נערה שהותקפה מינית על ידי פלסטינים בפסגת זאב- תוכר כנפגעת פעולות איבה



לראשונה , 'הרשות המאשרת' במשרד הביטחון הכירה באירוע של תקיפה מינית כפעולת איבה על רקע לאומני, ההחלטה תאפשר לנפגעת, שהייתה כבת 14 כשהותקפה מינית על-ידי ארבעה נערים פלסטינים בשכונת פסגת זאב בירושלים, לקבל הכרה וסיוע מהמוסד לביטוח לאומי

בתום חקירה מעמיקה, שארכה חודשים רבים וכללה גביית עדויות, בחינת חומרי חקירה והתייעצות עם גורמים שונים במערכת אכיפת החוק, החליטה הבוקר (ג') 'הרשות המאשרת' במשרד הביטחון, בקביעה תקדימית, כי נערה שהותקפה מינית על-ידי ארבעה נערים פלסטינים, תוכר כנפגעת פעולת איבה, על-פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

האירוע, התרחש ב-20 ביוני 2006 בשעה 21:00 לערך. אז ארבעה נערים פלסטינים (שהיו קטינים בעת המעשה) עקבו אחרי נערה יהודייה, שפסעה על מדרכה בשכונת פסגת זאב בירושלים, ליד הקניון. כאשר נותרה לבדה בתחנת האוטובוס התקרבו אליה, כשהם רוכבים על אופניים, ותוך כדי הליכתה נגעו בה ומשכו בחולצתה, כשהם צוחקים ומתבדחים ביניהם. לאחר מכן חסמו את דרכה, היכו אותה, דחפו אותה אל מדרון בצד הכביש, הפילו אותה על הקרקע וביצעו בה תקיפה מינית. הנערה, בעוז ותושייה, הצליחה להשתחרר מאחיזת תוקפיה, להדוף אותם מעליה, להימלט מן המקום ואף לגרום לתפיסת הנאשמים על-ידי משטרת ישראל. 

חוק התגמולים מגדיר פגיעת איבה כ"פגיעה ממעשה אלימות, שמטרתו העיקרית היא פגיעה באדם בשל השתייכותו למוצא לאומי- אתני, ובלבד שהוא נובע מהסכסוך הישראלי- ערבי". על-פי החוק, הכרה בנפגע איבה תתקבל ב"נסיבות שיש בהן יסוד סביר להניח שנפגע פגיעת איבה". ההחלטה המנומקת שקיבל הסגן הבכיר ליועמ"ש למערכת הביטחון לתביעות וביטוח, בתוקף סמכותו כ"רשות המאשרת' במשרד הביטחון, עו"ד ידידיה (דידי) אורון, התבססה על חומרי החקירה בתיק, על עדויות שנגבו מגורמים שונים ועל מכתבו של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי, שבו ציין כי למיטב הערכתו המקצועית (המבוססת על ניסיונו, נסיבות האירוע, מקומו, זהות הנאשמים והקורבן), יש יסוד סביר להניח כי התקיפה כוונה נגד התובעת בשל היותה יהודייה, על רקע הסכסוך הישראלי- ערבי.

עוד נכתב בהחלטה כי: "מקום האירוע, האווירה הכללית והמתח המתמיד השורר בו, על רקע הסכסוך הישראלי-ערבי, אופי האירוע וזהות התוקפים - יש בהם כדי להוות 'יסוד סביר' להניח כי האירוע הינו אירוע איבה. החלטת הרשות המאשרת הועברה לטיפול אגף נפגעי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי, ותאפשר להעניק לנפגעת את מלוא הזכויות והסיוע המוענק לנפגעי איבה.

תמונה: flash 90/אביר סולטן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה