גאווה ירושלמית: 3 תלמידים מהתיכון למדעים ולאמניות הוכרזו כזוכים בגמר תחרות מדענים ומפתחים צעירים



כ-70 מדענים צעירים מרחבי הארץ בגילאי 16-20, לקחו חלק בגמר התחרות שמקיים מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים זו השנה ה-20, במקום הראשון תלמידה ירושלמית שעסקה בחידושים בספריהם דוד גרוסמן ואשכול נבו

את הטקס אירחה ועדת המדע והטכנולוגיה במסגרת אירועי היום הלאומי למדע 2017. כאמור, כ-70 מדענים צעירים מרחבי הארץ בגילאי 16-20, לקחו חלק בגמר התחרות שמקיים מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים זו השנה ה-20. 

המדענים הצעירים שהגיעו לאחר יומיים ארוכים של תחרות, המתינו דרוכים לשמוע אילו מפיתוחיהם נבחרו על ידי חבר השופטים, לוו על ידי בני משפחותיהם הנרגשים. הטקס נערך במעמד ח"כ אורי מקלב - יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים - פרופ' נילי כהן, סגן שגריר האיחוד האירופי - מארק גלגר ונספח המדע של גרמניה בישראל כריסטיאן יורגנס.

במקום הראשון: תלמידה מאשדוד עם פיתוח בתחום הנדסת הרקמות, תלמיד מרמת השרון שקידם שאלה מתמטית סבוכה בת עשור ותלמידה ירושלמית שעסקה בחידושים בספריהם דוד גרוסמן ואשכול נבו.

הזוכים ייצגו את ישראל בתחרויות בינלאומיות בארה"ב, שווייץ ובמחנה מדעי באוניברסיטה בגרמניה, ממנה גורשו מדענים יהודים רבים על ידי הנאצים. 

במקום הראשון נרשמו 3 זוכיםרינה סבוסטיאנוב, ממקיף ג', אשדוד על פרויקט בעל חשיבות לתחום הנדסת הרקמות – 'הרכבה עצמית היברידית של שני פפטידים להידרוג'ל בעל תכונות מכניות יוצאות דופן'.

גונן צימרמן מבית ספר הכפר הירוק ברמת השרון על פרויקט 'פולינומים אורתונורמלים ותנאי נוואי הדו מימדי', שעסק בשאלה מתמטית סבוכה הפתוחה מאז שנת 2008.

עמרי גנשרוא מהתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים על פרויקט חידושים לשוניים בספרות הישראלית העכשווית וסוגי החידושים עיון בלשני סגנוני - בספריהם של דוד גרוסמן ואשכול נבו.

2 זוכים במקום השני: נגה יקותיאלי מהתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים על פרויקט 'השינוי בתפיסת המוות בעקבות המגפה השחורה באנגליה'.

דקל רוט ואריאל אדר מתיכון אורט ע"ש גרינברג בקריית טבעון על פיתוח 'מערכת מעקב בזמן אמת אחר מסתמי לב מכניים, באמצעות תקשורת אל-חוטית'.

2 זוכים במקום השלישי: הדר רהב מהתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים על פרויקט בעל חשיבות לאנרגיות חלופיות - 'שכבות ננומטריות היברידיות של טיטניום אתילן-גליקול (Ti-EG) כחומרים פוטוקטליטיים'.

אוהד רווה וניתאי אדלברג מתיכון אורט ע"ש גרינברג, קריית טבעון על מוצר המנחה משתמש המבקש לבצע החייאה גם ללא ניסיון, המכשיר מדויק ונותן משוב על עוצמה וקצב הלחיצה הרצויים.

עדן רובנוביץ' ממכללת אורט גבעת רם, ירושלים זכה בפרס יצירתיות ע"ש נועם כנפו על פרויקט רשתות מינימליות במרחב האוקלידי.

הזוכים במקומות הראשונים ייקחו חלק בתחרויות בינלאומיות בארה"ב, גרמניה ושוויץ ויזכו במלגות לימודים אקדמאיים. משתתפים נוספים זכו בצל"שים ובהשתתפות בתחרויות השונות בעולם. (מצ"ב רשימה מלאה של הזוכים).

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב בירך את המשתתפים: "אנחנו רואים מולנו את ההמשך, מסקרן אותי איפה כל אחד ואחת יהיו עוד כמה שנים, אין לי ספק שתובילו אותנו. הרבה מדענים וחוקרים בעלי שם התחילו עם הצטיינות בגיל צעיר, כשתזכו בפרסים המובילים בעולם אומר שאני זוכר שב-2017 היינו בטקס שקיבלתם פרס הצטיינות. לכל ח"כ יש אפשרות לבחור יום אחד בשנה שהוא מקבל את האולם הזה, זו שנה שנייה שאני בוחר את היום הזה בשבילכם הצעירים, להראות לכם את החשיבות מבחינה ממלכתית - לאומית, אנחנו נחשפים יום יום לשילוב בין ההון האנושי שכאן לבין הצורך הלאומי, לחיזוק המדינה, אתם החוליה המקשרת. אתם גם פותחים את הדרך לרבים. תמשיכו לחקור, להעמיק, להגיע לנפלאות הבריאה ובוראה".

כריסטיאן יורגנס, נספח המדע של גרמניה בישראל: "השנה כולל הפרס טיול לגרמניה והשתתפות במחנה המדע הבינלאומי במעבדת x באוניברסיטת גטינגן. הנאציזם והאנטישמיות היו אסון לאוניברסיטה הזו ולקהילת המדע כולו בגרמניה. הפרופסורים היהודים שהיוו יותר מחמישית מהסגל גורשו על ידי הנאצים ב-1933, בניהם מתמטיקאים ומדענים מוכרים, חלקם זוכי פרס נובל. 'שמור וזכור' כתוב על לוח זיכרון באוניברסיטה, מחובתנו לזכור".

ליפז חרודי, נציגת המדענים הצעירים: "הימים האחרונים היו חוויה בפני עצמה. הנוכחים כאן המציאו ופיתחו פיתוחים שלא חשבתי שאפילו פרופסורים יכולים לפתח. הערך המוסף היה שיכולנו לקבל נקודת מבט ממדענים מנוסים".

תמונות:  יצחק הררי, דוברות הכנסת, בתמונות בגוף הכתבה לפי הסדר: עמרי גנשרוא, נגה יקותיאלי והדר רהב.  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה