נקודת אור ישראלית ביום הבינלאומי נגד משלוחים חיים



השבוע מצוין היום הבינלאומי נגד משלוחים חיים עם אירועים בעשרות מוקדים בחמש יבשות ברחבי העולם. בישראל ייערכו מיצגי מחאה בתל-אביב, ירושלים וחיפה

עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות יערכו השבוע מיצג אור ענק ב-3 מוקדים ברחבי הארץ. פעילים יחזיקו שלטי אותיות מוארות בנורות לד המרכיבות את הכיתוב "די למשלוחים החיים". בחיפה המיצג ייערך סמוך לנמל מספנות ישראל, בתל-אביב בכיכר הבימה ובירושלים על רקע חומת העיר העתיקה.

במוצ"ש כ-30 אלף מפגינים השתתפו במצעד בעלי החיים שנערך בתל-אביב, וקראו, בין היתר, לאיסור על  המשלוחים החיים. לאחרונה רשמו העמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ו"תנו לחיות לחיות" ניצחון ביניים במאבק, כשבג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירתן המבקשת לאסור על המשלוחים החיים. בעתירה, ביקשו העמותות צו על תנאי המורה למשרד החקלאות לנמק מדוע לא יחדל מלתת רישיונות ליבוא בעלי-חיים המיועדים לשחיטה. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה קביעתה של הוועדה המייעצת לממשלה בעניין צער בעלי-חיים כי "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים".

מעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ו"תנו לחיות לחיות" נמסר: "המאבק הבינלאומי במשלוחים החיים תופס תאוצה בכל רחבי העולם. זה אכזרי ומיותר להוביל עגלים על פני יבשות וימים, מתבוססים בהפרשותיהם באוניות צפופות. המשלוחים החיים הם התעללות מנוגדת לחוק צער בעלי-חיים, ויש להפסיקם – כפי שנאסר פיטום האווזים. גם אנשים שאוכלים בשר מתנגדים למשלוחים החיים, וצרכנים רבים מעדיפים להוציא את הבשר מהצלחת, ולא לממן התעללות בבעלי-חיים".

על פי נתוני משרד החקלאות, במחצית הראשונה של שנת 2017 יובאו לישראל 268,172 עגלים וטלאים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה ואירופה, לצורך פיטום ושחיטה בישראל. מדובר בעליה של למעלה מ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה יובאו לישראל 223,102 בעלי חיים במשלוחים. בשנת 2016 כולה נרשם שיא בהיקף "המשלוחים החיים" עת יובאו 571,792 עגלים וטלאים (כמעט כפול בהשוואה ל-2015). העלייה במספר בעלי החיים במשלוחים היא חרף הצהרתו של החקלאות אורי אריאל במליאת הכנסת בשנה שעברה כי יפעל להגבלת המשלוחים החיים, ובקשתו מח"כ תמר זנדברג להקפיא את קידומה של הצעת החוק שהגישה במטרה לאסור את המשלוחים החיים. בחודש יולי השנה נראתה ירידה חריגה במספר בעלי החיים במשלוחים החיים בהשוואה ליולי בשנה שעברה, אולם בחודש אוגוסט שוב חלה עלייה במספר בעלי החיים במשלוחים החיים בשנת 2017 לעומת שנת 2016.

במקביל לניהול העתירה ולמחאתן מול שר החקלאות, עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות פועלות גם מול שר האוצר משה כחלון בקריאה לשינוי מדיניות המכס לפיה יבואני המשלוחים החיים זוכים להטבות מכס נרחבות. המדיניות נותנת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים וקובעת מכס נמוך על יבוא טלאים, ומהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות.

לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה זולה יותר למשלוחים החיים: בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר. יבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס. משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 תכנית לפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס שתגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה (הצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי-חיים ילידי ישראל).

האירועים בישראל:

יום שני 11.9, 19:30 – חיפה, מחוץ לנמל מספנות ישראל

יום שלישי 12.9, 19:30 – ירושלים, על גשר הסינמטק; 22:00 – תל-אביב, כיכר הבימה


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה