האם ניתן להפחית את מקרי המוות הפתאומי של תינוקות?



568 תינוקות נפטרו בישראל ממוות פתאומי בעריסה בין השנים 2005-2013, בין 40 ל – 89 מדי שנה. בעוד שבעולם המערבי יש ירידה משמעותית (עד 70%) במקרי מוות אלה, בישראל המספר יציב ומוסבר ביישום לקוי של ההמלצות על ידי ההורים

סקר שערכה עמותת עתיד לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות בקרב אחיות במחלקות יילודים, יולדות פגיות  וטיפת חלב, מצא  כי האחיות מכירות את ההמלצות להפחתת הסיכון כמו תנוחת השינה על הגב ומניעת עישון של האם בתקופת ההריון. לעומת זאת הידע לגבי סביבת שינה בטוחה כמו היכן יש למקם את התינוק במיטה, כיצד לכסות אותו ומהי השפעת המוצץ, לא היו מוכרות לחלק גדול מהנשאלות. הסקר מצא גם קשר הפוך בין ותק האחות להכרת ההמלצות: אחיות עם ותק של פחות מעשר שנים שלטו יותר טוב בחומר מעמיתותיהן הוותיקות.

על מנת לעדכן את הצוות הרפואי, המהווה דמות מפתח ומקור סמכות עיקרי בעיני ההורים, קיימה עמותת עתיד בשיתוף עם המרכז הרפואי שערי צדק כנס מקצועי במטרה להעמיק את הידע של העוסקים בתחום בהשתתפות אחיות, מיילדות, רופאים ואנשי מקצוע מרחבי הארץ.

ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד, חוקרת דרכי נשימה בתינוקות וילדים ומייסדת מרפאת שינה ילדים במרכז הרפואי שערי צדק: "בשעה שתמותת תינוקות ממוות פתאומי בלתי מוסבר צונחת בעולם בגלל יישום ההמלצות למניעת מוות בעריסה, בישראל המספרים נותרו די יציבים. מוות בעריסה הוא סיבת המוות העיקרית בקרב תינוקות בגילאי חודש עד שנה. הסיבות למוות בעריסה אינן ידועות עדיין, אך מחקרים פיזיולוגים בתינוקות תומכים בכך ששינה על הבטן, סביבת שינה לא בטוחה ואימהות המעשנות במהלך ההיריון פוגעים בתפקוד מנגנון ההתעוררות בתינוקות. בישראל אומצו המלצות איגוד רופאי הילדים האמריקאי, שהוכיחו עצמן בעולם המערבי. אני מאמינה שאם ההמלצות יועברו על ידי האחיות והרופאים לכל ההורים, וייושמו באופן מלא, נראה גם בישראל ירידה משמעותית יותר בתמותה".

לסיום אמרה ד"ר שץ: "אני קוראת להורים ולכל המטפלים בתינוקות להקפיד הקפדה יתירה, ולנקוט בכל כללי הזהירות הנדרשים למניעת מקרה המוות הבא, בראשם השכבה על הגב, הימנעות מעישון בהריון ולאחר הלידה ושמירה על סביבת שינה בטוחה". 

תמונה: באדיבות שערי צדק 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה