רחוב על שם רא"ל אמנון ליפקין-שחק הרמטכ"ל החמישה-עשר של צה"ל



נשיא המדינה, ראש העיר ירושלים ואלוף פיקוד מרכז חנכו היום רחוב על שם רא"ל אמנון ליפקין-שחק הרמטכ"ל החמישה-עשר של צה"ל

נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ואלוף פיקוד מרכז, נדב פדן חנכו היום, (א') רחוב בשכונת פסגת זאב על שמו של רא"ל אמנון ליפקין-שחק הרמטכ"ל ה- 15 של צה"ל.

הטקס נערך בהשתתפות משפחת ליפקין-שחק, הרעיה, טלי ליפקין שחק ומכובדים נוספים. 

 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין:  "אמנון היה סמל, אגדה. לוחם ללא חת ומפקד נערץ.

לא כולם יודעים, אולי לא מספיק יודעים, על השורשים הירושלמיים של אמנון. אמנון, נולד וגדל בתל אביב, אבל, עבורי ועבור רבים, הוא היה ונשאר ירושלמי. אתם יודעים, הייתה "תחרות" בין משפחת ליפקין (משפחתו של אמנון) למשפחת ריבלין מי מהן ותיקה יותר בירושלים. ובעיקר – מי בונה יותר בעיר ירושלים. (זו כמובן הייתה תחרות שנולדה מתוך האהבה לעשייה ובעיקר האהבה לירושלים).

אבי סבו של אמנון, יצחק ליפקין, הקים את שכונת שערי ירושלים ואת שכונת אוהל שלמה הסמוכה. אמנון היה מזן מיוחד. ישר (יש יאמרו ישר מדי). הגון. חריף. חכם. ציוני אדיר. הוא לא פחד מכלום ולא מאף אחד. נלחם על העקרונות שלו. נאמן תמיד לערכיו. גם כאיש צבא. בשדה הקרב. וגם בשדה הפוליטי. והוא ידע שיש לזה מחיר.
עם כל ההילה שהייתה סביבו אמנון שמר תמיד על מידה גדולה של ענווה. לא לחמתי כתף אל כתף עם אמנון, ואף לא ראיתי אתו עין בעין את הדרך לפתרון הסכסוך היהודי ערבי. אך נושא אחד הציב אותנו באותו המתרס: המחויבות לפעול למען מדינת ישראל,  עם ישראל, ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית.

 

ראש העיר ירושלים, ניק ברקת: " רב אלוף אמנון ליפקין שחק היה מפקדי הנערץ, איש חזון ושר בממשלת ישראל. אמנון עומד בשורה הראשונה של מפקדי צה"ל בכל הדורות. מפקד קר רוח ואמיץ, אסטרטג מבריק ומנהיג דגול.  כשהיה מח"ט הצנחנים, בשנת 79, השתתפתי תחת פיקודו במבצע מנורה לטיהור קִינֵי מחבלים בלבנון. כל המשימות בוצעו בהצלחה. רוח המפקד הייתה: עומדים במשימה, מְבַצעים בכל מחיר – וחוזרים בשלום. זו הייתה הרוח של אמנון, וזו הייתה המורשת של חטיבת הצנחנים.

אמנון היה מאותם המנהיגים שהאחריות לעתידה של המדינה בוערת בהם, והמשיך לשרת אותה כחבר כנסת וכשר בממשלת ישראל.

לאמנון יש גם הֶקשר ירושלמי: הוא היה נין של יצחק ליפקין, שהקים שתי שכונות בירושלים. היום אנו סוגרים מעגל שנפתח לפני יותר ממאה ועשרים שנה, וקוראים רחוב על שמו של אמנון, אחד מצאצאיו של יצחק ליפקין, בונה ירושלים.

העיר ירושלים מוקירה את זכרם של גיבורי ישראל ואנו קוראים רחוב על שמו של רב אלוף אמנון ליפקין שחק, – כאן בשכונת פסגת זאב, סמוך לרחוב סיירת דוכיפת, שעליה פיקד. הדורות הבאים אחריו ישכילו ללמוד עליו, ועל פועלו למען ישראל."

 

רא"ל אמנון ליפקין-שחק היה הרמטכ"ל ה -15 של צה"ל, לוחם עז רוח בקרבות האש ובמלחמה על השלום. אדם אוהב אדם, קשוב לזולתו ומאמין בהידברות ובכבוד לאחר.

נולד בתל אביב בשנת 1944, היה חניך הפנימיה הצבאית בחיפה, התגייס לחטיבת הצנחנים 35 ומלא בחטיבה את כל תפקידי הפיקוד, ממפקד מחלקה ועד מח"ט.
הוביל מבצעים רבים, ופעמיים קיבל את עיטור העוז - על תפקודו במבצע כארמה בירדן (1968) ובמבצע "אביב נעורים"  בלבנון (1973). בשנת 1991 עמד בראש מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה.
פיקד על אוגדת שריון, כיהן כאלוף פיקוד המרכז, ראש אגף המודיעין, סגן הרמטכ"ל, וב 1 בינואר 1995 הועלה לדרגת רב אלוף והתמנה ראש המטה הכללי. 
בקיץ 1998 פרש מצה"ל, הקים את מפלגת המרכז וכיהן כשר התיירות והתחבורה בממשלת ישראל וכחבר בצוות המו"מ לשלום.
בכל תפקידיו הצבאיים, המדיניים והפרטיים, עמדו טובתה ובטחונה של מדינת ישראל לנגד עיניו.

הקים את ביתו במכבים-רעות. 
ב - 19 דצמבר 2012 , ו' בחודש טבת תשע"ג, הלך לעולמו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה