נשיא המדינה: "ירושלים איננה בעיה, ירושלים היא הפתרון"



נשיא המדינה בטקס הפתיחה לכבוד יובל שנים לשחרור ואיחוד ירושלים למרגלות מגדל דוד "ישנם חולמי פתרונות מדיניים המנסים לעשות 'משפט שלמה', לחתוך את העיר איברים-איברים. אבל מי שמדבר על ביתורה של העיר, מביא עליה ועל תושביה אסון"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו השתתפו בטקס הפתיחה לכבוד יובל שנים לשחרור ואיחוד ירושלים, שנערך למרגלות מגדל דוד בעיר העתיקה. באירוע בוצעו שירים ייחודיים לירושלים על ידי מיטב הזמרים, ובהם: שולי נתן, עידן עמדי, דוד דאור, עמיר בניון, אביתר בנאי, שרית חדד ואברהם טל. עוד נשא דברים בטקס, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בדבריו סיפר הנשיא על ירושלים של ימי ילדותו, על המאבק של תושביה לקיים בה חיים יהודיים ועל זכרונותיו מימים של תקיעה בשופרות בכותל על אף האיסור. "אני זוכר איך נקרעה העיר", אמר הנשיא והוסיף: "איך החומות שהיו לנו למגן ולמסתור, הפכו לאימת צלמוות. איך אבי, צועד מוכה יגון משכונת מוסררה להר ציון, מביט על ירושלים העתיקה ובוכה. שערו בנפשכם עד לפני חמישים שנה מי שעמד כאן ב'שטח ההפקר' בגבול העיר העתיקה סיכן את נפשו במוות. והנה לפני יובל שנים, נפתחו השערים והחומה – החומה שוב הייתה למגדל של אור."

"לפעמים אני שומע שמדברים על 'בעיית ירושלים'", אמר הנשיא בדבריו והוסיף: "ירושלים איננה בעיה, ירושלים היא הפתרון. ישנם חולמי פתרונות מדיניים המנסים לעשות 'משפט שלמה', לחתוך את העיר איברים-איברים. אבל מי שמדבר על ירושלים כמנתח, מי שמדבר על ביתורה של העיר, מביא עליה ועל תושביה אסון, ומחזיר אותה לימי שפלותה ועליבותה".

"כבר שנים ארוכות מנסים לערער את היסודות של ירושלים, מעולם לא הפסיקו", הדגיש הנשיא ואמר: "גם עכשיו בוועידת אונסק"ו מנסים לשכתב את ההיסטוריה, לקבוע כי 'אין לנו קשר אל העיר'. לכל אלה המקטרגים על ירושלים יש לנו תשובה אחת: את ירושלים כבר שרפו ושברו וניתצו והספידו אבל היא קמה ושבה אל בניה, פותחת את שעריה לאלפי המאמינים בני הדתות השונות."

הנשיא התייחס לאחריות הריבונית הנובעת מאיחוד העיר ואמר: "ירושלים מאוחדת לא נבנית במילים, היא נבנית במעשים. אם אנחנו אומרים לעולם כולו שירושלים היא אחת, ושאת ירושלים אי אפשר לחלק, חלילה לנו מלחלק אותה בעצמנו. כל המביט בירושלים היום, אינו יכול שלא לראות שבין מערבה של העיר למזרחה עדיין פעורה תהום. ריבונות בירושלים משמעותה אחריות על כל ירושלים", הנשיא הדגיש ואמר: "ממשלת ישראל המשקיעה השקעה אדירה וראויה לציון ולשבח בירושלים, מוכרחה בעת הזאת להישיר מבט אל המציאות במזרחה של ירושלים. על ממשלת ישראל ועיריית ירושלים, לקבל החלטה אמיצה ונחושה להתחיל במסע הארוך של איחוד העיר הלכה למעשה."

"בחלוף חמישים שנה, עלינו לשלב כוחות ליצירת תכנית רב שנתית לאיחודה של העיר", סיים הנשיא את דבריו ואמר: "תכנית זו מבטאת את חובתנו לא רק כלפי תושבי מזרחה של העיר, אלא כלפי כל תושביה, וכלפי בירתנו, בירת הנצח המאוחדת."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה