הדסה: ניסוי שהחל במעבדות קידם טיפול חדשני במושתלי מח עצם - כעת יחל ניסוי קליני בחולים



לאחר שנחקר ארוכות והוכחה יעילותו במעבדות הדסה, יחל בקרוב ניסוי קליני חדש לטיפול בחולים אשר עברו השתלת מח עצם וקליטתו ירודה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לחברת פלוריסטם להתחיל בניסוי קליני במתן מוצר המופק מתאי שלייה, המתבסס על ממצאי מחקר משותף עם פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיוביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון שרת במרכז הרפואי הדסה. המוצר מיועד לטיפול במצבים של קליטה ירודה של השתלת מח עצם.

בינואר 2016 אישר ה- FDA האמריקאי לחברת פלוריסטם להתחיל בניסוי בפאזה ראשונה של טיפול בתרופה ניסויית חדשה במצבים של כשל בהתאוששות מערכת הדם אחרי השתלת מח עצם.

התרפיה התאית החדשנית מבוססת על פיתוח מוצר של תאי PLX-R18 (תאי שילייה נבחרים). הניסויים הבסיסיים שהובילו לפיתוח זה נערכו במסגרת שיתוף פעולה בין המעבדה לביוטכנולוגיה ורדיוביולוגיה בניהולו של פרופ' רפאל גורודצקי במכון שרת של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, לחברת פלוריסטם. בניסויים הפרה-קליניים שבוצעו על ידי פרופ' גורודצקי וצוותו, הוא וצוותו הצליחו להראות שהזרקת  תאי PLX-R18, אשר פותחו בעקבות המחקר על ידי חברת פלוריסטם, אפקטיביים ביותר גם בהזרקה  תוך שרירית ישירה למניעת נזקי קרינה קטלניים.

בהמשך, מנגנון הפעולה של המוצר התאי החדש 18PLX-R אשר נחקר בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי "שריטה" בברלין וחברת פלוריסטם, הראה שתאי השלייה מפרישים חלבונים שונים שגורמים להתחדשות מערכת יצירת הדם שנפגעה בעקבות בחשיפה למנות גבוהות של קרינה. ממצאים אלו אושרו גם במחקרים נוספים שבוצעו במרכזים מובילים בארה"ב ובארגון הבריאות האמריקאי (NIH).

בכך נסללה הדרך לאישור טיפול יעיל למחלת קרינה חמורה ובמקביל לשיפור קליטה של מח עצם והתאוששות מערכת הדם במצבים של הרס מח העצם, עקב טיפולים כימיים וקרינתיים קשים במחלת הסרטן.

פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיוביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון שרת בהדסה:  "על פניו נראה שהטיפול עם תאי 18PLX-R ואשר נחקר על ידינו עם חברת פלוריסטם , כמו גם שיטת ההזרקה ישירות לשריר, מהווה פריצת דרך חשובה ביותר בשימוש מעשי בתרפיה תאית מצילת חיים".

בתמונה, פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיו ביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון שרת בהדסה אשר ערך את המחקר עליו מושתת הטיפול, באדיבות דוברות הדסה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה