פסק דין תקדימי והיסטורי: הציבור יפוצה ב-12.4 מיליון שקלים בגין זיהום האוויר בתחנה המרכזית בירושלים



בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את הסדר הפשרה ופסק כי על התחנה המרכזית בירושלים, חברות אמות השקעות ונצב"א וחברת אגד לשלם 12.4 מיליון ₪ פיצוי לציבור בשל זיהום האוויר החמור בתחנה. מרבית הכסף יושקע בשיפור השירות של הנוסעים במבנה התחנה המרכזית

השופטת שושנה אלמגור אישרה הסדר פשרה תקדימי והיסטורי בתחום התובענות הייצוגיות ופסק כי על התחנה המרכזית בירושלים חברות אמות השקעות ונצב"א וחברת אגד לשלם 12.4 מיליון ₪ פיצוי לציבור בשל זיהום האוויר החמור בתחנה.

התביעה הייצוגית הוגשה באמצעות 7 תובעים משתמשי תחבורה הציבורית, פעילים בארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות בהם סטודנטים גמלאים מורי דרך פעילי סביבה ועוד שלא הסכימו להשלים עם המציאות בה התחנה המרכזית מזוהמת הן בתחמוצות חנקן והן בחלקיקים נשימתיים עדינים PM2.5 בערכים החורגים במאות אחוזים מהתקן.


התובעים הייצוגיים יוצגו על ידי עורך דין אסף פינק ממשרד עו"ד אסף פינק ואליהם חבר עו"ד אמיר ישראלי.

פעילות התובעים הביאה למתן פסק דין שניתן לפני מספר שנים בבית המשפט השלום בעיר שבו ניתן צו לחברות להוריד את הזיהום, להציב תחנת ניטור, לסגור את הדלתות המובילות לאזורי העלאת הנוסעים בו מצוי הזיהום להציב סדרנים לאורך שעות הפעילות שימנעו שהיה באזור הזיהום ולהשקיע משאבים וכסף ככל שנדרש עד להורדת הזיהום מתחת לתקן.

במקביל הוגשה תובענה ייצוגית וכעת פסק בית המשפט המחוזי כי 7.4 מיליון ₪ יושקעו בשיפור חווית השירות בתחנה והעלאת המודעות לזיהום האוויר לרבות:
-הפסקת גביית שקל בשירותי התחנה המרכזית בירושלים למשך שנה
-הצבת מכשירים אוטומטיים לרכישת כרטיסים
-פיילוט ביטול רכישת כרטיסים באוטובוס עצמו בקווים עמוסים
-הקמת חניון אופניים מוגן
-הפעלת שירותי גלישת אינטרנט חינם בכל רחבי התחנה
-שיפור ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות בתחנה
-ביצוע סקר שביעות רצון שנתי
-הקמת חדר הנקה
-שדרוג התחנה המרכזית ושיפוצה לרווחת הנוסעים
-הקמת מתחם המתנה לנוסעים בקומת הגלריה של התחנה עם ספסלי ישיבה מרופדים ונוחים למאה איש; פינת הנקה; פינת החתלה; משחקייה; 25 תאים נעילים; מתקן למים קרים וחמים; לוח מודעות מקוון שישדר נתונים ממשרד התחבורה ואת שעות נסיעת הקווים בכל הרציפים.

בנוסף הוקצו 5 מיליון שקלים חדשים פיצוי לארגוני סביבה ולזכויות אנשים עם מוגבלות וביניהם:
-אדם טבע ודין
-ארגון 15 דקות
-חיים וסביבה 
שלושת ארגונים אלה [אט"ד, חיים וסביבה ו-15 דקות יקבלו מילייון ₪ כל אחד בפריסה של 10 שנים]
-עיגול לטובה ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, מגמה ירוקה, אזרחים למען הסביבה, בזכות,  המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, קהילת ירושלים של החברה להגנת הטבע, סדנת שילוב ומרחב התנועה לעירוניות בישראל 
הסכומים לארגונים נפרסו על פני 10 שנים על מנת לאפשר להם לקדם פרוייקטים והם יוצמדו למדד החל מהשנה הרביעית.

ביחד עם שכר הטרחה לעורכי הדין והגמול ל7 תובעים ייצוגיים ישלמו החברות מעל 14.5 מיליון שקלים חדשים – מדובר בתביעה הייצוגית עם סכום הפיצוי הגבוה ביותר בתחום הסביבתי בכלל ובתחום זיהום אוויר בפרט. 

עד היום בדרך כלל נפסקו בתביעות סביבתיות פיצויים בסכומי כסף נמוכים – סכום הפיצוי הקרוב ביותר הינו בגין עישון ברכבת ישראל שבו נפסקו 6 מיליון ₪ ועוד כמיליון שכר טרחה – כלומר פסק דין זה מכפיל את סכום הפיצוי הקודם וקובע רף חדש של הרתעה בתחומים של מפגעים סביבתיים.

עו"ד אסף פינק מסר – "מדובר בתקדים בתחום הסביבתי ואני מקווה שכל המזהמים ילמדו מהתיק הזה ויבינו שהמזהם משלם – הציבור לא יסכים יותר להשלים עם זיהום של הסביבה ועם חשיפה לסיכונים בריאותיים. אנו מקווים שכעת בתי המשפט נוספים יאמצו את הרף החדש בתביעות סביבתיות ויחילו אותו בתביעות נוספות"

יוסי סעידוב, ממייסדי 15 דקות אמר: "עשינו את העבודה שעיריית ירושלים, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה אמורים היו לעשות. שוב נוסעי התחבורה הציבורית לומדים על בשרם שהממסד בישראל לא דואג לנו ומפקיר את הזמן שלנו ואת הבריאות שלנו״. 
ואחד ממומחי התביעה פרופסור גבריאל איזביצקי ציין בעדותו:
"הערכים שנמדדו בתחנה המרכזית הם חריגים בהרבה מהנורמה המותרת ע"י החוק ולכן קיימת סכנה ממשית ולא רק תיאורטית של פגיעה בבריאות. יתירה מכך, מכיוון שהחשיפה החריגה הזו לחומרים מסוכנים נמשכת כבר מספר שנים, סביר להניח שהנזקים שנגרמו הם כבר חמורים אצל חלק מהמטופלים שנחשפו ואולי אפילו בלתי הפיכים. ביקרו במרפאתי כבר מספר אנשים שנחשפו לחומרים האלו בתחנה המרכזית (עובדים) וחולים כעת בתסמינים נשימתיים קשים ואצל חלק מהם גם ממחלות ריאתיות שלא היו לפני החשיפה הזאת".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה