טיול רטוב וקרוב בעין חנדק



מה אנחנו מבקשים בסך הכל? שהמסלול יהיה קרוב לבית, שלא נצטרך ללכת הרבה ברגל , שיהיו בו מים ורצוי בריכות, שיהיה צל ועצי פרי ושנוכל לעשות פיקניק. אם אתם גרים בירושלים ובסביבה אז עין חנדק הוא הבחירה המתבקשת .

עין חנדק הוא מעיין תת קרקעי הנובע לתוך שתי  מנהרות שחצובות בסלע..גובה המנהרות הוא כשני מטרים וגובה המים בין מטר למטר וחצי. ייתכן שבימים אלה של סוף הקיץ המים יהיו מעט נמוכים משיא העונה , אבל עדיין קרים מאוד.

איפה זה ואיך מגיעים- יש כמה דרכי גישה ונמליץ על הפשוטה ביותר. יורדים לכיוון בית החולים הדסה , חולפים על פני הכניסה ,חולפים גם על הפנייה למושב אבן ספיר ואחרי לא הרבה מטרים בפנייה החדה ימינה של הכביש לעבר כיכר כרם  תבחינו בכניסה לעין חנדק יש שם שלט וגם מחסום אם המחסום פתוח פשוט תמשיכו לנסוע עד לערוץ הנחל שם תמצאו חניה ולאחר  כמה עשרות מטרים של הליכה תגיעו  למעיין. אם השער סגור "תאלצו" לצעוד בערך ק"מ אחד עד לאותה נקודה.

מהחנייה נצעד צפונה כמה עשרות מטרים, ונזהה מימין לנו את שקע המעיין. הירידה לשקע היא בגרם מדרגות בצידו הצפוני.

 

בדופן המזרחית והדרומית של השקע נמצאות ניקבות הנביעה. מפלס המים משתנה, אך הוא מגיע לרוב עד לעומק 1.5 מ' ולכן ההליכה מתאימה ליודעי שחייה בלבד. מומלץ להצטייד בפנס ראש ובסנדלים (לא מומלץ להיכנס יחפים בשל קיום אבנים בקרקעית הניקבות).

 

חלקה הקדמי של הניקבה הצפונית רדוד יחסית, אך אחרי כמה מטרים, לאחר סכר קטן, הניקבה מעמיקה ומתפצלת לשני סעיפים, שניהם ללא מוצא ומסתיימים בחדרי נביעה חשוכים..

אורכן המצטבר של ניקבות הנביעה הוא 100 מ', מה שהופך את עין חנדק למעיין הניקבה הגדול ביותר בהרי ירושלים, ואחד ממעיינות הניקבה הארוכים ביותר בישראל

לא תוכלו להתעלם מ "הכותל הקטן " קיר אבנים גדול מעין סכר ענק שצורתו  מזכירה את הכותל המערבי (הבנייה שלו מיוחסת לימיו של הורדוס). הוא שימש כקיר תמך למניעת סחף ובכך יצר שטח חקלאי גדול.

אפשר גם להגיע למקום ממושב אבן ספיר.. מחנים מחוץ לכניסה למושב ומשם יורדים בשביל קצר עד למעיין.

האזור נשרף כמה פעמים בשנים האחרונות  ולאחרונה לפני כמה חודשים בשריפה שהייתה בין אבן ספיר לבית החולים הדסה.



בסוף המסלול או בתחילתו כדאי להיכנס למנזר "יוחנן במדבר" שמשמש כבר מאות בשנים כאתר עלייה לרגל לצליינים נוצרים. המנזר קרוי על שמו של יונן המטביל שנולד בעין כרם.יוחנן המטביל היה יהודי ממשפחת כוהנים  בן תקופת בית שני,קרוב משפחתו של ישו,הוא מתואר כמבשר בואו של ישו וכמטבילו.

 

אזהרות והוראות:

-חשוב להצטייד במפת סימון שבילים

-זה אינו מקום רחצה מוכרז ומיועד רק ליודעים לשחות

-המים קרים וייתכן שגם מזוהמים בגלל האשפה

-רצוי להביא פנסים ובמיוחד פנסי ראש וחשוב מאוד נעליים לצעידה במים

-מומלץ לצייד במצופים את אלה שאינם יודעים לשחות.

ההמלצות בנאמר נוגעות לטיול עצמו ולערכי הטבע. אין אנחנו אחראים לכל נזק,פגיעה,אובדן שעלולים להיגרם במהלך הטיול. המטיילים אינם פטורים מהחובה למלא אחר כל ההוראות בקשר לטיולים בכלל וטיול זה בפרט.

 

צילומים  : עפר שרון - טיולי ג'יפים


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה