פיגוע דריסה בכניסה לעיר: פעוט בן שנה וחצי במצב קשה



מחבל הגיע עם רכב פרטי( יום ב )לשדרות הרצל, שם עלה על המדרכה בסמוך לתחנת האוטובוס ודרס אזרחים שהיו במקום, בעקבות הפיגוע הורה ראש הממשלה למגן תחנות אוטובוס בעיר, תכנית שגובשה על ידי העירייה ועלותה כשני מיליון שקלים

מחבל פלסטיני ממזרח ירושלים הגיע עם רכב פרטי לשדרות הרצל מכיוון שדרות רבין לכיוון גשר המיתרים. בהגיעו לתחנת אוטובוס בשדרות הרצל עלה על המדרכה ודרס אזרחים שהמתינו במקום. איש כוחות בטחון, מאבטח ואזרח שהבחינו בפיגוע ביצעו ירי מהיר ומדוייק לעבר המחבל בטרם הספיק לצאת מהרכב לעבר האזרחים וניטרלו אותו.  ברכבו נתפסה ליד המחבל גרזן. 

מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה צ'יקו אדרי ״פעילותם המהירה והמדוייקת שהביאה לניטרול המחבל מנעה פיגוע גדול יותר״. מחקירת האירוע עולה כי המחבל מחזיק בת.ז. כחולה ומזה כשנתיים שהעתיק את חייו ומגוריו לחברון עם משפחתו ומשם הגיע אתמול לירושלים וביצע את פיגוע הדריסה.

חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח 14 פצועים בהם שניים במצב בינוני ותינוק בן שנה וחצי במצב קשה, יתר הפצועים במצב קל. הפעוט פונה תחילה לבית החולים שערי צדק ומשם הועבר להדסה עין כרם לעבור ניתוח המקווים כי יציל את רגלו מקטיעה. הפצועים פונו לבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם. 
 
ראש העיר, ניר ברקת שוחח עם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, והציג בפניו תוכנית שגובשה על ידי עריית ירושלים למיגון מאות תחנות אוטובוס בבירה, במקומות עם סיכון גבוה ובתאום המשטרה. משך מיגון התחנות הינו כחודש ועלותה כשני מליון שקלים. השר כץ בירך על היוזמה והבטיח לפעול יחד עם ראש העיר מול משרד האוצר להשיג את התקציב הדרוש כדי שניתן יהיה להוציא את התוכנית לפועל. בעקבות זאת ראש הממשלה, בנימין נתניהו קיים התייעצות עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שר התחבורה, ישראל כץ, וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. במהלך הדיון הנחה ראש הממשלה למגן מאות תחנות אוטובוס בירושלים, על פי רשימה שתגובש על ידי משטרת ישראל ומשרד התחבורה.

חובש בכיר במד"א משה אייכל שהיה הראשון באירוע סיפר: "עמדתי בצידו השני של הכביש כששמעתי קולות ירי ומיד חציתי את הכביש למקום האירוע, ראיתי רכב על המדרכה צמוד לתחנת האוטובוס. בתוך התחנה ובסמוך אליה שכבו מספר נפגעים כשהם סובלים מחבלות מדממות בגפיים. דיווחתי למוקד מד"א על האירוע ויחד עם כוחות גדולים של מד"א שהגיעו הענקנו טיפול רפואי ופינינו את הפצועים לבתי החולים בירושלים".
 
 
 
משה טייטלבוים מנכ"ל איחוד הצלה שנמצא בזירה מסר: "כשהגעתי לזירה הענקתי יחד עם מתנדבים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה טיפול רפואי ראשוני לילד ולאמו, ולמספר הולכי רגל שנפגעו מרכב. בזירה אף נשמעו קולות ירי. כלל הנפגעים סבלו מחבלות ופציעות וטופלו בזירה כשהם בהכרה מלאה". 

אריאל בן דוד מנהל המוקד הארצי של איחוד הצלה סיכם את האירוע: "יצאתי עם מתנדבים נוספים מהמוקד של איחוד הצלה שבסמוך והגענו תוך שניות ספורות לזירה. כשהגענו למקום הענקנו טיפול רפואי ראשוני לנפגעים שהיו בהכרה וסבלו משברים, חבלות ופציעות. כמו כן הענקנו סיוע לזירה למספר רב של נפגעי חרדה עקב אופי האירוע. מדובר בזירה קשה המוכרת לנו לצערנו מפיגועי דריסה קודמים". 

חודשים עמוסים במיוחד עוברים על כוחות מד"א ברחבי הארץ עקב גל פיגועי הדקירה, דריסה וירי ששוטפים את ערי ישראל. במהלך שלושת החודשים האחרונים, עמדו כוחות מד"א בכל רחבי הארץ בכוננות והעניקו טיפול רפואי ופינוי לבתי החולים ל 274 פצועים בדרגות שונות. במהלך החודשיים האחרונים (החל מה 13.9), עומד מספר ההרוגים בפיגועי הטרור הקטלניים על 22 בהם: 1 בתאונת הדרכים שנגרמה עקב יידוי אבנים בירושלים (13.9), 2 בפיגוע הירי בשומרון (1.10), 2 באירוע הדקירה בעיר העתיקה בירושלים (3.10), 3 בפיגוע האוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים ו-1 בפיגוע הדריסה ברחוב מלכי ישראל בירושלים (שניהם 13.10), 2 בפיגוע הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע (18.10), 1 בפיגוע הדריסה בכביש 60 סמוך לקרית ארבע (20.10), 1 שנפצע קשה בפיגוע דריסה סמוך לחלחול (4.11) ונפטר בבית החולים (9.11), 2 הרוגים בפיגוע הירי סמוך לעותניאל (13.11), 2 הרוגים בפיגוע הדקירה בבניין פנורמה בתל אביב ו 3 הרוגים בפיגוע הירי בצומת אלון שבות (19.11), 1 בפיגוע הדקירה בצומת גוש עציון (22.11) ו- 1 בפיגוע הדקירה בתחנת הדלק בכביש 433 סמוך לבית חורון (23.11). כוחות מד"א ברחבי הארץ העניקו טיפול רפואי מציל חיים ל 252 פצועים בפיגועי דריסה, דקירה וירי, בהם 21 פצועים באורח קשה, 7 באורח בינוני עד קשה, 36 באורח בינוני, 118 קל עד בינוני ו- 177 פצועים באורח קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א ב 95 נפגעי חרדה החובשים והפאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ב 74 אירועים של יידוי אבנים, 68 פיגועי דקירה, 19 פיגועי דריסה, 8 פיגועי ירי.

במד"א קוראים לציבור להישמע להנחיות כוחות הביטחון, לגלות ערנות ולהתקשר לקו החירום 101 של מגן דוד אדום בכל צורך רפואי ומזכירים לציבור הרחב כי באירוע של דקירה גם האזרחים הנמצאים בזירה יכולים לעזור במשימת הצלת החיים במספר שלבים פשוטים כפי שמסבירה מתנדבת מד"א ימית סול בסרטון המצורף.

 
תמונות: יוסי אייזנשטיין, דוברות איחוד הצלה 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה