ענישה מחמירה לעברייני תכנון ובנייה המתעלמים מן החוק ומצווי בתי משפט



בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים חייב עבריין בנייה בתשלום קנס בסך 183,400 ₪ והטיל עליו מאסר על תנאי של חצי שנה

בעקבות פנייתה של עיריית ירושלים לבית המשפט לעניינים מקומיים - בית המשפט פסק כי יש להחמיר עם  עברייני תכנון ובנייה המתעלמים מן החוק ומצווי בתי משפט.

בשבוע שעבר (ד' - 31/10/18), גזר בית המשפט לעניינים מקומיים עונשים חמורים על עבריין בניה שכללו קנס גבוה ועונש משמעותי של מאסר על תנאי. מדובר בגזר דין המבטא מגמה עדכנית של בתי המשפט להחמיר בעונשם של עברייני בניה לאור השינוי בחוק התכנון והבניה.

בפני בית המשפט הובא עניינו של נאשם שבנה לפני כ-15 שנים בניין בן 4 קומות, בשטח העולה על 1,000 מ"ר, בשכונת בית חנינה, ללא היתר. כבר בשנת 2004 הטיל בית המשפט על הנאשם קנס בסך 500,000 ₪, תשלום אגרה בסך 49,000 ₪ ומאסר על תנאי של 3 חודשים, והורה לו להתאים את הבנייה הלא-חוקית להיתר, לרבות באמצעות הריסה, לא יאוחר מחודש יולי 2006. בית המשפט אף נתן לנאשם אורכות כדי לפעול להריסת או הכשרת עבירת הבנייה, אולם למרות זאת בהגיע המועד לביצוע הצו של בית המשפט, הנאשם בחר לעשות דין לעצמו ולהותיר את המבנה על כנו.

בשל כך, הוגש כנגד הנאשם באפריל 2016 כתב אישום נוסף בעבירה של אי ציות לצו השיפוטי שניתן לו והוא הובא לדיון בפני בית המשפט. מאחר והודה בעבירה שיוחסה לו, החליט כב' השופט דמביץ להרשיעו, אולם דחה את הדיון בעניינו על מנת לאפשר לו למצות הליכי תכנון, ככל שיוכל. אולם גם בדיון שהתקיים לאחר מכן לא היה בידי הנאשם היתר למבנה.

בגזר הדין שניתן קיבל בית המשפט את עמדתה של עיריית ירושלים בצורך להטיל במקרים כאלה עונשים משמעותיים אשר מבטאים את חשיבות מיגור עבריינות הבנייה. השופט דמביץ סקר את פסיקותיו הנחרצות של בית המשפט העליון מהם עולה כי "התופעה של בניית מבנים ללא היתר ופניה לקבלת היתר רק לאחר שנקבעו עובדות מוגמרות בשטח - תופעה נפוצה היא, ויש לפעול להכחדתה. יש במעשים כאלה פגיעה חמורה בשלטון החוק ובסדר הציבורי, וככל שמציאות עגומה זו מתמשכת, המציאות היא חמורה יותר, ונדרשת מדיניות ענישה תקיפה ומוחשית כדי להדבירה".

בית המשפט ציין כי מדובר בבנייה רחבת היקף של בניין בן 4 קומות אשר יש חשש שאינו בנוי לפי הדרישות המקצועיות ועלול להתמוטט על יושביו וכי מדובר בעבירה בעלת רווח כלכלי. עוד הוסיף בית המשפט וקבע כי מדובר בעבירה חמורה ביותר אשר הנאשם בחר לבצעה ביודעין תוך פגיעה בערך החברתי המוגן על ידי דיני התכנון והבנייה. לאור זאת בית המשפט החליט לחייב את הנאשם בקנס המקסימלי הקבוע בחוק בתוספת קנס יומי של 600 ₪ לכל יום בו נמשכה העבירה, ובסך הכל קנס של 183,400 ₪! בנוסף, הטיל בית המשפט על הנאשם עונש מאסר על תנאי של 6 חודשים וקבע כי הנאשם יקיים את הצו המורה לו להתאים את הבניה להיתר או להרוס אותו בתוך 3 חודשים ממועד מתן גזר הדין.

מהתביעה העירונית בעיריית ירושלים מציינים כי "מדובר בפסק דין בעל חשיבות רבה, המגביר את ההרתעה כלפי עברייני בנייה באמצעות החמרה בעונשים המוטלים עליהם. עבריינות הבנייה פוגעת במרקם התכנוני ואיכות חיי התושבים ומסיבים לעיר נזק כלכלי כבד ועומס על התשתיות העירוניות. התביעה העירונית תמשיך באכיפה נחושה למיגור תופעת הבנייה הבלתי חוקית".


צילום: ליאור מזרחי / פלאש90.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה