קפה אירופה בבית הנשיא



נשיא המדינה אירח היום (א') קבוצת ניצולי השואה הלוקחים חלק בפרויקט 'קפה אירופה' בירושלים

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אירח בבית הנשיא היום (א') מפגש עם 23 ניצולי שואה הלוקחים חלק בפרויקט "קפה אירופה", מועדון חברתי תמיכתי לניצולי שואה מירושלים, אשר נפגש אחת לשבוע בשמונה השנים האחרונות. 

"השואה השמידה שליש מהעם היהודי ופגעה בכולו, אך לא רק העם נפגע. נפשות רבות נפגעו, מיליוני נפשות שכל אחת מהן הייתה עולם מלא", פתח הנשיא את דבריו והמשיך: "כניצולי המלחמה הנוראה ההיא, אתם מופת לחוסן, וליכולת לקום מעולם חרב ולבנות. לבנות חיים, לבנות משפחות, לבנות מדינה. אנו יכולים לחיות כאן בשלווה, במדינה מפותחת ומתקדמת, זמן לא רב אחרי החושך הגדול, בזכותכם. בזכות מי שייסד, מייסד, צלח קשיים שקשה לתאר והטביע חותם שיש להתגאות בו."

"מדינת ישראל איננה פיצוי על השואה", הוסיף הנשיא והדגיש: "אני מקפיד לומר זאת לכל מנהיג זר עימו אני נפגש, אבל בזכותכם ובזכות ניצולי השואה שעלו ארצה אחרי השואה, ועסקו בהקמת המדינה, בלחימה במלחמת העצמאות, בהגנה על המדינה הצעירה, בזכותכם, מדינת ישראל קיימת."

מנחת הקבוצה, מיכל פונדמינסקי, אמרה במפגש: "הקבוצה בהנחייתי פותחת את השבוע בקשת רחבה של פעילויות וחוויות שמטרתן לשמור על האופטימיות, הכוחות והאנרגיה של חברי הקבוצה היקרים. יצירת מקום חם מוגן ובטוח בו כל חבר מרגיש נאהב גם על ידי הקהילה, זוהי המטרה המרכזית. אופי הפעילות שלנו רחוק מלהיות שגרתי, והלך והתפתח עם הזמן תוך הקשבה לדרכי החברים וניסיון להגשים את משאלות ליבם. היום הגענו לשיא. איזה אנרגיות זה נותן לאדם שעבר את מה שעבר ובשנות ה-90 לחייו מצליח להגיע למעמד הזה ולזכות ליחס אישי מהאזרח מס' 1 של מדינת ישראל. זוהי גאווה ומופת לכל יהודי באשר הוא. אני מודה לך כבוד הנשיא בשמי, בשם הקבוצה ובשם כל הצוות."

ניצולת השואה מירה גול, ילידת הולנד, הגישה לנשיא שי, מעשה ידיה, ואמרה: "עברתי את השואה בהולנד, הייתי במחבוא מגיל שלוש וחצי עד שש וחצי ואני עובדת סוציאלית במקצועי. בשנים האחרונות אני עוסקת ביצירת עבודות יד שונות, בחומרים שונים עם דגש על צבעים בגוונים שונים וזאת כעין פיצוי על כל השחור שהיה בחיים שלי, כבוד הוא לי למסור לך עבודה זו."

"אני יודעת שכל אחד ואחת מן החברים פה נושא איתו סיפור חיים מרתק ומופלא, מלא סבל וכאב, מעל לכל דמיון," אמרה מיכל שפייר, המפעילה סדנאות עבור הקבוצה בהתנדבות במסגרת חנות לממכר אמנות שבבעלותה, והמשיכה: "בניסי ניסים, בסופו של מסע ארוך וקשה הגעתם ארצה. אספתם את הכוחות, הקמתם משפחות מפוארות ובניתם את הבית הפרטי והלאומי. איך אפשר היה להעלות על הדעת שהילדים התלושים והשורדים בקושי מהימים ההם, יזכו לבקר במשכן נשיא המדינה בזמן הזה? כמה מופלא לראות אתכם, אתם שהייתם 'שם' עומדים איתנו כאן, זקופי קומה, שמחים וגאים."

ניצולת השואה ירדנה זלבסקי, בת ה89, סיפרה לנשיא על עצמה ועל פעילותה בקבוצה ואמרה: "עברתי את אימת השואה בגיל 16 כשיהדות הונגריה הובלה להשמדה באושוויץ באביב 1944. עליתי ארצה בעליית הנוער ולמדתי ב'מקווה ישראל'. מלחמת השחרור קטעה את הלימודים וגויסנו להגן על קיבוץ בארות יצחק בנגב, שיהיה במצור מצרי. אני משתתפת מדי שבוע בשבוע בסדנה המנוהלת על ידי 'קפה אירופה' שמחזירה לנו את שמחת החיים בפעולותיה המבורכות."

אל הנשיא ניגש צבי רפאלי, שחוגג היום את יום הולדתו ה93, וביקש לציין כי הוא והנוכחים, לא רואים את עצמם כניצולי שואה, אלא כמי ששרדו את השואה והודה לנשיא על המפגש המרגש, "אני מלא גאווה להיות כאן כאורח של נשיא מדינת ישראל ביום הולדתי".

בסיום המפגש הודה הנשיא לכל המשתתפים ואמר: "אני שמח ונרגש לארח אתכם בבית הנשיא הבית של העם בישראל ומודה לכם על כל מה שעשיתם עבור מדינת ישראל, כפי שאמר לי כעת צבי רפאלי, אף אחד לא הציל אתכם, שרדתם את השואה, בכוחות עצמכם ובעוצמה אדירה".

צילום: דוברות בית הנשיא


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה