ירושלים: יעד נדל"ני מבוקש כבר 7000 שנה



ממצאים ארכיאולוגים חדשים מעידים על קיומו של ישוב מבוסס בתחומי ירושלים כבר באלף החמישי לפני הספירה

גילוי חשוב נחשף לאחרונה בצפון ירושלים: במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות לפני סלילת כביש בשכונת שועפט ביוזמת חברת מוריה- החברה לפיתוח ירושלים ובמימונה, התגלו שרידי ישוב קדום מהתקופה הכל קוליתית -לפני כ – 7,000 שנה (האלף החמישי לפנה"ס).

בתקופה הכלקוליתית החל האדם, לראשונה, להשתמש בכלים עשויים מנחושת (כל קוס ביוונית) לצד השימוש בכלים עשויים אבן (ליתוס), ומכאן שמה של התקופה.

לדברי ד"ר עומרי ברזילי, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות, "התקופה הכלקוליתית מוכרת באזור הנגב, מישור החוף, הגליל והגולן אך כמעט שאינה ידועה באזור הרי יהודה וירושלים. אמנם בשנים האחרונות מצאנו שרידים שלי ישובים כל קוליתיים בחפירות באבו גוש, מחלף מוצא, ובמתחם הולילנד בירושלים, אבל אלה היו דלים מאוד. כאן, לראשונה, נתגלו שרידים משמעותיים מלפני 7000 שנה".

בחפירה נחשפו שני מבני מגורים ששרידיהם שמורים היטב, אשר על רצפותיהם התגלו מתקנים וכן כלי חרס, כל יצור וקערת בזלת, שאופייניים לתקופה. שלבי בנייה ותחזוקה של המבנים מעידים שהללו שימשו לאורך זמן.

לדברי רונית לופו, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות: "עם סיום החפירות בשועפט, ברור לגמרי שבתחומי ירושלים הקדומה פעל יישוב מבוסס. המבנים שנחשפו אינם מביישים בנייה ירושלמית אלפי שנים מאוחר יותר. הגילוי הזה מהווה תוספת חשובה ומשמעותית לחקר תולדותיה של העיר וסביבתה. מלבד כלי החרס, הממצאים המרתקים מאבני הצור, מעידים על אופי המלאכות בהם עסקות ושבי הישוב בתקופה הפרהיסטורית: איזמלים וגרזנים מלוטשים ששימשו לבניה; מקדחים ומרצעים, ואפילו חרוז עשוי מקרניאול (אבן חן), שמעידים על קיומה של תעשיית תכשיטים או יבוא. כלי השחיקה, מכתשים ועליים כמו גם קערת הבזלת מעידים על יכולות טכנולוגיות וכן על המלאכות בהן עסקו תושבי היישוב. כמו כן, מצאנו מעט עצמות של צאן, ויתכן שגם בקר, אשר בדיקתן בהמשך המחקר במעבדות, תאפשר לשחזר את הרגלי התזונה של אלו שחיו כאן לפני 7000 שנה ולהוסיף לתמונת כלכלת הישוב". 

תמונה: באדיבות רשות העתיקות


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה