למרות המחאה וההתנגדות אושרה תוכנית הבנייה במצפה נפתוח



הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה היום (ד') את תכנית הבנייה באחד מאתרי הטבע החשובים בירושלים- מצפה נפתוח, מגמה ירוקה בתגובה "האישור של תוכנית הבנייה חושף את הפנים הציניות של הותמ"ל"

מצפה נפתוח הוא אחד המסלולים היפים בירושלים - זוהי גבעה קטנה שמשקיפה על ליפתא. תכנית הבניה כוללת את הקמתן של 1,637 יחידות דיור (136 בניינים). שטח התוכנית צמוד לשכונת רמות אך הוא חודר לגבעת מצפה נפתוח שהיא כאמור, אתר טבע בעל חשיבות גבוהה. 

חברי הותמ"ל (הועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור) התכנסו בשעות הבוקר באכסניית בית וגן בירושלים בדיון בנוגע לאישור הבנייה במצפה נפתוח, בימים האחרונים הוצפו חברי הועדה במכתבים. לכל המכתבים הללו מסר אחד - אל תבנו במצפה נפתוח. החל מגופים כמו מגמה ירוקה והקק"ל, ועד חברי כנסת וראש העיר ניר ברקת - כולם מתנגדים נחרצות לבנייה. קק"ל שיגרה מכתב דחוף לועדה המחוזית בבקשה לדון בתוכנית חלופית לשיקום האתר. ראש עיריית ירושלים ניר ברקת טען שהתוכנית תביא לפגיעה קשה בעיר. חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) שלח בקשה להוריד מסדר היום את תוכניות הבנייה, בטענה שאינן מהוות דיור בר השגה.

התוכנית אושרה למרות ההתנגדות הרחבה. מגמה ירוקה בתגובה לאישור: האישור של תוכנית הבנייה חושף את הפנים הציניות של הותמ"ל. למרות ההתנגדות הרחבה, מכל הגורמים המקצועים ובעיריית ירושלים, הותמ"ל החליטה לכפות תוכנית בנייה הרסנית במערב העיר. היה ברור שההחלטה התקבלה מראש, והדיון היה חותמת גומי בלבד, כדי שירשם בפרוטוקול שההתנגדויות נשמעו. נמשיך להלחם בשאר תוכניות הבנייה במערב ירושלים.

אורי נחמני, מארגנת קהילתית במגמה ירוקה: "הבנייה המתוכננת במצפה נפתוח היא לעשירים בלבד, ואיננה מיועדת לצעירים כמוני. מכיוון שהתוכנית מקודמת בותמ"ל ולא בועדות התכנון הרגילות, אין בה הסתכלות לטווח ארוך, מחשבה על מקומות תעסוקה ותחבורה ציבורית. אין לותמ"ל אפילו שיתוף ציבור הולם, ביקורת מקצועית, או אפשרות לערער על החלטותיה. זוהי רק תוכנית אחת מתוך שורה ארוכה של תוכניות פזיזות ומסוכנות שמקודמות במערב ירושלים בחסות הותמ"ל". 

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים: מצפה נפתוח הוא אחת מהריאות הירוקות החשובות בעיר, שלפי המומחים מהווה את אחד מאתרי הטבע הייחודיים בעולם מבחינת עושר המגוון הביולוגי בו, לצד מגוון רחב של בעלי חיים בהם עדר הצבאים הגדול ביותר בהרי יהודה וחיות נוספות בסכנת הכחדה. לא אתן להחיות את תכניות הבניה במערב ירושלים שיביאו לפגיעה קשה בעיר, תוך הריסת השטחים הירוקים מסביב לה. הדבר הנכון לירושלים הוא התחדשות עירונית וחיזוק השכונות הקיימות ולא בנית שכונות ענק חדשות שימוטטו את העיר. אנחנו מובילים בארץ במספר התחלות הבניה, בונים באמצעות התחדשות עירונית אלפי יחידות דיור חדשות ויודעים לעשות את האיזונים הנכונים כדי לשמור על השטחים הירוקים החשובים כל כך לעיר ועל צרכי הציבור הנוספים".

פרופ' אלון טל, חבר דירקטוריון קק"ל: "מצפה נפתוח מוגדר בתכנית המתאר הארצית ליער וייעור כ"יער טבעי לשימור", כחלק מיערות ירושלים הנעלמים. חשיבות מיוחדת קיימת בשימור מצפה נפתוח עבור אוכלוסיית הצבאים הגדולה שחיה בו. לאחר אובדן מרבית אוכלוסיית הצבאים בעמק הצבאים, עדר הצבאים במצפה נפתוח מהווה את האוכלוסייה הגדולה והבריאה ביותר של צבאים ביערות ירושלים. ספק אם יש עוד עיר בירה בעולם עם טבע מיוחד ונגיש כל כך בתוכה".

חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד): "כירושלמי שהעיר ירושלים קרובה לליבו - אני חושב שיש צורך לבנות בתוך ירושלים על מנת לחזק אותה. בעיר אושרו כבר יותר 60 אלף יחידות ועל פי דו"ח עתודות קרקע מקצועי שחובר על ידי אורי ברשישת ותרצה פרנקל יש פוטנציאל בנייה בתוך העיר של 110 אלף יחידות דיור ואין צורך להרוס לשם כך את הריאות הירוקות של העיר."

ראש העיר ירושלים ניר ברקת פנה במכתב ליו"ר קבינט הדיור במשרד אוצר אביגדור יצחקי בבקשה להסיר מסדר היום ולהקפיא את הדיונים בותמ"ל בכל התכניות הנוגעות לירושלים.

 

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "אנחנו מנהלים מאבק ארוך נגד הכוונה להחיות את תכניות הבניה במערב ירושלים שיביאו לפגיעה קשה בעיר, נגד האינטרס של תושבי ירושלים. זו דרך חסרת היגיון שמעידה על חוסר הבנה בסיסי בתכנון העיר. לא ניתן לזה יד ונילחם למען העיר. את העיר צריך לתכנן יחד עם העירייה והתושבים כדי לחזק אותה ולא להחליש אותה. אנחנו קוראים להתמקד בבניית למעלה מ-30 אלף יחידות דיור במקומות שאינם שנויים במחלוקת באמצעות התחדשות עירונית, במקום במספר קטן של יחידות דיור ששנויות במחלוקת על שטחים ירוקים. כך נבנה פי 20 ממה שמתכננים במקומות השנויים במחלוקת, כדי שנוכל להשאיר כאן יותר צעירים בלי לפגוע בשטחים ירוקים ובעיר".

ברקת מציין במכתב "לצערי העיר ירושלים מוצאת עצמה לאחרונה 'מותקפת' על ידי הותמ"ל ביוזמות תכנוניות העוקפות את מוסדות התכנון ואת גורמי התכנון הרלוונטיים בעיר. אני רואה את הדברים בדאגה ובחומרה, שכן לטעמי, לא מדובר פה בהליך "עוקף" בלבד, אלא בהתעלמות מודעת, שלא לומר חתירה מופגנת, נגד מוסדות התכנון המקומיים כקובעי המדיניות העירונית".

בנוסף למכתבו של ברקת, פנתה העירייה במכתב דחוף לותמ"ל בדרישה להסיר מידית מסדר היום את הדיון בתכנית מצפה נפתוח- מורדות רמות. בעירייה מציינים כי באם לא תוסר תכנית מצפה נפתוח- מורדות רמות  מסדר היום, העירייה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה וכן באמצעים משפטים כדי למנוע את קידומה של התכנית.

 

 

תמונות: באדיבות דוברות פארק ירושלים, מתוך דף הפייסבוק הרשמי כנגד הבנייה, תמונה מההפגנה ליאור קוריאל, קקל, ומגמה ירוקה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה