שערי צדק: טיפול אנדוסקופי לראשונה בארץ בגידול בלבלב



על ידי שימוש בטכנולוגיה חדשנית קוריאנית, בוצע בשערי צדק טיפול אנדוסקופי, בגידול בלבלב בגבר בן 44

בפרוצדורה חדשנית הצליח ד"ר אלאין דנקור, מנהל היחידה לאולטרסאונד אנדוסקופי במערך הגסטרו-כירורגי במרכז הרפואי שערי צדק, לטפל בגידול נדיר בלבלב בגבר בן 44. מדובר בפרוצדורה רפואית חדשנית שמנעה ניתוח כירורגי גדול ומורכב הכולל כריתה של התריסריון וראש הלבלב.

לפני מספר חודשים הגיע למרכז הרפואי שערי צדק גבר בן 44 שסובל מזה חמש שנים מירידה של סוכר בדם, מצב הגורם לבלבול ואף לאובדן הכרה. האבחנה הרפואית שלו הצביעה על אִינְסוּלִינוֹמָה (Insulinoma) - גידול שפיר המפריש את הורמון האינסולין בכמות מוגברת. החולה סבל מרמה נמוכה של גלוקוז בדם - היפוגליקמיה – תופעה המשתפרת בזמן אכילה.

הגידול לא התגלה תחילה בבדיקות השגרתיות והיה צורך בצנתור מסובך כדי למקם את הגידול הנדיר בראש הלבלב. ההמלצה הרפואית שניתנה למטופל הייתה ניתוח  ע"ש וויפל, הליך כירורגי סבוך עם תופעות של ירידה במשקל ואשפוז ארוך. החולה, מציל במקצועו, סירב לפרוצדורה הנתוחית מחשש לפרנסתו.

ד"ר דנקור מספר כי על ההליך יוצא הדופן שמע לראשונה בכנס רפואי בצרפת אליו נסע. "לפני מספר חודשים נכחתי בהשתלמות במרסיי, שעסקה בטכניקה החדשה המותאמת לעבודה בלבלב. במהלך ההשתלמות הייתי עד לשני הליכים רפואיים ואף ערכנו מספר ניסויים", מספר ד"ר דנקור על השתלשלות האירועים. "זוהי טכניקה שלא רק מתאימה להסרת האינסולינומה, שזהו גידול נדיר מאוד, אלא מתאימה לעוד אינדיקציות שקשורות בלבלב".

הטכניקה החדשה המכונה RFA  radiofrequency ablation, מורכבת על מכשיר אקו-אנדוסקופי רגיל עם מתמר אולטרה סאונד דרכו מוכנסת המחט. באמצעות מכשיר   RFA המחט מתחממת ברגע שהיא בתוך האיבר ושורפת את הגידול.

זהו המקרה הראשון בארץ של שימוש בטכניקה זו, ואחד המקרים הבודדים בעולם. "ככל הידוע, יש אולי 50 -100 מקרים שטופלו עד כה בעולם בעזרת המכשיר הזה. אבל הטיפול בגדול הספציפי הזה בלבלב נעשה ב-15 מקרים ופורסמו רק שלושה מקרים, מכאן שניתן ללמוד על ייחודו". מוסיף ד"ר דנקור.

לדברי ד"ר דנקור הפרוצדורה, שבוצעה בתחילת השבוע במרכז הרפואי שערי צדק, עברה בהצלחה ולאחריה המטופל לא חש כאבים. "מבדיקה ראשונית שערכנו בזמן הניתוח, רמת האינסולין שהייתה פי שלוש לפני הפעולה ירדה כמעט לרמה הנורמלית ורמת הסוכר הכללית צפויה להסתדר תוך מספר ימים. המטופל משתחרר לביתו אחרי 24 שעות כשהוא מרגיש מצוין".

הטיפול החדשני התאפשר עקב המצוינות והניסיון הרב של ד"ר דנקור בטיפול במחלות הלבלב ודרכי מרה. הטיפול החדשני פותח דרך חשובה לטיפול יעיל ובטוח בגידולים שונים של הלבלב. 

באדיבות דוברות בית החולים 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה