25 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לצ'כיה



ראש העיר ירושלים ניר ברקת יחנוך גן על שמו של ואצלב האבל ז"ל, נשיא צ'כיה לשעבר. טקס חנוכת הגן יתקיים בהשתתפות שר התרבות הצ'כי, שגריר צ'כיה בישראל, שרים ואנשי עסקים צ'כים, דיפלומטים ואישי ציבור

ואצלב האבל, (5.10.1936-18.12.2011) היה סופר ומחזאי, דמות מובילה במהפכת הקטיפה בשנת 1989, נשיאה האחרון של צ'כוסלובקיה ונשיאה הראשון של צ'כיה. בימיו הראשונים כנשיא יזם את חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ושקד עד יומו האחרון, על החזרתם לימי הזוהר של יחסי היהדות וישראל עם העם הצ'כי שהינם בני אלף שנה. בחודש יולי 2010 ייסד יחד עם שורת אוהדי ישראל אחרים את "יוזמת ידידי ישראל" שמטרתה להילחם בניסיונות לעדות "דה-לגיטימציה" למדינת ישראל ולפעול למען זכותה של ישראל לחיות בשלום. עבור יצירותיו הספרותיות ועבודותיו הדרמטיות, עבור מאמציו ועבור עמדתו בכיבוד זכויות האדם, וואצלב האבל זכה לעיטורי מדינה, פרסים בינלאומיים ועיטורי כבוד. ואצלב היה מועמד מספר פעמים לזכייה בפרס נובל לשלום ובשנת 2003 זכה בפרס גנדי לשלום.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי "כבוד הוא לי לחנוך גן ע"ש הנשיא  ואצלב האבל, מחזאי, סופר ולוחם חופש בעיר ירושלים. האבל סימל את גיבורי התרבות שהתייצבו מול הקומוניזם ושינו את  גורל מדינתם. האבל פעל מתוך אמונה בחירות האדם, חירות מחשבתית ופיזית ופעל רבות בכל העולם למען זכויות האדם באשר הם. עיריית ירושלים ועיריות פראג, פילזן וממשלת צ'כיה מקיימים שת"פ בתחומי התרבות  לחשיפת התרבויות באופן הדדי בצ'כיה ובישראל כדוגמת פסטיבל ימי ירושלים בפראג ופסטיבל ימי ירושלים בפילזן ובכך מחזקים  את המעמד היצירתי בעיר ירושלים ויוצרים קירוב לבבות בין העמים". 

איבו שוורץ , שגריר צ'כיה בישראל הוסיף כי "כשגריר צ'כיה בישראל, אני שמח שנוכל לחנוך גן ע"ש  ואלצב האבל בירושלים בשנה בה מציינים 25 שנה לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בין צ'כוסלובקיה וישראל. האבל היה היוזם של המהלך וכבר בנאום הראשון שלו כנשיא, בערב ראש השנה 1990 הודיע שיחדש את היחסים - הבטחה שמומשה תוך חודש. ב- 2 לפברואר 1990 נחתם הסכם היסטורי בפראג שסיים את המדיניות האנטי-ישראלית של המשטר הקודם. ואצלב האבל השפיע על מדיניות חוץ של צ'כיה עד עצם היום הזה. ממשלות צ'כיה תמכו במדיניות ישראל , הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, והצהירו שבטחון ורווחת ישראל חשובים לעולם החופשי והדמוקרטי" .

פרנסואז כפרי, מנהלת המחלקה לחילופי משלחות בעיריית ירושלים אמרה כי "בשנים אחרונות נבנו יחסים הדוקים עם אנשי ממשל צ'כיה ועיריית פראג, יחד קידמנו את פסטיבל "ימי פראג בירושלים" בשנת 2012 ובהמשך משנת 2013  ובכל שנה "ימי ירושלים בפראג" וב2015 גם ימי ירושלים בבפילזן" .פסטיבל ימי ירושלים בצ'כיה היווה פלטפורמה לאומנים צעירים שחיים ויוצרים בירושלים לחשוף את אומנותם לקהל הצ'כי. הפסטיבל מסייע לחזק את המעמד היצירתי בעיר ירושלים ויוצר קירוב לבבות עם אומנים צ'כים. אני שמחה שניתן לחנוך גן ע"ש הנשיא  ואצלב האבל , מחזאי, סופר ולוחם חופש בעיר ירושלים".

עיריית ירושלים מקיימת קשרי תרבות הדוקים עם עיריית פראג והרפובליקה הצ'כית. לאור שיתוף הפעולה בשלוש השנים האחרונות התקיים פסטיבל "ימי ירושלים בפראג", בו לקחו חלק אומנים ירושלמים צעירים בערים פראג ופילזן. הפסטיבל היווה הזדמנות לחשיפת ירושלים כעיר תרבות בינלאומית ומרכז של יצירה בתחומי האומנות השונים.

לאור שיתוף הפעולה שנוצר בין המחלקה לקשרים בינלאומיים וחילופי משלחות בעיריית ירושלים ובמלאת 25 שנה לחידוש היחסים עם צ'כיה תגיע לירושלים משלחת שרים, אנשי עסקים ואנשי תקשורת למספר אירועים. במהלך הביקור בתאריך 26.10 יחנך כאמור גן ע"ש נשיא צ'כיה לשעבר, יום קודם לכן, בתאריך 25.10.2015, תתקיים הצגה, פרי עטו של ואצלב האוול "Antiwords" .  את ההצגה יעלו שחקני התיאטרון הצ'כי Spitfire company    בשעה 20:00 בבית מחול שלום בירושלים (רחוב שבטי ישראל).

בנוסף, כמחווה הומניטרית עיריית ירושלים תרכוש ותעביר באמצעות המשלחת הצ'כית ספרי ילדים בערבית עבור הפליטים הסורים -  משפחות צעירות עם ילדים קטנים, שקיבלו מקלט בצ'כיה זאת לאחר שהובא לידיעת נציגי העירייה כי קיים שם מחסור של ספרי לימוד בשפה הערבית. 

תמונה: flash 90/ מיכל פתאל 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה