השריפה ביישוב נטף: חשד לרשלנות



63 צוותי כבאות והצלה בסיוע של רכבי כיבוי, לומים ומטוסים הצליחו להשיג שליטה על השריפה. התושבים בנטף הורשו לשוב לבתיהם אך התבצע פינוי מטיילים בפארק קנדה בעקבות התפשטות השריפה לעבר הפארק. המשטרה עיכבה לחקירה 4 עובדי קבלן שעבדו סמוך ליישוב. בשלב זה נבדקים כל הכיוונים בהם חשד לרשלנות שהובילה לשריפה

לוחמי האש עצרו את השריפה בצד המזרחי על קו הבתים בישוב נטף ובשלב זה הישוב לא נמצא בסכנה, ובהמלצת כבאות והצלה אנשי המקום חזרו לבתיהם. כעת לוחמי האש מבצעים כיבוי סופי של השריפה למניעת התחדשות האש בשנית.

כיוון התפשטות השריפה כעת לעבר פארק קנדה (צפונית לשער הגיא)  ובאזור תוואי הרכבת, שם נשרפו מספר מבנים יבילים. מאות לוחמי אש  בסיוע מטוסי הכבאות עמלים לבלום את חזית השריפה שמתקדמת בחסות הרוחות החזקות. כמו כן, מתבצע פינוי של מטיילים בפארק קנדה.

סה"כ כוחות בשטח:

63 צוותי כיבוי
7 רכבי כיבוי מצה"ל
13 מטוסי כיבוי
160 לוחמי אש

זה היום השלישי ברציפות בו לוחמי האש פועלים ללא לאות סביב השעון בשריפות הגדולות באזור ירושלים בצפון ביו"ש ובדרום, כשבד בבד מערך הכבאות במחוז מגיב ונותן מענה לעוד מאות אירועי חירום שבשגרה, בהם מספר שריפות גדולות במבנים וחילוץ מתאונות דרכים.

 סגן מפקד כבאות והצלה מחוז ירושלים  טפסר ניסים טויטו: "אנו נמצאים כ-9 שעות מתחילת האירוע שבו סופת אש סיכנה ואף איימה באופן ממשי על תושבי ובתי הישוב נטף. בזכות הערכות מוגברת ודריכות מבצעית יוצאת דופן של לוחמי האש, הצלחנו להדוף את חזית האש שהתקדמה והתפשטה בקצב מסחרר, עם תנאי רוח חזקה במיוחד, רוח  הממחישה את עוצמת איתני הטבע. רק בזכות התגובה הנחושה וחירוף נפש של לוחמי האש נמנע אסון כבד בישוב נטף. שילמנו מחיר יקר ברכוש ובנזק אדיר לחי ולצומח בטבע, אך גבורת לוחמי האש, היא שמנעה פגיעה קשה בנפש, אירוע שיכול היה להעמיד אותנו במציאות הדומה למצב באסון הכרמל. האירוע היום המחיש את הבעיה הגדולה המאפיינת את גזרת מחוז ירושלים, בו ישובים טבולים בתוך מרחב מיוער בעקבות הרצון לחיות בתוך וסמוך לטבע, אך מאידך מייצרים פוטנציאל סיכון גדול מאוד בימים בהם התנאים המטואורולוגים לא לטובתנו. חשוב לציין ולהזכיר, את לוחמי האש ומפקדיו, הנמצאים ברצף של ימי קרב ולחימה באיתני הטבע, ובשריפות ענק בכל רחבי הארץ ובמיוחד במחוז ירושלים.מערך הכבאות וההצלה נמצא כעת במצב חירום, הכולל ביטול חופשות, פעילות ברצף מתמשך, וגיוס של מערך המילואים בצווי 8, על מנת להיות ערוכים בפריסה רחבה ולצמצם את זמני התגובה בזמן אמת.תוצאות האירועים עד כה, ממחישות את השינוי הגדול והפקת הלקחים שעבר המערך מאז אסון הכרמל."

המשטרה עיכבה לחקירה 4 עובדי קבלן שעבדו בסלילת כביש סמוך ליישוב. בשלב זה נבדקים כל הכיוונים בהם חשד לרשלנות שהובילה לשריפה. 

מחקירה ראשונית של חוקרי כבאות והצלה מחוז ירושלים, בפיקודו של טפסר משנה משה אלעזרי, נבדק חשד כי השריפה באזור נטף החלה בעקבות הדלקת מדורה ע"י פועלים שעבדו באזור הר הרוח. כידוע, הוכרז יום קיצון על ידי מ"מ נציב כבאות והצלה והוצא צו האוסר על הדלקת מדורות בשטחים פתוחים. עבירה על הצו היא עבירה לפי סעיף 76 לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה ודינה מאסר שישה חודשים.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, הגיע לזירה עמד על ההערכות המבצעית וקיים הערכת מצב יחד עם כלל גופי החירום וההצלה ויתר הגורמים בחפ"ק המשטרתי "פעולות ומאמצי פינוי התושבים והצירים וכיבוי האש  מהאויר והקרקע ממשיכות כל העת. בשלב ראשון עם ההבנה שנשקפת סכנה לבתי היישוב החלנו במאמצים ופעולות לפינוי כלל התושבים והנהגים מהאזור. שוטרים עברו מבית לבית ווידאו שכלל התושבים פונו. 2 מבתי הישוב נשרפו ונגרם נזק. בשלב זה לא נשקפת סכנה לבתי היישוב אך טרם הושגה שליטה על האש.אנחנו ממשיכים לפעול בשטח במאמצים עליונים להצלת חיים וחזרה בטוחה ומהירה לשגרה".



תמונות: כבאות והצלה בית שמש 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה