מהיום: ניתן לחצות את ירושלים ללא רמזורים ב-12 דקות בלבד



פרויקט כביש בגין נפתח לתנועה במלואו היום (ה') עם פתיחתו של מחלף הרוזמרין וסיומו של פרויקט בגין דרום, המהווים את השלמתו הסופית של פרויקט כביש בגין כולו

קרוב ל-20 שנה לאחר שנחנך בפעם הראשונה, פרויקט כביש בגין - הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בירושלים יפתח לתנועה במלואו ביום חמישי.

חנוכת הכביש תתקיים במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר התחבורה, ישראל כץ וראש-העיר ירושלים, ניר ברקת.

כביש בגין, הפרויקט התחבורתי של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בביצוע חברת מוריה, שנפתח לתנועה לראשונה בשלהי שנות ה-90, שינה את פני העיר ירושלים, רשם פרק חדש בהיסטוריה התחבורתית של העיר ומהווה עורק התחבורה הראשי של עיר הבירה.

הכביש שלאורך השנים הוארך במקטעים שונים, מאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים ובתוצרתו הסופית מתחיל במחלף בן ציון נתניהו בחלקו הצפוני ומסתיים במחלף הרוזמרין החדש בחלק הדרומי, כאשר אורכו הסופי הינו כ- 16 ק"מ. 

מחלף הרוזמרין מחבר באופן ישיר בין כביש בגין (50) לכביש המנהרות (60) ומהווה את שער הכניסה הדרומי של העיר ירושלים.

המחלף החדש כולל שני מפלסים (הפרדה מפלסית) ומנהרה באורך 70 מטרים. המפלס העליון הכולל שלושה נתיבים לכל כיוון ישמש את התנועה על רחוב הרוזמרין ובמסגרת העבודות להקמתו הונחה עליו התשתית לקו הכחול של הרכבת הקלה, הצפויה לעבור בציר זה. המפלס התחתון הינו חיבור ישיר לכביש המנהרות עם שני נתיבים לכל כיוון. המפלס התחתון של המחלף נפתח הבוקר לתנועה ובמהלך השבוע הקרוב יבוצעו ההתאמות הסופיות של המפלס העליון עד לפתיחתה של הצומת במתכונתה הסופית.

מחלף הרוזמרין יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בדרום העיר ויגדיל את הנגישות לשכונות הדרומיות של ירושלים, לקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים וכן לבית צפאפה, גוש עציון, אפרת, בית שמש, צור הדסה ועוד. 

העבודות להקמת המחלף נמשכו כשנתיים וההשקעה הכספית בבנייתו הינה 140 מיליון ₪ (מתוך 1.25 מיליארד ₪ התקציב הכולל של פרויקט כביש בגין דרום).

השלמתו של מחלף הרוזמרין הביאה לסיומו של פרויקט בגין דרום שכלל את הארכתו של כביש בגין מצומת גולומב ועד לצומת הרוזמרין והחיבור לכביש 60 - בהשקעה כספית של 1.25 מיליארד. העבודות בפרויקט זה נמשכו כ-6 שנים. 

פרויקט כביש בגין דרום הושלם תוך עמידה בלוחות הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו בתכנונו. בנוסף, נבחר הפרויקט כפרויקט המצטיין בתחום התשתיות על ידי איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל  וכ"פרויקט של השנה" על ידי העמותה לניהול פרויקטים PMI בתחרות ניהולי פרויקטים.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: ציין כי מדובר בפרויקט התחבורה הגדול ביותר שבוצע בירושלים בשנים האחרונות ושינה את המציאות התחבורתית בעיר. "כביש בגין דרום בירושלים הוא למעשה 'נתיבי איילון' של תל אביב. הכביש מביא בשורה לכלל תושבי ירושלים, גוש עציון, אפרת, צור הדסה, ביתר וכן לתושבי השכונות הדרומיות של ירושלים ובהן גילה, הר חומה, בית צפפה, ארנונה ועוד . כביש בגין, מהווה נדבך נוסף במהפכה התחבורתית, שמקדם משרד התחבורה, בכל רחבי הארץ ובכללם גם במטרופולינים הגדולים. מדובר בפרויקט נוסף של משרד התחבורה, שיתרום לפיתוח ירושלים כולה וישפר את זרימת התנועה בבירה. כמו כן, הוא יאפשר להעביר את התנועה הבינעירונית מרחובות ירושלים, לכביש בגין ובכך גם לצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר של תושבי הבירה".

לדברי ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת: סיום פרויקט "כביש בגין" הופך את ירושלים לעיר המובילה בתשתיות תחבורה, כראוי לבירת ישראל. הכביש מאפשר לחצות את הבירה במהירות מדרום לצפון, ללא רמזורים, מביא להקלה משמעותית בתנועה בדרום העיר ומחבר אותו למרכז וצפון העיר - לרווחת התושבים. תושבי ירושלים והסביבה מרוצים מהכביש שמקצר עבורם משמעותית את זמן ההגעה לבית ולעבודה. הכביש הינו פרויקט משותף למשרד התחבורה ולעירייה בהשקעה של מיליארדי שקלים, המעלה את איכות חיי תושבי ירושלים והסביבה. בכוונת משרד התחבורה והעירייה להמשיך ולפתח את תשתיות התחבורה בעיר באמצעות המשך הקמת קווי רכבת קלה חדשים, הארכת קו הרכבת הקיים, שדרוג הכניסה לעיר ועוד".

מנכ"ל חברת מוריה, דורון נויוירט אומר: פרויקט כביש בגין הוא נקודת ציון היסטורית עבור העיר ירושלים ועבור חברת מוריה, מבצעת הפרויקט, המלווה אותו מהנחת אבן הפינה הראשונה בשנות ה-90 ועד להשלמתו הסופית כעת. תרומתו הגדולה של כביש בגין באה לידי ביטוי בשיפור המשמעותי  בזרימת התנועה מצפון העיר לדרומה בשני הכיוונים, בהפחתת עומסי התנועה, בהגדלת הנגישות לשכונות הדרומיות בעיר ובחיבור הישיר לפרברי ירושלים. כמו כן השלמת כביש בגין מהווה פוטנציאל להקמתן של אלפי יחידות דיור במטרופולין ירושלים. פרויקט כביש בגין הינו חלק מרכזי נוסף במהפכת פיתוח התשתיות, הכבישים והתעבורה שעוברת ירושלים בשנים האחרונות ולמרות מורכבותו של הפרויקט הצליחה חברת מוריה לסיימו תוך עמידה בלוחות הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו מראש" .

תמונה: Elements ויז'ואל, תמונה בגוף הכתבה: ששון תירם.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה