מרוץ נגד הזמן לתעד את סיפורי החיים של הניצולים



תיעוד סיפורי חיים לניצולי שואה ביד שרה

זה קורה לניצולי שואה ולא אחת רק בשנים מאוחרות מאד לחייהם: היכולת לדבר. להעלות זיכרונות. לשחזר רגעים של חיים עם משפחות שנכחדו על ידי הצורר  וגם רגעים של אימה בתופת ההשמדה אותה שרדו.

המפתח לפתיחות מצוי בידי המתנדב שהוא גם חבר, זה שמגיע בשליחות מפעל סיפורי חיים ביד שרה אל ביתו של הניצול   ועובר עמו את הדרך הקשה במסע הזיכרונות.

עד כה תועדו ביד שרה מעל אלף סיפורים אישים שהודפסו לאחר עריכה והוענקו למספר במעמד משותף עם בני משפחה ומתנדבי יד שרה השותפים ליצירה. 

"מפעל סיפורי החיים, בבסיסו הוקם ביד שרה למען ניצולי השואה ולהנצחת סיפורם", אומרת ענת בן זקן מנהלת גם את שרות סיפורי חיים ביד שרה. "נחשפנו לקושי של הניצולים לספר את סיפורם יחד עם העובדה שדור זה הולך ונעלם - הרמנו את הכפפה והקמנו את שרות זה".

 לא אחת המתנדב המגיע כדי להקשיב ולתעד ואחר כך להכין את סיפור החיים הוא הראשון ששומע קטעים קשים בחיי הניצול. כאלה שגם המשפחה הקרובה לא ידעה אותם.

המתנדבים בצוות השרות המיוחד לתיעוד סיפורי חיים לומדים לפני המפגש הראשון את הרקע האישי של המספר. מקבלים סידרת הכשרות וליווי הכוללים מפגש עם עובדים סוציאליים ופסיכולוגים.

צוות מתנדבי התיעוד אינו מתמקד בסיפורם של ניצולי שואה בלבד, כל קשיש המבקש לתעד את סיפור חייו – מוזמן לעשות זאת במסגרת יד שרה.  אך השירות לניצולים – תמיד בעדיפות ראשונה.

לעיתים – המספר והמקשיב – שניהם ניצולים. אחד המתנדבים שהצליח להימלט בעוד מועד מציפורני החיה הנאצית ולא חווה את השואה על בשרו, הסביר שבדרך זו הוא מרגיש שהוא מקיים חובה מוסרית כלפי הניצולים.

אחד הניצולים לאחר שפרק את מטען הזיכרונות הקשים, שיתף את המתנדב המקשיב כי הוא חש בסגירת מעגל. חש הקלה.  עכשיו, בסיוע מפעל סיפורי חיים ביד שרה, ולראשונה, יוכלו נכדיו לדעת את הסיפור המלא – את שעבר עליו. גם את תחושת נצח ישראל המקופל בסיפור ההישרדות האישי והקמת דור חדש בישראל.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה