פרס החינוך לשנת 2016 יוענק לבית הספר של בית החולים אלי"ן



בית החולים אלי"ן בירושלים הינו מרכז השיקום המרכזי בארץ לילדים ומהמובילים בעולם מבחינת חדשנות רפואית והישגים בתחומים פורצי דרך טכנולוגית. השנה זכה בית הספר שבבית החולים בפרס החינוך של מינהל החינוך בעיר ירושלים

הפרס הוענק לביה"ס הפועל בתוך בית החולים על שילוב הרב-תרבותיות בעבודה פדגוגית חנוכית. אלי"ן מתמחה באבחון ושיקום ילדים הסובלים ממגוון רב של מוגבלויות גופניות מולדות ונרכשות ומגיעים אליו ילדים מכל רחבי הארץ .

בתוך בית החולים פועלת מערכת חינוכית העונה גם על צרכי המטופלים המאושפזים במחלקות השיקום וגם מתפקדת כמערכת גנים ובית ספר לילדים ירושלים והסביבה הזקוקים לשיקום מתקדם. המחלקה היעודית בבית החולים מכונה שח"ר- שיקום חינוכי רפואי והיא מקבילה לבית ספר חינוך מיוחד בקהילה ועובדת על פי התוכניות של האגף לחינוך מיוחד של אגף החינוך. השנה פועלות בה 3 כיתות בי"ס יסודי, ושתי כיתות גן. בסה"כ לומדים מדי יום במערכת החינוך של בית החולים כ-70 ילדים.

אחד המאפיינים הבולטים במערכת החינוכית באלי"ן הוא הרב תרבותיות. לבית החולים מגיעים ילדים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים בכדי לקבל טיפול שיקומי ובית הספר נותן מענה לימודי וחינוכי תוך התאמת התכנים לכלל המגזרים.

ביה"ס של אלי"ן נותן מענה ייחודי המותאם לכל מגזר ויחד עם זאת מאפשר לילדים  לימוד משותף ומפגש עם תרבויות שונות. כל ילד לומד בקבוצה או כיתה המתאימה לו לפי שפה, גיל ורמה קוגניטיבית, תוך הקפדה על כך שכל ילד ילמד בשפת האם שלו מתוך שאיפה  לשילוב בבתי הספר בקהילה לאחר צאתו מאלי"ן.

בבית הספר חוגגים את החגים היהודיים והמוסלמים, ומתקיימות הצגות ומופעים בעברית ובערבית, לצידם מצוינים גם אירועים בנפרד: כדוג' יום הזיכרון ויום ירושלים בכיתות היהודיות, יום האם בכיתות הערביות וכיו'ב, ובכל כיתה בשני המגזרים יש מקום לקיום תפילת בוקר.

הילדים לוקחים חלק בפעילויות משותפות כמו קבוצת ספורט ובפעילויות תרבותיות ויצירתיות שונות, בהן ניתן לראות ילדים והורים, יהודים וערבים, חרדים וחילונים משתתפים יחד בפעילות ויוצרים שיח משותף.

לאחר תם האשפוז מסייע ביה"ס באלי"ן בשילוב הילדים במערכת החינוך הרגילה -  הצוות  בודק ומבקר במסגרות בכל מגזר: מסגרות דתיות, חרדיות, יהודיות, ערביות ומשולבות ובוחר ביחד עם ההורים מסגרת מתאימה לילד. 

לאחר בחירת המסגרת המתאימה ממשיך הצוות בליווי הילד  - הכנת המסגרת לקראת קליטת הילד כוללת הכנת סרטונים על הילד וההסבר על היכולות שלו מבחינה החינוכית והרגשית לצוות בית הספר. מדובר במשימה מאוד לא פשוטה כוון שברוב המקרים השילוב הוא של ילדים מונשמים, קטועי גפיים או סובלים מכוויות. שילוב מוצלח במסגרת חינוכית רגילה דורש ליווי צמוד של צוות אלין וכן  גיוס של כלל הצוות של ביה"ס הקולט, כמו גם של התלמידים וההורים.

ד"ר מורית בארי מנכלי"ת בית החולים אלי"ן : הצלחת השיקום תלויה בהגשת חינוך מתאים לכל ילד. החינוך הוא זה שיאפשר לילדים עם הצרכים המיוחדים את השילוב העתידי בחברה. ילד משתקם חוזר לחברה בה חיה משפחתו, ולכן יש חשיבות עליונה לכך שמערכת החינוך תדע לתת מענה למטופלם מכל המגזרים, וזאת בהרמוניה, שיתוף פעולה וסובלנות.

 
תמונה: נטי שוחט/ flash 90 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה