הדסה עין כרם: פריצת דרך עולמית בהשתלת קוצב לב זעיר



לראשונה בישראל, נערכו השתלות קוצבי לב מסוג MICRA בשלושה מרכזים רפואיים, מדובר בפריצת דרך עולמית בתחום השתלות קוצבי לב, הראשון לפרוץ את הדרך בבירה הוא המרכז הרפואי הדסה

קוצב לב מיניאטורי המוחדר לגוף באמצעות צנתור, ללא ניתוח, מושתל לראשונה בישראל. הקוצב החדש הקרוי Micra הוא קפסולה זעירה בגודל 2.5 ס"מ, הקטנה ב-90 אחוז מקוצב רגיל, ומושתלת באמצעות צנתור ורידי פשוט דרך וריד המפשעה.

הראשונים לפרוץ את הדרך הם ד"ר דוד לוריא, מנהל היחידה להפרעות קצב לב במערך הלב של הדסה וד"ר יאיר אליצור, רופא בכיר ביחידה להפרעות קצב לב בהדסה, שהפכו ביום חמישי האחרון, לשני הרופאים הראשונים בירושלים שהשתילו קוצב לב חדשני וזעיר , קפסולת MICRA .

"עד היום היה קוצב הלב מושתל באמצעות ניתוח", מסביר ד"ר לוריא, אשר הוכשר במיוחד לביצוע ההליך. "אמנם היה מדובר בניתוח מינורי, אך הדבר עדיין חייב חתך והיווה מידה מסוימת של סכנה, כאב ואי נוחות. את אלקטרודת הקיצוב היה צריך להעביר מאזור הכתף - שם הושתל הקוצב - עד ללב. נקודת תורפה של האלקטרודה היא כי היא חשופה לתזוזה, שחיקה ואף שבר.

"הקפסולה החדשה, פרי פיתוח של חברת מדטרוניק, מועברת בתוך מוביל עד לחדר הימני של הלב, זאת בשיטת צינתור וללא ניתוח. הקפסולה עצמה נתפשת על שריר הלב ללא חוטים, והסוללה שלה פעילה לעשר שנים. אדגיש כי גודלו של הקוצב הינו כ- 2.5 ס"מ בלבד, כעשירית מגודלם של קוצבים המקובלים בתחום".

"מדובר כאן בפריצת דרך של ממש. נכון להיום רק בבתי החולים שיבא, ברזילי והדסה יש את האפשרות לקיים את הפרוצדורה. כיום, רק חולים הזקוקים לקיצוב חדר ימין יכולים ליהנות ממכשיר זה. אך אני צופה כי לא רחוק היום עד שגם חולים הזקוקים לשיטות קיצוב אחרות, יוכלו ליהנות מטכנולוגיה דומה", מסכם ד"ר דוד לוריא.  הצינתור עבר בהצלחה לדבריו. "המטופלת בת ה-63 והמטופל בן השמונים, עברו את השתלת הקוצב ללא כל אירוע מיוחד. איכות הציוד כמו גם מהירות וקלות ההתקנה היו ממש להפתעה מבורכת".

תמונה: באדיבות דוברות הדסה  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה