אלפי יהודים צעדו סביב העיר העתיקה



בפעם ה-24 קיימו אלפי יהודים את מסורת הקפת חומות העיר העתיקה באירוע שהסתיים בעצרת בשער האריות במעמד ובהשתתפות השר אלקין, סגן השר בן דהן ואישים נוספים

אלפי יהודים מכל רחבי הארץ התקבצו גם השנה וקיימו את מסורת צעדת ליל תשעה באב סביב חומות העיר העתיקה בירושלים.

האירוע, המתקיים בניצוחה של תנועת 'נשים בירוק' זו השנה ה-24 ומשחזר מסורת עתיקה של הקפת העיר בליל הצום, נפתח בקריאה המונית ומשותפת של מגילת איכה בגן העצמאות שבלב ירושלים ובדבריה של הפובליציסטית קרוליין גליק: "מגילת איכה מגוללת את הסבל של העם שלנו בתקופת הגלות, ועם זאת מאז קום המדינה קשה לנו להתאבל כפי שהיה קודם לכן. משנה לשנה טוב לנו יותר ואנחנו מתחזקים יותר. השנה זו השנה הראשונה שיש שגרירות ארה"ב בירושלים", הזכירה גליק וציינה את המקום בו נפתחת הצעדה, מול הקונסוליה האמריקאית. "קורה כאן משהו טוב וזה קורה כי אנחנו מרגישים את הנס ומרגישים שאנחנו מתקרבים לעבר הגאולה. עלינו להתאבל על מה שהפסדנו אבל לזכור את הבניה מדי יום מדי שנה ומדי עשור. נצעד באבל אבל גם בתקווה של מי שמתקרבים לעבר מחוז

חפצנו".

טילה פאליק-לוי, מנהיגה של הדור הצעיר בקהילה היהודית במיאמי ופעילת הסברה למען ישראל בגולה, נשאה גם היא דברים אודות הנס שהופך את ירושלים כיום ליפה יותר מאי פעם, נס המתחדד כאשר אנו קוראים את תיאורי הזוועה הקשים במגילת איכה. "איננו יכולים לראות את ישראל רק בעבר, אלא גם בהווה ובעתיד. העם היהודי משגשג. מדינת ישראל משגשגת. 70 שנה של כוח, של תורה, של קיבוץ גלויות. אלה הם נסים שאותם אנחנו חיים על בסיס יומי. אנחנו חווים את נס של "רבים נמסר לידיהם של מעטים". הוכחנו לעולם, כמו שהרב סולובייצ'יק אמר, כי דם יהודי אינו הפקר"

לדברים אלה הוסיפה וקבעה כי "עם הנסים האלה באים אחריות. יהושע בין נון, המנהיג הציוני הראשון שלנו נצטווה על ידי ה' לא רק כדי לכבוש את הארץ, אלא גם להחזיק את הקרקע. לכן אנחנו כאן הלילה, ולכן אנחנו צועדים, ולכן אנחנו עדיין צמים בתשעה באב ועדיין לא הפכנו את תשעה באב ליום של חגיגה, כפי שהנביא חזה שיקרה בעתיד. יש לנו אדמתנו, אבל אנחנו חייבים להחזיק בה. היו גאים בארצכם, הגנו עליה. אנחנו חיים בזמנים מופלאים, אבל עדיין אין לנו את הריבונות שהתפללנו אליה ונמשיך להתפלל אליה".

את דבריה חתמה פאליק-לוי באיזכור מתוך אחד ממכתביו של יוני נתניהו ז"ל, מכתב אותו כתב לאחר טיסה מעל ירושלים: "כשראיתי את המדינה מהמטוס הרגשתי צביטה בלבי. ירושלים יפה יותר מאי פעם. אולי אני קצת סנטימנטלי כי לא ראיתי אותה זמן כה רב. למרות כל מה שלא בסדר כאן ואלוהים יודע שיש הרבה פגמים ורעות, המדינה שלנו ואני אוהב אותה כמו שתמיד אהבתי ותמיד אוהב".

הצועדים יצאו לצעדה כשהם נושאים דגלי ישראל ולאורך המסלול כולו שמעו את הסבריו ההיסטוריים של ההיסטוריון אריה קליין שכרך בין עברה הרחוק של ירושלים בימי החורבן לימי תקומת ציון ושיבת העם לעירו במלחמת ששת הימים.

בשער האריות קיימו הצועדים עצרת בה נשאו דברים שורה של אישי ציבור לאחר דברי ברכה של יהודית קצובר, שהתייחסה למציאות בה חיי הגלות הרגילו את עם ישראל לחיות ללא ריבונות, מציאות ממנה הוא מתנער עם שובו לארצו, אך עם זאת יש לזכור כי "ירושלים בידינו, אך צריך להשלים את ריבונותנו עליה ועל כל מרחבי ארץ ישראל. בלילה הזה אנחנו מקבעים את ריבונותנו על ידי הליכה סביב העיר ואמירה 'כולך שלי ירושלים. יפה את ומום אין בך'".

צילום: גרשון אלינסון. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה