מעשן? רופא השיניים יגמול אותך



בסדנא ייחודית בהדסה הר הצופים הוכשרו עשרות רופאי שיניים לעיסוק בגמילה מעישון בקרב מטופליהם

בבית החולים הדסה הר הצופים התקיימה לאחרונה סדנא ייחודית להכשרת רופאי שיניים לעיסוק בגמילה מעישון. הסדנא, שנערכה בשיתוף עם האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים והחברה הישראלית לגמילה מעישון נועדה להכשיר רופאי שיניים להנעת תהליך הפסקת העישון בקרב מטופליהם. מדובר בהכשרה להתערבות ראשונית ואיתור קבוצת המעשנים שמהווים למעשה קבוצת סיכון בתחום מחלות חלל הפה, ביניהן הנטייה לגידולים (סרטן), מחלות חניכיים, כישלונות, סיבוכים ועוד.

כיום העישון מוגדר כמחלה במדינות מערביות רבות, וגמילת המעשנים מהתמכרות קשה זו מלווה בטיפול רפואי לכל דבר, הכולל שימוש בתרופות חדשות ובטוחות.  

ד"ר יצחק טייב, מומחה ברפואת חניכיים ומנהל המרפאה בהדסה הר הצופים מסביר את תפקיד המפתח של רופא השיניים בתכנית. "תפקידו של רופא השיניים בתחום הגמילה מעישון הוא ראשית איתור המעשן, ושנית הנעה של אותו מעשן לכיוון סדנת גמילה. מרפאת השיניים של הדסה הר הצופים עוסקת שנים בלימודי המשך לרופאי שיניים בקהילה ובמסגרת זו מסייעת בהכשרתם ובפיתוח כלים עבורם לגשת למעשן ולהתגבר על ההתנגדויות שיעלה, כמו גם היכולת להציע ליווי ותמיכה ראויים בהקשר זה למטופל". עוד מוסיף ד"ר טייב, כי "רופא השיניים הירושלמי מטפל במעשן הירושלמי, נוצרים  ביניהם קשרים אישיים קרובים בהמשך לתדירות המפגש במרפאה. כך הופך למעשה רופא השיניים לשגריר של גמילה מעישון וביכולתו בהחלט להשפיע על המעשן ולמנף לחיוב את יחסי הקרבה והאמון הנוצרים ביניהם. הדסה מצטרפת אל שורת המובילים בעולם המביאים את מטופליהם לגמילה מעישון. עד כה הוכשרו מעל למאה רופאים שעברו את ההכשרה הנ"ל ומהווים חזית מצויינת למלחמה בעישון ונזקיו."

במהלך הסדנא הציג ד"ר טייב ראיונות מצולמים שערך עם מעשנים, אשר הדגישו בדבריהם את חשיבות התמיכה הסביבתית למטופל, כדי להגיע לגמילה מוחלטת ולא למעוד במהלכה.

על מנת להבהיר את חשיבות המעורבות של רופאי השיניים בתהליך הגמילה, התייחס ד"ר טייב גם לנזקים הספציפיים שנגרמים למעשן בחלל הפה והשיניים: "הנזקים שנגרמים למעשנים הם נוראיים ויכולים להגיע לסרטן בחלקי חלל הפה- החניכיים, בלוטות הרוק, החיך, השפתיים, הלשון וריריות רכות, או למחלות חניכיים קשות המביאות לאובדן שיניים – אפילו שיניים בריאות. גם ההחלמה לאחר הטיפול הינה ממושכת ובעייתית יותר. מחקרים קובעים כי המעשנים מצויים במצוקה קשה בהיותם מכורים להרגל כה מזיק וכך נוצרת מחזוריות שמחזירה את המטופל לרופא לטיפולים נוספים ולכן אנחנו, כמי שחשופים לחלל הפה תוך כדי טיפול בשיניים, חייבים לצמצם את התופעה הזו יחד עם אבחון ראשוני של ממצאים מחשידים אשר מחייבים את המטופל בהמשך בירור אצל רופא מתאים".

במהלך האירוע אמר ד"ר טייב "הגיע הזמן  למנף את יחסי הקרבה והאמון בין רופאי השיניים והמטופלים לצורך קידום משמעותי בבריאות ובמיוחד בנושא העישון. הדסה מצטרפת בזאת למובלים העולמיים של הבאת מטופליה להימנעות מעישון ונזקיו הניכרים ולהגמל אחת ולתמיד".

 בתמונה: ד"ר איציק טייב באחת הסדנאות, באדיבות דוברות הדסה 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה