דוח מבקר המדינה: 'מיעוט של היתרי בנייה במזרח העיר'



היום (ג') פורסם דו"ח מפרסם המדינה לשנת 2016, בדוח נמצאו ליקויים הנוגעים לתפקוד הוועדה המקומית ורשות הרישוי. בבירה הליכי הרישוי נמשכים זמן רב, מיעוט בהיתרי בנייה ואין תכנית מתאר מעודכנת

דוח הביקורת על השלטון המקומי לשנת 2016 מכיל פרקי ביקורת על רשויות מקומיות ובהן גם העיר ירושלים.

בחודשים אוקטובר 2015 עד מרץ 2016 בדק משרד מבקר המדינה היבטים שונים הנוגעים לתפקודן של הוועדה המקומית, ועדת המשנה ורשות הרישוי. הנושאים העיקריים שנבדקו הם התכנון המתארי המקומי הכוללני; תפקוד הוועדה המקומית ושקיפות פעולותיה; הליכי רישוי הבנייה; והליכי הפיקוח על הבנייה ואכיפת הדין. הביקורת נעשתה במינהל התכנון העירוני ובאגף היועמ"ש לעירייה.

בדוח זו הובאו ממצאים וליקויים הנוגעים לתפקודן של הוועדה המקומית ורשות הרישוי המקומית בכמה תחומים.

בביקורת על הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים נמצא כי אין לירושלים תכנית מתאר מעודכנת, יש מיעוט של היתרי בנייה במזרח העיר, והליכי הרישוי נמשכים זמן רב.

כך למשל נמצא כי בשנת 2013 מנתה האוכלוסייה הערבית בירושלים כ-37% מכלל אוכלוסיית העיר; משרד מבקר המדינה השווה את מספר הבקשות להיתרי בנייה ואת מספר היתרי הבנייה שניתנו בשכונות הערביות (מזרח העיר) למספר הבקשות והיתרי הבנייה שניתנו בשכונות היהודיות (מערב העיר).

בדוח גם מוצגים ליקויים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרונות יסוד של המינהל התקין, כמו עקרונות השקיפות, השוויון וחוקיות המינהל. לעתים הוועדה אף חרגה מעקרונות התכנון שנקבעו בתכניות התקפות עד כדי חשש לפגיעה באינטרסים ציבוריים.על פי הנתונים, בשנים 2014-2010 הוגשו בכלל העיר כ-10,750 בקשות להיתרי בנייה. כ-1,609 (כ-15%) מהן היו בשכונות הערביות במזרח העיר, לעומת כ-9,140 (כ-85%) בקשות שהוגשו בשכונות היהודיות במערב העיר. אשר למספר היתרי הבנייה, בשנים אלה ניתנו בכלל העיר כ-6,960 היתרים, 965 מהם (כ-14%) ניתנו בשכונות הערביות והשאר, כ-6,000 היתרים, ניתנו בשכונות היהודיות. משרד מבקר המדינה בדק גם את מספר יחידות הדיור שנכללו בהיתרי הבנייה ומצא כי במזרח העיר אושרו כ-20% מסך יחידות הדיור שאושרו בכלל העיר בשנים אלו. לאור העובדה שהשכונות הערביות מאכלסות קרוב ל-40% מאוכלוסיית העיר, מספרים אלה מצביעים על פערים גדולים בין השכונות הערביות לשכונות היהודיות.

העירייה מסרה בתשובתה למשרד מבקר המדינה ממאי 2016, כי המספר הנמוך יחסית של היתרי בנייה המונפקים במזרח ירושלים הוא תוצאה של מיעוט הבקשות המוגשות אליה, וכי היא פועלת רבות לעידוד הוצאת היתרי בנייה ותעודות גמר במזרח העיר.

כמו כן נמצא כי הליכי רישוי הבנייה בוועדה המקומית ממושכים מאוד. קבלת היתרי הבנייה בשנים 2015-2013 נמשכה שנה ותשעה חודשים בממוצע.

כך למשל בביקורת נמצאו פגמים מהותיים בהליך הוצאת היתרי הבנייה למתחם במושבה הגרמנית הכולל בית מלון ושני מבני מגורים: בדיקה של היתרי בנייה שנתנה הוועדה המקומית לבתי מלון אחרים בעיר העלתה כי יש חוסר אחידות באופן שבו מחושבים שטחים למטרות עיקריות ולשטחי שירות בבניינים מסוג זה.

על העירייה והוועדה המקומית לפעול באמצעים העומדים לרשותן להגדלת מספר היתרי הבנייה הניתנים בשכונות הערביות במזרח העיר. על משרד המשפטים לבחון חלופות להסדרת המקרקעין בירושלים ולהביא את העניין לדיון והכרעה בממשלה.

המלצות הדוח:

על העירייה והוועדה המקומית לייעל ולקצר את משכם של תהליכי הרישוי, כדי לתרום לפיתוחה של העיר ולשפר את איכות השירות לתושב.

על הוועדה המקומית להקפיד על מתן היתרים התואמים את הוראות התכניות התקפות והתקנות, לגבש אמות מידה אחידות לחישובי השטחים בהיתרים, ולהימנע מאישור הקלות לא מוצדקות המשבשות את עקרונות התכנון שנקבעו בתכניות התקפות.

על העירייה והוועדה המקומית להימנע לחלוטין מכריכת מתן היתרי בנייה בקבלת כספים מיזמים, ולהקפיד לגבות רק את ההיטלים והאגרות כפי שנקבעו בדין. כן עליהן להימנע מהעברת כספים לעמותות פרטיות שלא לפי הכללים, ולהקפיד הקפדה יתרה על עקרונות השוויון והשקיפות בטיפולה בנושאים רגישים אלה.

על הוועדה המקומית לבחון בקפידה את הסיבות לירידה הניכרת בתפוקות של מחלקת הפיקוח ושל התביעה העירונית, ולנקוט פעולות לחיזוקן של האכיפה והרתעת עברייני הבנייה.

על הוועדה המחוזית להגביר את הפיקוח על הוועדה המקומית בכל הנוגע להליכי רישוי הבנייה, באמצעות הגברת נוכחותה בישיבות הוועדה. על מינהל התכנון במשרד האוצר לבחון את הממצאים שהוצגו בדוח זה,ולשקול נקיטת פעולות על פי הסמכויות הנתונות לשר האוצר כדי להבטיח את התנהלותה התקינה והמקצועית של הוועדה המקומית בתחומים הטעונים שיפור.

על היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה במשרד האוצר לבחון את הליקויים שפורטו בדוח זה בתחום הפיקוח על הבנייה בירושלים, ולעקוב אחר תהליכי הפקת הלקחים ותיקון הליקויים. על המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין במשרד המשפטים לבחון אף היא את הליקויים שפורטו בתחום האכיפה ולעקוב אחר הטיפול בהם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה