שלוש שנים למבצע "צוק איתן"



רס״ן צחי מידן מירושלים, קצין הקשר של חטיבת השיריון 7, חוזר שלוש שנים אחורה לאותו הקיץ בו לחם בתור קצין אג״ם התקשוב של עוצבת הפלדה במבצע "צוק איתן", אחד המבצעים הארוכים והמאתגרים שצה״ל חווה

ימים אלו אנו מציינים שלוש שנים למבצע "צוק איתן". במהלך המבצע שירת צחי כקצין האג״ם התקשובי באוגדה 162, האוגדה אשר הייתה אחראית על צפון רצועת עזה. תחת האוגדה פעלו חטיבות חי״ר, שריון ואש. ״לפני המבצע עשיתי תפקיד אחר ושירתתי כמפקד פלוגת המרחב באוגדה 162. בשבוע האחרון שלי בתפקיד זה, נחטפו שלושת הנערים באיו״ש וצה״ל החל במבצע ״שובו אחים״. האוגדה סייעה בהעלאת הכשירות התקשובית ביחידות שהשתתפו בחיפושים אחר שלושת הנערים והתבצעה הרתמות מוחלטת. במקביל למבצע זה התחלתי את תפקידי כקצין אג״ם תקשובי באוגדה 162 ובאמת במבצע ״צוק איתן״ הייתה לי הזכות לשרת בתפקיד זה״, אומר רס״ן מידן, ״אחד הדברים אשר יותר זכורים לי מתחילת המבצע הוא תחושת האימון. הרגשנו מאומנים מאוד, דרוכים ומוכנים לכל תרחיש ומאידך, הייתה תחושת אי וודאות גדולה, כיאה לאירוע מבצעי. המבצע החל בגיוס רחב לגדודי התקשוב של אנשי מילואים מעולים אשר ביצעו את עבודתם בצורה משמעותית כמעט חודשיים, וכמו כן, אחד האתגרים הגדולים שלי היה שימור המתח המבצעי בקרב חיילי הסדירים ובקרב חיילי המילואים לעומת אורך המבצע. כל יום היינו צריכים לקום כאילו זה היום הראשון שלנו במבצע. אסור היה לנו להוריד את הרגל מהגז, היינו בדריכות מלאה והפגנו כשירות תקשובית בצורה גבוהה לכל אורך הלחימה. המבצע היה אחד המבצעים הארוכים שצה״ל לקח בו חלק ולשמור על תקשוביות מיטבית לאורך זמן היה אתגר לא פשוט כמפקד בכלל וכאיש תקשוב בפרט״. 

על עבודתו במהלך המבצע ועל השפעת חיל התקשוב על אופי הלחימה מספר צחי: "במסגרת המבצע, נשלחו מרכיבים תקשוביים ואנשים רבים לחזית הלחימה. יצאתי מהמבצע הזה עם תחושת מסוגלות גדולה גם כלפי עצמי וגם כלפי כלל המסגרת בין אם אוגדתית, צה״לית או תקשובית. חיל התקשוב הוא חיל חזק עם מערכות משוכללות ואמינות מאוד, אבל הכי חשוב עם אנשים יוצאים מן הכלל באיכותם. אני לא אשכח לעולם את הסיוע העצום וההירתמות הענקית של אנשי החיל שעזרו מיד בכל מה שהאוגדה הייתה צריכה בצורה יוצאת דופן. פעם התקשוב היה תומך הלחימה, במבצע הזה לראשונה, התקשוב אפשר את הלחימה ולא רק תמך בה על ידי מערכות שליטה ובקרה משמעותיות ועל ידי אמצעי תקשוב חדישים ומשוכללים. במבצע הזה, התקשוב יצר מציאות חדשה בשדה הקרב על ידי טכנולוגיה, מערכות חדישות ובזכות המרכיב האנושי. מערכות התקשוב החדישות מאפשרות לשמוע את הכוחות בכל מקום שהם נמצאים לכל יחידה שהם רוצים ובכל פעם שמפקדי האוגדה היו רוצים לשמוע כל קרב שהיה בתוך הרצועה, הם יכלו לשמוע ולדבר בו בצורה איכותית״. 


קושי גדול אשר נוצר למרבית הלוחמים והכוחות אשר לוקחים חלק במבצע הוא הריחוק מהבית ומהמשפחה. במקרה של רס"ן צחי מידן, המזל שיחק לטובתו: ״במסגרת המבצע אשתי שירתה במילואים באותה האוגדה שלי כקצינה במרכז התקשוב של האוגדה. הדבר מבחינתי היה מיוחד מאוד ויצר עבורנו תחושה של נוחות וביטחון אחד כלפי השני וגם כלפי המשפחה, שהייתה רגועה ברגע שהם ידעו שאנחנו ביחד- דואגים, מטפלים ושומרים אחד על השני״.
לסיכום, צחי מספר כי :״התפקיד בזמן המבצע היה מעניין ומאתגר מאוד. האוגדה הייתה אחראית על מרחב משמעותי במבצע ובתפקיד זה נדרשתי לתכלל את תחום ניהול הקרב התקשובי, תפקיד שבכניסה אליו היה מאתגר עד מאוד. לעולם לא אשכח זאת".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה