השריפה במשרדי "בצלם" כשל חשמלי



צוותי כבאות והצלה פעלו במהלך הלילה לכיבוי שריפה במשרדי ארגון "בצלם" שבשכונת מקור חיים. נזק כבד נגרם למבנה, על פי צוות חקירה מיוחד שהוקם בכבאות והצלה נמצא כי השריפה החלה בעקבות כשל חשמלי שגרם לבעירה

חמישה צוותי כיבוי בפיקודו של מ"מ מפקד כבאות והצלה ירושלים טפסר משנה אייל כהן פעלו בשריפה בבניין בשכונת מקור חיים. לאחר זמן מה התברר כי מדובר במשרדים של ארגון "בצלם". הצוותים פעלו לאיתור לכודים, אדם אחד שנלכד התגלה בקומה הרביעית בבניין, הוא טופל על ידי צוותי מד"א ופונה על ידם לבית החולים הדסה עין כרם.
 


כעבור שעה, כוחות הכיבוי בפיקודו של טפסר משנה אייל כהן מ"מ מפקד כבאות והצלה ירושלים, השיגו שליטה בשריפה בבניין, 
כתוצאה מהשריפה נגרם נזק כבד למבנה. בכבאות והצלה ירושלים הוקם צח"מ לחקירת נסיבות פרוץ השריפה. בחקירה שבוצעה בשריפה שפרצה במבנה ברחוב מקור חיים שבשכונת תלפיות, חקירה שבוצעה ע"י צח"מ שהוקם בכבאות והצלה ירושלים, בפיקודו של רע"ן חקירות במחוז טפסר משנה משה אלעזרי, בשיתוף עם חוקרי משטרת ירושלים, עולים העובדות והמסקנות כדלהלן: אמש בסמוך לשעה 22:00 בלילה, החלה שריפה במשרדים הנמצאים בקומה הראשונה במבנה משרדים ושטחי מסחר בן חמש קומות. למקום הוזנקו שישה צוותי כיבוי בפיקודו של מ"מ מפקד התחנה טפסר משנה אייל כהן. הצוותים שהגיעו למקום תוך זמן קצר מאוד, זיהו את מוקד השריפה בקומה הראשונה במשרדי ארגון "בצלם". כתוצאה מהשריפה, נפלט והיתמר עשן רב וסמיך אל הבניין, ונזק כבד נגרם למבנה. לוחמי האש סרקו את המבנה, איתרו לכוד בקומה הרביעית, חילצו אותו, כיבו את מוקד הבעירה ואווררו את הבניין מהעשן הרב שהצטבר בו. כבר בתחילת האירוע, הורה טפסר משנה אייל כהן, על הקמת צוות חקירה מיוחד לבירור נסיבות פרוץ השריפה.

צוות החקירה החל את עבודתו עוד בשעות הלילה, והיום בשעות הצהריים הגיע למסקנות בחקירה.
ממסקנות החקירה עולה כי השריפה החלה בעקבות כשל חשמלי בתקרת  המשרדים (משרדי "בצלם") הנמצאים בקומה הראשונה. כתוצאה מהכשל החשמלי, החלה לבעור התקרה האקוסטית במשרדים והתפשטה במהירות רבה לתוך פנים אזור המשרד וכילתה את רוב תכולתו.
עוד עולה מהחקירה כי מתחם המשרדים בקומה הראשונה היה סגור, ועקב כך נוצר מחסור בחמצן הנחוץ לבעירה, כתוצאה מכך התקיימה במקום בעירה בלתי מושלמת, דבר שגרם לעשן ופיח רב.
כמו כן עולה, כי העשן עלה והתפזר בכל רחבי הבניין באמצעות פירים תעלות וחדרי מדרגות, וזה מה שגרם לנזק הרב בשאר הבניין ולהלכדות האזרח בקומה הרביעית.

טפסר משנה משה אלעזרי רע"ן חקירות בכב"ה מחוז ירושלים וראש הצח"מ: "מיד עם תחילת השריפה התבקשתי ע"י סגן מפקד המחוז טפסר משנה ניסים טוויטו אשר בא לשטח כדי לעמוד מקרוב על פעולות הכיבוי והחילוץ, להקים צוות חקירה לבירור נסיבות פרוץ השריפה. חלק מצוות החקירה, החל את עבודתו כבר בשעות הלילה סמוך לפרוץ השריפה. בחלקה השני של החקירה, אשר התבצעה היום, הגענו למסקנה כי מדובר כאמור בכשל חשמלי שגרם לתחילת הבעירה במשרדים. למסקנה הגענו ע"י מספר גורמים שזיהינו באזור השריפה.
א. רוב הבעירה הייתה במישור העליון של התקרה האקוסטית במשרדי "בצלם".
ב.לפי תבניות הבעירה שהצלחנו לבודד בזירת השריפה, האש החלה מלמעלה באזור התקרה וירדה כלפי מטה.
ג. הבעירה ברובה הייתה לא מושלמת, דבר המעיד על חלל סגור שגרם למחסור בחמצן במוקד השריפה. עדות לכך הוא העשן השחור והפיח שהיתמר לכלל המבנה והתפשט ברוב הקומות.
בנוסף, ידוע לנו כי לוחמי האש שהגיעו לבניין, הם הראשונים שנאלצו לפרוץ את דלתות הכניסה למשרדים שהיו נעולות. בנוסף נאלצו הצוותים לשבור את החלונות במשרדים, כדי לגרום לשחרור חום ועשן מהיר, ובכך מנעו מהאש להתפשט לכלל המבנה ולכלותו.
בחקירה יסודית שלנו ושל מז"פ משטרת ירושלים, לא נמצאו כל סימני פריצה או עדות כלשהי המעידים על הצתה.



מארגון בצלם נמסר: "למרבה המזל איש לא נפגע. אנחנו ממתינים עדיין לממצאים של חוקרי כיבוי האש, אולם אם יתברר שאכן מדובר בהצתה מכוונת, הרי שאי אפשר לראות אותה במנותק מגל ההתקפות וההכפשות נגד ארגוני זכויות האדם. מובן שהנזק למשרדנו לא ימנע מאיתנו להמשיך בעבודתנו לתיעוד עוולות הכיבוש וחשיפתן".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן בתגובה על ההצתה במשרדי בצלם בירושלים : ״הצתת משרדי בצלם היא תוצאה ישירה של ההסתה האנטנסיבית של ארגונים קיצוניים כמו אם תרצו כנגד כל מי ששוחה נגד זרם הכיבוש ומי שמנסה לגלות את האמת המכוערת שלו. כנראה ההצתה בכפר דומא הפכה להשראה לקיצונים מטורפים לבצע את פשעיהם ללא כל ענישה. ממשלת ישראל והעומד בראשה, אשר מסית כל שני וחמישי נגד הציבור הערבי ולא מגנה את ההסתה נגד נשיא המדינה וארגונים כמו בצלם, ממשיך בשתיקתו אשר תוביל לאסון ואם לא ישנה את מדיניות ההבלגה על פשעים מסוג זה העתיד יהיה חשוך יותר.״

ח"כ אחמד טיבי סגן יור הכנסת  שהיה בעבר חבר הנהלת בצלם מגיב ואומר כי "אם יתברר כי השריפה היא הצתה בזדון נגד בצלם הרי אפשר לומר כי אין הדבר מפתיע לנוכח ההסתה המתמשכת נגד בצלם וארגוני זכויות אדם ע׳י הימין ושתוליו. קיצוני הימין כבר הציתו בעבר את ביה׳ס הדו לשוני.מי שהציע לסמן את עמותות השמאל מראה את הדרך למטורפי הימין והדרך מלאה באש ובנזין.  בצלם הוא ארגון אמין ואפקטיבי  בעל מוניטין בינלאומי ומחויב בסטנדרטים מקצועיים ומוסריים גבוהים".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, הגיב לנסיון להצית את משרדי בצלם: ״אנחנו לא יודעים מי השליך את הגפרור אך המקור לאש שהוצתה הלילה במשרדי בצלם היא הממשלה והעומד בראשה שמנהלים קמפיין הסתה נגד ארגוני זכויות האדם.״



ח"כ דב חנין: "יותר מדי סימנים מצביעים הערב על חשד להצתה במשרדי בצלם.
אם אכן היתה כאן הצתה, מפחיד לחשוב לאן הובילה ההסתה נגד ארגוני זכויות האדם כאן. מפחיד אבל לגמרי לא מפליא.  כי כל מדרון חלקלק מוביל לנפילה כואבת. ולא, לא מדובר בעשבים שוטים. מקור ההסתה בשרי הממשלה. פירות ההסתה הם באושים ומרים. אם לא נשמיע עכשיו קול חזק של התנגדות ומחאה, להבות האלימות והגזענות יותירו כאן ארץ חרוכה וריקה".



תמונות: דוברות כבאות והצלה  

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה