שערי צדק: טיפול ייחודי הציל חיי ספורטאית



טיפול ייחודי במחלקה לצנתורי מוח במרכז הרפואי שערי צדק, הציל חיי ספורטאית והעמיד אותה חזרה על רגליה

זה היה עוד יום שגרתי עבור שרית  (40), מורה לספורט במקצועה, אלא שלפתע במהלך משחק כדור רשת היא חשה ברע והתמוטטה במגרש. שרית הובהלה למחלקה

לרפואה דחופה בבית חולים רמב"ם בחיפה, ולאחר מספר ימי אשפוז במקום אובחנה עם דימום מוחי ומפרצת במוח אשר סיכנו את חייה. הצוות הרפואי במקום הפנה אותה להמשך טיפול אצל ד"ר יעקב אמסלם, מנהל המחלקה לצנתורי מוח במרכז הרפואי שערי צדק.

"שרית הגיעה אלינו עם קרע בחלק פנימי של העורק (דיסקציה) ומפרצת זעירה שדיממה בעורק הסמוך לגזע המוח. מדובר במקרה נדיר שעד לפני 3-4 שנים לא הייתה קיימת הטכנולוגיה לטפל בו", מסביר ד"ר אמסלם ומוסיף, "50 אחוז מהמקרים של מפרצת מסתיימים במוות בשל דימום מוחי מסיבי, זאת ועוד, שגם הטיפול הרפואי של סגירת העורק עלול להסתיים במוות או בשיתוק".

הטיפול החדש במכשיר צנתור דו-מישורי חדיש כלל החדרת תומכנים זעירים (בגודל מילימטר עד שניים) הנקראים "בייבי סטנטים" אל מוחו של המטופל בפעולה זעיר פולשנית. למכשיר מערכת הדמיה מובנית המאפשרת לראות בכל שלב כי התומך עושה את העבודה ומונח במקומו בדיוק של חלקיקי המילימטר.

"במהלך הטיפול אנו חודרים לעורק החולה בעדינות כדי לא לקרוע אותו ובעצם בונים אותו מחדש באמצעות השמת תומך מתכתי (רשת  צפופה). בתהליך ההחלמה העורק בונה על הסטנט מעטפת, כך שהסטנט הופך להיות חלק מהעורק והמפרצת נסגרת", מסביר ד"ר אמסלם.

"הקרע שאותר בעורק היה באורך 0.7 מילימטר בעוד שקוטר העורק הוא מילימטר אחד בלבד. כל אי דיוק בפעולה מסוג זה עלול להוביל לנזק משמעותי החל משיתוק עצבי בידיים וברגליים והפרעות בשיווי המשקל ובקאורדינציה וכלה במוות", מוסיף ד"ר אמסלם.

בספרות הרפואית טרם נמצא הגורם לדיסקציה, אם כי, קיים חשד כי היא נגרמת כתוצאה מחבלה משמעותית בראש או תנועת ראש חדה, למשל. בהתבסס על המקרה הזה מזהיר ד"ר אמסלם, אין  להתעלם מכאבי ראש עזים, "דימום מוחי מלווה בדרך כלל בכאבי ראש חזקים שאינם עוברים בנטילת משככי כאבים, הקאות, סחרחרות וקשיון עורף, המתרחש בגלל התכווצות שרירים לאור דימום במעטפות המוח הקשורות לחוט השדרה. עם הופעת אחד או יותר מן התסמינים, מומלץ לפנות למחלקה לרפואה דחופה בהקדם".

כעת, שרית, שהייתה רגילה לרוץ 10 ק"מ בכל יום, תאלץ לנוח ולא לקיים שום פעילות ספורטיבית בשלושת החודשים הקרובים. "במקרים כאלה אנחנו מעדיפים לחכות קצת", מסביר ד"ר אמסלם. "בעוד כחודש היא  תבצע בדיקת  MRI. האבחון יספק תשובה טובה יותר לגבי מצבה. בינתיים היא יכולה לחזור לחיי השגרה פרט לפעילות ספורטיבית עד שהעורק נרפא לחלוטין".

תמונה: דוברות שערי צדק 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה