חידוש פניה של כיכר ציון המיתולוגית יוצא לדרך



הזוכים בתחרות עיצוב כיכר ציון המתחדשת הציגו לראשונה את תכניתם להפיכת הכיכר למקום שמקדם חיבורים, סובלנות וכבוד הדדי

בחמישי האחרון, התקיים טקס חגיגי בהשתתפות ראש העיר, ניר ברקת ואישים בכירים נוספים, בו הוכרזו רשמית הזוכים בתחרות עיצובה המחודש של כיכר ציון המיתולוגית. שתי האדריכליות והאדריכל הירושלמיים הצעירים, שזכו בתחרות, קבלו פרס על סך 35 אלף ₪ וחשפו לראשונה בפני הקהל הרחב את פניה החדשים של כיכר ציון. מיקה, אמה של שירה בנקי ז"ל, שנרצחה במצעד הגאווה שהתקיים בעיר והוזמנה על ידי ברקת להיות שותפה בבחירת העיצוב המנצח, הייתה אורחת הכבוד בטקס.

"קרחת יער אורבנית". זהו שמה של ההצעה לעיצוב כיכר ציון בירושלים – פרי תכנונם של שלושה אדריכליות ואדריכלים ירושלמיים צעירים, שזכתה בתחרות אותה הובילה עיריית ירושלים באמצעות 'עדן' – החברה לפיתוח מרכז העיר ירושלים. מטרת התחרות: לבחון תכנון ופיתוח מחודשים של מרחב כיכר ציון ההיסטורית במטרה לחזק את מרכז העיר ולחדש את הכיכר. משפחתה של שירה בנקי ז״ל, שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים, פנתה לראש העיר ניר ברקת בבקשה לחשוב איך אפשר לקדם סובלנות במסגרת ככר ציון שהייתה המקום המרכזי לאבל על שירה בימי השבעה. ברקת אימץ את ההצעה והחליט לצרף את מיקה בנקי כיועצת מיוחדת לראש העיר בוועדת השיפוט שבחרה את ההצעה הזוכה. התחרות בוצעה בשיתוף "עמותת אדריכלים מאוחדים".

בשנים האחרונות מקדמת חברת 'עדן' את התכנית העירונית להתחדשות המרחב הציבורי, ובראשה עבודות הרכבת הקלה, שהגיעו לסיומן בשנת 2009, והפכו את רחוב יפו למדרחוב הארוך בארץ. סביב הכיכר התפתחו תכניות שימור ובנייה של בתי מלון, בוטיקים, הוספת אזורי מסחר ושדרוג ופיתוח רחובות, וכעת גם התכנית לחידושה של הכיכר המזוהה כל כך עם העיר יוצאת לדרך. כל אלה נעשים יד ביד ובתמיכה של עיריית ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת.

אל גמר התחרות הגיעו שלוש הצעות מפי שלושה צוותים וכאמור, במקום הראשון זכתה ההצעה "קרחת יער אורבנית", המציעה להפוך את הכיכר למקום ישיבה נוח, נעים ומוצל; כיכר שהיא גם מקום התכנסות, אירועים ומופעים, וכל פעילות מיוחדת המקדמת חיבורים. התכנון המוצע, פותח את קווי המבט מהרחובות הסמוכים, סוגר את הכיכר לתנועת הולכי רגל בלבד, משתמש בריצוף הקיים באזור, ומאפשר ישיבה נעימה ביחידים ובקבוצות תחת נוף ירוק של עצים מגוונים. האדריכלים הזוכים, מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל ומעין טוקי כרמל, החיים בירושלים, מספרים כי הם "מכירים את מרכז העיר ביום ובלילה, בחום, בקור ואפילו בשלג. החזון שלנו: כיכר שהופכת למקום שנעים להיות בו ביומיום ושאפשר לקיים בו כל כך הרבה אירועים שונים."

גם ההצעות שהגיעו למקום השני והשלישי הוצגו בטקס על ידי יוצריהן. 

ראש העיר, מר ניר ברקת: " עיצוב המחודש של כיכר ציון עליו החלטנו יחד עם משפחת בנקי יהפוך את הכיכר למקום שמקדם חיבורים, סובלנות וכבוד הדדי. התחדשותה של הכיכר היא עוד שלב בחידושו וחיזוקו של מרכז העיר שעבר מהפך בשנים האחרונות וחוזר למקומו כמרכז העסקים והפנאי של ירושלים".

סגן ראש העיר, עופר ברקוביץ אמר בטקס  "אנו ממשיכים את מגמת ההתחדשות של מרכז העיר. כיכר ציון, הכיכר ההיסטורית והמרכזית תהפוך למקום נעים יותר, סובלני יותר ירוק יותר ומוצל יותר בתוכנית החדשה, מקום מפגש, סמל להתחדשות האורבנית בירושלים. 
אני רוצה לברך על התחרות העניינית ולהודות לכלל האדריכלים שהשקיעו ונתנו מזמנם. נמשיך לקדם את מרכז העיר תוך חיזוק תשתיות התרבות ואירועי תרבות, חיזוק עסקים וקהילות עסקים, מיצבים מודרניים ועוד כדי להפוך את מרכז ירושלים למרכז תוסס ויצירתי."

תמונה: יגאל טרטקובסקי


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה