שביתה באוניברסיטה העברית - 23 אלף סטודנטים נשארים בבית



שנת הלימודים האקדמית נפתחה הבוקר אך האוניברסיטה העברית, שסובלת מגירעון שוטף של 180 מיליון שקל השביתה את פתיחת הלימודים בקמפוסים שלה בירושלים וברחובות ודורשת מהמדינה להשתתף במשבר הכלכלי הפוקד אותה

בעוד שרוב המוסדות להשכלה גבוהה החלו היום את שנת הלימודים, האוניברסיטה העברית הכריזה על שביתה של שבועיים על רקע המשבר הכלכלי הפוקד אותה, וכ-23 אלף הסטודנטים באוניברסיטה לא יתחילו היום את שנת הלימודים בקמפוסים בירושלים וברחובות. השביתה צפויה להסתיים באמצע נובמבר, אך אם יושגו הסכמות בין האוניברסיטה לבין משרד האוצר והמועצה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה - ייתכן שהלימודים יתחדשו לפני כן.

היום ייפגשו נציגי האוניברסיטה עם נציגי משרד האוצר ועם הועדה לתכנון ולתקצוב כדי לדון במצבה הכספי של האוניברסיטה. האוניברסיטה סובלת מגירעון שוטף של כ–180 מיליון שקל, שלטענתה אינו מאפשר לה לפתוח את שנת הלימודים. בשנים קודמות נקטה האוניברסיטה צעדי התייעלות - אך השנה הוחלט במוסד האקדמי לדרוש את התערבות הממשלה כדי להגיע לפתרון.

במכתב ששלחו נשיא האוניברסיטה פרופ׳ מנחם בן ששון, הרקטור פרופ׳ אשר כהן וסגנית הנשיא והמנכ״לית בילי שפירא הם כתבו כי ״הדחייה מתחייבת כתוצאה מהתמשכות המו"מ עם נציגי המדינה על היקף התחייבותה להשתתף בנטל הגרעון התקציבי הפנסיוני. במצב זה אין דרך להכין תכנית תקציבית ריאלית לאוניברסיטה לשנת תשע"ז בעת הזו, לא יהיה זה אחראי לפתוח את שנת הלימודים בחוסר ידיעה מה יהיה תקציב השנה המלא וללא פתרון בעיית השורש התקציבית״. הם כתבו עוד כי ״ללא עול הפנסיה התקציבית, הניהול הפיננסי השוטף של האוניברסיטה הוא מאוזן ומאפשר לה להתמודד היטב עם כל האתגרים, שמזמנת לה הסביבה התחרותית המקומית והגלובאלית״.

נציגי משרד האוצר הסכימו להעביר סיוע תקציבי קטן בתנאי שהאוניברסיטה תבצע תכנית התייעלות רחבה. הצדדים הסכימו למנות את דוד ברוך, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס, כדי לבחון את מצבו של המוסד האקדמי ולהציע מתווה לטווח ארוך, אך גם החלטה זו לא מנעה את השביתה.

הודעת האוניברסיטה מלפני שלושה שבועות על כוונתה להשבית את הלימודים גררה תגובות קשות ממשרד האוצר. "דרישותיה המופרזות של הנהלת האוניברסיטה העברית יבואו על חשבון יתר המוסדות להשכלה גבוהה בישראל - כל זאת כדי לאפשר לאוניברסיטה להמשיך לפעול באופן לא יעיל, לשלם משכורות מופרזות ותנאי פנסיה חריגים", אמרו במשרד האוצר.

יו"ר הועדה לתכנון ולתקצוב פרופ' יפה זילברשץ אמרה, כי לאוניברסיטה העברית יש נכסים במיליארדי שקלים והיא צריכה להתייעל. ברגע שיש לך גירעון אתה צריך לקחת אחריות. אי אפשר לפשוט את היד תמיד לקופת המדינה, בפרט שאתה מחזיק בנכסים בשווי 4 מיליארד שקל. אין היגיון להטיל את זה על משלמי המסים".

 


 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה