לאחר חמישה ימי אש: כוחות הכיבוי פועלים למניעת התחדשות האש בהרי ירושלים



גל השריפות שפקד את ישראל נמצא כעת ברגיעה יחסית. לוחמי האש פועלים לכיבוי מוקדי בעירה קטנים ולמניעת התחדשות האש. הסופרטנקר ביצע את משימתו הראשונה בהרי ירושלים. שריפות היער שפרצו בימים האחרונים ברחבי הארץ כילו בסך הכול 41 אלף דונם

אחרי חמישה ימי אש הצליחו לוחמי האש להשתלט על דליקות רבות שפרצו ברחבי הארץ, זאת בסיוע כוחות כיבוי מחו"ל. אתמול (ש') הצטרף מטוס הסופרטנקר האמריקני למאמצי הכיבוי: הוא חג מעל נווה אילן ונטף והטיל מים בוואדי הסמוך לנטף. זאת לאחר הנחייה של מפקד מחוז ירושלים כי מטוס הסופרטנקר יופעל ויבצע פעילות מניעה בשטחים הסמוכים לאורך כביש מספר 1 .
מנתוני קק"ל ורשות הטבע והגנים, עולה כי שריפות היער שפרצו בימים האחרונים ברחבי הארץ כילו בסך הכול 41 אלף דונם.

בתוך כך, קמים הבוקר אלפי תושבים שבתיהם נשרפו למצב של חוסר ודאות. אתמול (ש') הודיע שר האוצר, משה כחלון, כי אזרחים שביתם נהרס בשריפות ואינם יכולים לשוב לביתם יקבלו מענק מידי של 2,500 שקלים.

עם זאת, ישיבת הממשלה השבועית בהשתתפות ראש הממשלה תתקיים הבוקר (א') בחיפה.
אתמול גם נפתחו צירי הגישה לישוב נטף, מה שאפשר את החזרת תושבי הישוב לבתיהם.
טרם ההחלטה להחזרת התושבים לישוב, בוצעה במקום בדיקת ריכוז זיהום אוויר בישוב ע"י המשרד להגנת הסביבה והיא נמצאה תקינה. כמו כן קציני כב"ה סיירו במקום עם אנשי חברת החשמל ובדקו שאין עמודי וכבלי חשמל העלולים ליפול ולסכן את התושבים השבים.
 
בעקבות אירועי השריפה בבית מאיר ובחיפה, שבהם נשרפו מספר מבנים ולולים שהכילו אסבסט, מזהיר המשרד להגנת הסביבה מפני שהיה בטווח הקטן מ-50 מטר ממבנה אסבסט שנשרף.
בבתים הסמוכים למבנה יש לסגור פתחים (חלונות ודלתות) הפונים לאזור האמור, ובעת נסיעה בכניסה ליישוב סמוך לאזור שבו נשרף אסבסט, יש לנסוע ברכב עם חלונות סגורים. 
כמו-כן, חל איסור להיכנס למבני אסבסט שנשרפו, ובכל מקרה יש צורך בציוד מיגון נשימתי וכן להוציא ציוד מחשש שהוא מזוהם בסיבים.
יצוין, כי בבית מאיר פעל אתמול קבלן אסבסט מנוסה ומקצועי תחת פיקוח בשטח של המשרד להגנת הסביבה.  בשלב ראשון סומנו כל האתרים שבהם נשרף אסבסט, ומיד לאחר מכן החל תהליך של פיזור חומר מלכד במטרה לקבע את סיבי האסבסט (אינקפסולציה). 
תהליך זה כבר הסתיים במרבית האתרים בישוב, ו-90% מהמשפחות כבר שבו לבתיהן. העבודות בוצעו עם ציוד וביגוד מיוחד, שכן האסבסט במצבו הנוכחי, הפריך, ופוטנציאל פיזור הסיבים המסרטנים שלו לאוויר גבוה במיוחד. בשלב האחרון לעבודות המורכבות יפונה האסבסט לאתר ייעודי לקליטת אסבסט. ההנחיות האלו צפויות להישאר בתוקף עד לסילוק המפגע.

בתוך כך, בימים האחרונים כוחות גדולים ומתוגברים של מגן דוד אדום הוזנקו למוקדי שריפות בארץ, בהם טיפלו בלמעלה מ-100 נפגעים משאיפות עשן. מיד עם קבלת הקריאות בתחנות מד"א השונות הוזנקו כוחות גדולים הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי-מד"א, ג'יפים ורכבי פיקוד שאבטחו רפואית את פעולות הכיבוי במקום, טיפלו בנפגעי שאיפות עשן שחולצו ופינו קשישים וחולים סיעודיים מבתי אבות שהיו סמוכים למוקדי האש בחיפה. כמו כן, מד"א תיגבר את מוקדי החירום 101 בחובשים ופאראמדיקים וכוחות של מד"א הוקפצו ממרכז הארץ וממרחבים סמוכים. במקביל פעל נוער מד"א בפעילות הומניטרית במתנ"סים ומרכזי הפינוי.

לאחר הערכת מצב שקיים מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוחלט להיערך ולשמור על רמת כוננות מוגברת במרחבי מד"א לאבטחה רפואית ולטיפול בנפגעים באירועי שריפות שעשויים לפקוד מוקדים נוספים בימים הקרובים עקב הצתות ותנאי מזג אוויר. בין היתר, הוחלט כי 60 אמבולנסים יוצאו מאפסנת החירום וישוגרו לתגבר את תחנות מד"א.

תמונות: כבאות והצלה ירושלים, המשרד להגנת הסביבה, הדס פרוש/ flash 90.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה