45% מבני הנוער בירושלים הודו כי הם נהגו ללא רישיון



מחקר חדש ורחב בקרב בני הנוער חושף: כי 45% מבני הנוער בירושלים הודו כי הם נהגו ללא רישיון, 31% ציינו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה ונוהג. 39% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה

מחקר חדש ורחב היקף של עמותת אור ירוק חושף כי כל צעיר שני (50%) מודה כי נהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון.

המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ

הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ החל מה-1 בספטמבר 2017 ועד ה-30 ביוני 2018.

מנתוני המחקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת, ללא חגורת בטיחות או שליחת הודעות במהלך נהיגה כמעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה במטרה לראות האם גם בסיומה דעותיהם והשקפתם השתנו.

כאמור, על פי נתוני המחקר כ 45% מבני הנוער בירושלים הודו כי הם נהגו ללא רישיון. כמו כן, 31% ציינו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה ונוהג ו- 39% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.

מבט כלל ארצי על הנתונים מציג גם הוא תמונה מטרידה: 27% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים.

53% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת, ולנהוג). 

32% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13.5% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה).

45% מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה "לא תמיד מסוכן", (15% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט).

54% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (25% טענו כי אין מצב שיגידו  משהו – פאדיחה).

32% מבני הנוער לא חושבים שמאוד חשוב לחגור חגורת בטיחות  במושב האחורי בכל מצב (10% טענו כי חשוב לחגור רק בנסיעות מחוץ לעיר). 

68% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים, הם חסרי ניסיון ובמקרים רבים פזיזים מנהגים ותיקים ומנוסים ובשל כך הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. תוצאות המחקר מצביעות על כך שרבים מהצעירים לא מבינים את ההשלכות המסוכנות של מעשים כמו נהיגה בשכרות, או נהיגה על כלי רכב ללא רישיון. המדינה מחויבת להגן על החיים של הנהגים הצעירים ונדרשת להשקיע בהסברה ייעודית לבני הנוער ובאכיפה מניעתית בסביבת מרכזי בילוי בהם נמצאים נהגים צעירים רבים. הממשלה חייבת להגביר המאמצים כדי למנוע את הצעיר ההרוג הבא".

תמונה: אור ירוק.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה