נשיא המדינה ורעייתו השתתפו היום בטקס "לכל איש יש שם" במשכן הכנסת



נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו נחמה ריבלין השתתפו היום (ה') בטקס "לכל איש יש שם" במשכן הכנסת בירושלים, במהלכו הקריאו משמותיהם של קורבנות השואה

נשיא המדינה הקריא משמותיהם של קורבנות השואה שבני משפחותיהם נהרגו בקרבות על הקמת המדינה, חללי מערכות ישראל שהם עצמם "נצר אחרון" לעץ השורשים של משפחתם שנספתה בשואה.

"אותם חיילים נשאו עימם את זיכרון משפחתם האחרון, ולקחו אלי קבר את הסיפור, את ה'קדיש', את היכולת לקרוא בשם הנספים גם בטקס הזה". אמר הנשיא והוסיף: "ברשותכם אשא אני בשמם את שמותיהם וזכרם של חלק מקרוביהם של אותם חללי 'נצר אחרון'. בני משפחתו של זאב ברו מנדל, הוריו שיינדל והרצקל, אחיו זידל ואחותו מלכה, נספו במחנות העבודה ובמחנה ההשמדה אושוויץ. זאב, פליט אושוויץ, נצר אחרון למשפחתו, נהרג בקרבות לשחרור הדרך לירושלים במלחמת הקוממיות, יהי זכרם ברוך. בת שבע ופייבוש שכנר, הוריו של צבי הירש שכנר, מיהודי גליציה, הוצאו להורג במחנות ההשמדה, יחד עם מרבית קהילת גליציה. צבי, בנם היחיד, זכה להגשים את חלומו ולהעפיל לישראל ונהרג במבצע 'מכבי' בסמוך ל"חולדה", יהי זכרם ברוך. טובה ואריה-לייב אונגר, הוריו של מנחם אונגר, נספו במחנה ההשמדה מיידאנק, יחד עם עוד למעלה מ-350,000 אנשים, נשים וטף. מנחם, שכילד נאלץ לצפות בהוצאתם להורג של שני הוריו, עלה ארצה באוניית המעפילים "לטרון", ונהרג בקרבות ההגנה על צמח ודגניה, יהי זכרם ברוך."

הנשיא הקריא משמות קרוביהם של חללי מערכות ישראל "נצר אחרון", בעקבות פנייתו של צביקה מניס, העוסק בנושא רבות, אשר שלח מכתב בנושא ללשכת הנשיא בשנת 2015.

מניס פנה אל הנשיא בבקשה להנציח את החללים הללו, שנהרגו בקרבות על הקמת המדינה ולא נותר מי שיישא עוד את שם משפחתם, יאמר "קדיש" וינציח את קרובי המשפחה שלהם אשר נספו בשואה.


במכתבו כתב מניס: "הסתבר לי כי מרבית האנשים עימם שוחחתי אינם מכירים כלל את המושג". והוסיף: "אדוני הנשיא, נראה כי 'רוח המפקד' יכולה להועיל. אני פונה אליך לא רק בשל תפקידך הרשמי, אלא בעיקר משום שאני מאמין כי בשל אישיותך ותפיסת עולמך תוכל לשמש מעין 'אבא' טבעי לנושא- אם הציבור, ובעיקר הרשויות, ידעו כי יש לך בו עניין מיוחד. בטוחני כי תמצא את הדרכים המתאימות לקדם את הנצחת חללי נצר אחרון."

לאחר מכן הקריאה רעיית הנשיא, הגברת נחמה ריבלין, את שמות קרוביהם של חברת המשפחה ברטה רוזבך בר לב ז"ל, אשר שרדה את שנות המלחמה במחנות כפייה על אדמת פולין. ברטה ז"ל עלתה לישראל בשנת 1947 אך בני משפחתה, אימה רוזבך גוסטי ז"ל, אביה רוזבך לוזר ז"ל, ואחיה רוזבך מאיר ז"ל, ניספו בשואה ואת שמותיהם הקריאה.

מוקדם יותר הבוקר, השתתף הנשיא בטקס הנחת הזרים ברחבת האנדרטה לזכר מרד גטו ורשה ב"יד ושם" והניח זר.

 

תמונות: מארק ניימן/לע"מ


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה