלים בשיתוף נעמת ירושלים ועיר ללא אלימות 

*לפרטים אודות אירועי חודש המאבק באלימות כלפי נשים, ניתן לפנות למחלקה לפיתוח מנהיגות וקידום נשים בדוא"ל [email protected] פייסבוק: קידום נשים בירושלים.

 
התמונה מתוך הפגנה נגד אלימות כלפי נשים, בכיכר ציון בירושלים ב -8 בנובמבר 2018. צילום: נעם רבקין פנטון / Flash90. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה