הדסה: חדרי ניתוח חדשים



לאחר ציפייה ארוכה החלה הפעילות בשלושה עשר חדרי הניתוח החדשים, הממוקמים ארבע קומות מתחת לאדמה ויוכלו לתפקד בכל מצב חירום.

בתחילת השבוע בוצעו הניתוחים הראשונים בחדרי הניתוח החדשים בהדסה והוכתרו כהצלחה. הדור החדש של חדרי הניתוח בהדסה, אשר יצטרף אל פעילות חדרי הניתוח הותיקים, מצויד בחוד החנית של הטכנולוגיה הרפואית העתידנית בעולם. החדרים ממוקמים בעומק האדמה ונבנו בכפוף לדרישות מיוחדות של פיקוד העורף, הם בנויים להתמודד עם כל האיומים המוכרים, וערוכים לפעול כרגיל בכל מצב חירום עתידי. הציוד המתקדם, הנמצא בכל אחד מהחדרים, כולל בין היתר,  מכשור לביצוע ניתוחים בעזרת מערכות ממוחשבות ומערכת הדמייה הממוקמות בתוך חדר הניתוח וכן תשתית אופטית ותאורה מיוחדים. בתהליך התכנון נלקחו בחשבון מאות פרטי מידע שנאספו מהצוותים המקצועיים, נותחו, עובדו וגובשו לתובנות הבאות לידי ביטוי בתכנון ההנדסי ובתשומת הלב לפרטים הקטנים ביותר.

כך לדוגמא,  חדרי הניתוח, שגודלם הלא שגרתי נע בין 55 מ''ר ל- 83 מ''ר, מצוידים במיטות ייחודיות המאפשרות לקבע את המנותח במגוון של מנחים, לרבות עמידה, דבר המאפשר לצוות הרפואי מנעד רחב יותר של אפשרויות לביצוע הניתוח. כך גם תכנון התאורה, קיבוע המכשירים מהתקרה, באופן שמשאיר את רצפת חדר הניתוח פנויה והבחירה הלא שגרתית בשימוש בקירות נירוסטה מהפכניים המונעים כיסי אוויר לטובת שמירה גבוהה במיוחד של סטריליות, הם רק מקצת הדוגמאות למחשבה שהושקעה בפרטים בפרויקט.

חדר הניתוח המיוחד ביותר הוא "החדר ההיברידי". מדובר בחדר ניתוח פורץ דרך המשתרע  על פני 83 מ''ר ומצויד במכונת שיקוף רנטגן מיוחדת. החדר מיועד לניתוחים מורכבים, לרבות ניתוחי טראומה מצילי חיים, ומאפשר למספר צוותים מתחומים שונים, לבצע פעולות כירורגיות במקביל. הדור החדש של חדרי הניתוח בהדסה הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית ובשורה לכלל אזרחי ישראל שיוכלו ליהנות משירותי רפואה מהמתקדמים בעולם, בהדסה. 

"אני נרגש להיות המנותח הראשון בחדרי הניתוח החדשים בהדסה, לקבל טיפול במיכשור הכי מתקדם שיש ולזכות  לחנוך את המערך, וסומך בעיקר על המנתח שלי, פרופ' עופר גפרית. הרופא המקצועי והבנאדם שהוא - חשובים לי לא פחות מכל הטכנולוגיות", אמר זאב מרקוביץ', רגע לפני שהצוות הרפואי מוביל אותו לניתוח בהרדמה מלאה, לניתוח הראשון שהתבצע במערך חדרי הניתוח שנחנכו בהדסה עין כרם, 4 קומות מתחת לאדמה.

ההתרגשות הרבה של יום הניתוחים הראשון שהחל בשעת בוקר מוקדמת בהדסה עין כרם ניכרה בקרב כל צוותי חדרי הניתוח, הצוותים הרפואיים והסיעודיים, אנשי האספקה והתפעול וכל מי שמעורב במערך.

"בעוד ארבעה ימים אהיה בן 68 וזו מתנת יום הולדת מצויינת עבורי", אמר מרקוביץ'.

הניתוח הראשון, סיכם למעשה 8 שנות הקמה, בנייה והכנות רבות, הסתיים בהצלחה וזאב חש בטוב ומתאושש במחלקה.

"חדרי הניתוח החדשים שירתו אותנו היום על הצד הטוב ביותר", סיכם לאחר הניתוח פרופ' עופר גפרית, ראש היחידה ללפרוסקופיה ורובוטיקה בהדסה אשר ניתח את זאב ואף נמנה על הוועדה המתכננת של המערך המורכב.

"המכשור המתקדם, העובדה שכל הציוד תלוי באויר  - מה שמאפשר תנועה חופשית בחדר של כל הצוות המנתח, השליטה בתאורה ובעצם כל מה שמאפיין את החדרים הללו, עבד עבורינו מעולה. והכי חשוב, זאב מרגיש מצויין".

את חדר הניתוח המקביל, תחת אור כחלחל שנבחר מתוך מגוון אפשרויות, וארסנל שירים עבריים ברקע, חנך פרופ' אלון פיקרסקי, מ"מ מנהל המחלקה לכירורגיה בהדסה עין כרם.

"הניתוח של אלי, המטופל שלי, עבר בהצלחה רבה. החדר ואבזורו המתקדם היה נעימים ומאפשרים גישה הרבה יותר נוחה, מרחב נוח לעבודת צוות שמורכב מכל כך הרבה גורמים חשובים, והניתוח כולו שודר על מסך מול רופאים נוספים. עבודתי הכירורגית הייתה כמובן זהה לזו שנעשתה בחדרי הניתוח הותיקים שלנו בהדסה והתבצעה על הצד הטוב ביותר, אבל המשמעות של חדרים שנבנו עם כל כך הרבה מחשבה וראייה לטווח הארוך מבחינת הטכנולוגיה היא ברורה בתרומתה למנתח".

שמרית בוחבוט, אשתו של אלי המתאושש אף הוא מן הניתוח וחש בטוב, ביקשה להדגיש כי הגיעה עם בעלה לניתוח מבאר שבע, זאת לדבריה "כדי לקבל את הטיפול המצויין שיש להדסה להציע, ולעבור את הניתוח בידיים הכי טובות. אנחנו צועדים עם פרופ' פיקרסקי כברת דרך ארוכה, היום הדרך עוברת בחדרי הניתוח החדשים וזוהי פריבליגיה מרגשת".

 

צילום: אבי חיון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה