הדסה עין כרם: ניתוח מורכב לתינוקת שנולדה עם המעיים מחוץ לבטן



תינוקת אשר נולדה עם מום נדיר נותחה בהדסה עין כרם מייד עם לידתה תוך שימוש בטכנולוגיה ייחודית ישראלית לראשונה בעולם לטיפול במום זה

תינוקת שנולדה עם מום נדיר נותחה בניתוח שבוצע לראשונה בעולם , פה בישראל, בבית החולים הדסה עין כרם שבעיר. 

איפתיהאג', "שמחה" בעברית, נולדה עם מעיים מחוץ לדופן הבטן– תסמונת הנקראת אומפלוצלה. מדובר במום מולד, בו יש חוסר חזרה של המעי לבטן במהלך ההתפתחות העוברית. המעי נותר בתוך שק יחד עם חלק מהכבד ולמעשה מופיע מחוץ לגוף התינוק. לתסמונת יש במקרים רבים מחלות או מומים נלווים.
"בבית החולים במרכז הארץ המליצו לנו על הפלה – ואפילו ציירו לנו תרחישי אימה" מספר אחמד, אביה של התינוקת המחייכת בזרועותיו כשהיא שלווה ביותר. "לא רצינו לעשות הפלה ואז ראינו כתבה בטלוויזיה על זוג הורים במצב דומה, שהחליטו לא להפיל ופנו לטיפול בהדסה, אז החלטנו לעשות את אותו הדבר. בהדסה אמרו לנו כי בדיקת מי שפיר תיידע אותנו אם יש או אין בעיות גנטיות, שזה מידע שחשוב להמשך ההחלטה שלנו, והבדיקה יצאה לשמחתי תקינה. הרופאים אמרו שעם קצת מזל והרבה סבלנות הילדה שלנו תיוולד, תנותח - ותהייה בסדר".

ד"ר דן ארבל, כירורג בכיר במערך הילדים של הדסה, אשר טיפל בתינוקת וליווה את המשפחה לאורך כל התהליך מתאר: "כאשר נולדה התינוקת אכן היה חור גדול בדופן הבטן, ממנו גלשו – עטופים ברקמת האמניון של השק העוברי, המעיים של התינוקת". הניתוח המורכב להחזרת המעיים אל הגוף בוצע על ידי צוות של מומחים בכירורגיית ילדים, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה שהומצאה בכלל עבור תחום הפלסטיקה ע"י ד"ר מוריס טופז, ויושמה לראשונה בניתוח שאינו ניתוח פלסטי."
"בניתוח המעיים הוכנסו למיכל מיוחד שנקרא "סיילו" בעגה המקצועית, העוטף את הרקמות ומאפשר את החזרת המעיים למקומם, צורתו קונוס והוא מאפשר החלקה של האיברים פנימה, והמעיים סודרו מחדש בחלל הבטן. הייחודיות בניתוח שלנו היא שבמקום לסגור על בטנה של התינוקת את הפתח המשמעותי בטלאי סינטטי כמקובל, עשינו שימוש במערך תופסנים וחבקים שאת מיקומם משנים מידי כמה ימים, הם מותחים את העור ומייתרים את הצורך בשימוש בכיסוי מחומר זר. כך אט אט הבאנו לסגירה מלאה של הבטן עם דופן הבטן עצמה - והעור  שנע יחד איתה בתהליך בן שלושה שבועות בעזרת התופסנים".

ד"ר ארבל הדגיש כי השימוש במתקן החדשני – עליו עדיין לא דווח בעולם בניתוח מסוג זה, חסך מהתינוקת תהליך מורכב בהרבה, הכולל ניתוח בכל כמה ימים. "המתקן אפשר לבצע את הליך בהשגחה מלאה לאורך כל שעות היממה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, כאשר את הפרוצדורות מבצע ד"ר ואדים קפולר, בכיר במערך הכירורגיה ילדים של הדסה".
"כעת איפתיהאג' מרגישה טוב, בטנה נראית טוב והיא אוכלת רגיל ואין סיבה שלא תוכל לחיות חיים מלאים ובריאים", מסכם ד"ר דן ארבל.

צמד ההורים הצעירים שוחררו השבוע לביתם עם התינוקת. "עכשיו הכל בסדר, התקופה הקשה מאחורינו. היו לנו כמה רגעים של בהלה, כאשר הקטנה העלתה דופק ולחץ הדם ירד, אבל ייצבו אותה תמיד והיא נכנסה לניתוח ועברה החלמה לא פשוטה. תודה זו מילה קטנה מידי בשביל המתנה שקיבלנו, אבל באמת תודה, למנתחים, למחלקה הכירורגית, לטיפול נמרץ ילדים – לכולם", אמרה תמאם האם הנרגשת.

"היתרון הגדול במחלקה שלנו, הוא כי מדובר בצוות מיומן הממקם את הילד המרכז" מסכם ד"ר ארבל. "הגישה במחלקה היא כי אנו לא מפחדים להתמודד עם מומים מולדים – קשים ככל שיהיו. אין מקומנו לשפוט אדם באשר להחלטתו על גורל העובר בנסיבות שכאלו, ותמיד נציע את המקסימום שהטיפול בהדסה מסוגל לו, למי שמחליט להמשיך הריון עם עובר שיש בו מום. זו מהות מקצוע הרפואה״.

בתמונה: ד״ר דן ארבל עם התינוקת, צילום: דוברות הדסה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה