שלום כיתה א'



אחרי חופשה של חודשיים פתחו הבוקר (ג') ילדי ירושלים את שנת הלימודים תשע"ו. מערכת החינוך בבירה נחשבת למערכת החינוך הגדולה ביותר בארץ, 4,205 תלמידים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי התחילו שנה חדשה בכיתה א'

בשנת הלימודים תשע"ו ילמדו 12,550 ילדים בגני הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, המהווים עלייה של כ-5% (מעל 550 ילדים חדשים) ביחס לשנת הלימודים תשע"ה. בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי והממ"ד ילמדו 24,849 תלמידים, מתוכם כ- 4,205 תלמידים בכיתות א' (מ"מ וממ"ד). בבתי הספר העל יסודיים בירושלים ילמדו השנה 24,021.

נתוני תשע"ו ממשיכים את מגמת הגידול בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי בירושלים שצמח מ- 59,349 תלמידים בשנת תשע"ב, לצפי של כ-63,632 תלמידים בתשע"ו.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת המשמש כמחזיק תיק החינוך ציין "גם השנה החינוך הירושלמי ניצב בחזית העשייה וההשקעה העירונית. אני מאמין שההשקעה בחינוך ילדינו היא שתקבע את עתיד העיר ירושלים ואני שמח לראות את מגמת הצמיחה המתרחבת במוסדות החינוך במגזר הציוני לצד שאר המגזרים בעיר. ההשקעה בתשתיות, בפיתוח תכניות חינוכיות ייחודיות והמגוון התרבותי שאליו נחשפים התלמידים, מסייעים לפתח את מערכת החינוך ולהיטיב עם איכות החינוך הניתן לילדים בירושלים. לא בכדי קבע משרד החינוך כי ירושלים היא העיר היחידה בארץ אשר הצליחה ליצור חיבור משמעותי בין מערכת החינוך לקהילה".

מערכת החינוך בירושלים הינה מערכת החינוך הגדולה ביותר בישראל והיא מונה למעלה מ- 268,000 תלמידים בחינוך הממלכתי, ממ"ד, ערבי וחרדי. בשנת הלימודים תשע"ו ילמדו במערכת החינוך הממלכתית והממ"ד ובמזרח העיר יותר מ- 150,000 תלמידים, ועוד קרוב ל- 20,000 תלמידים במזרח העיר הלומדים במערכת החינוך הפרטית. במערכת החינוך החרדית יילמדו השנה כ- 100,000 תלמידים.

במסגרת כך, 2,194,931 תלמידים וילדים ברחבי הארץ התחילו את שנת הלימודים, מתוכם 157,477 תלמידי כיתות א', אשר יחלו את דרכם לראשונה במערכת החינוך. 118,721 תלמידי יב' יחתמו השנה, 12 שנות לימוד במערכת החינוך. לצדם, יפתחו את השנה 166,208 עובדי הוראה. 

עם החזרה לספסל הלימודים, הצוותים החינוכיים והתלמידים יעסקו בתופעות של גזענות והסתה בחברה הישראלית במטרה להגביר את המודעות לתופעות גזעניות ופגיעה באחר. החלטה זו התקבלה על רקע אירועי האלימות הקשים שאירעו בקיץ האחרון, בהם: רצח הפעוט הפלסטיני בן השנה וחצי, עלי סעד דוואבשה ז"ל ורצח הנערה שירה בנקי ז"ל.

כ- 4600 גנים יפתחו את שנת הלימודים תשע'ו עם צוות חינוכי מוגבר הכולל גננת ו- 2 סייעות. מדובר בגנים בהם לומדים 30 ילדים ומעלה, הרפורמה תאפשר חינוך איכותי יותר ואישי יותר לילדי הגן.

החל משנת הלימודים, תשע"ו, תלמידי ישראל ילמדו בכיתות קטנות המכילות 32-34 תלמידים בלבד. המתווה החדש יוטמע במערכת באופן הדרגתי, בשלב הראשון המתווה יחול על כיתות א', ובכל שנה תצטרף כיתה נוספת, כך שבתוך 5 שנים המהלך יושלם מכיתה א' ועד כיתה ו'.

התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה - שוויון הזדמנויות - לראשונה, משרד החינוך יאפשר לכל התיכונים בישראל ללמד 5 יח"ל מתמטיקה, כאשר השנה ייפתחו כ- 100 מגמות לימוד חדשות. המשרד הציב כיעד שתוך 4 שנים יוכפל מספר הלומדים 5 יח"ל ל- 18,000 תלמידים.

במסגרת התכנית "הזדמנות שווה", משרד החינוך יקצה מיליארד שקלים להנגשה למען ילדים עם צרכים מיוחדים. המשרד מנגיש כ- 1,000 כיתות אקוסטיות לתלמידים עם ליקויי שמיעה. כמו כן, המשרד מנגיש מבנים, שיכללו מעלית, רמפה, שירותי נכים – כדי שתלמידים יוכלו להגיע לכיתה ולא יזדקקו שחברים שלהם ירימו אותם. בנוסף, יירכשו טאבלטים מיוחדים בעבור תלמידים לקויי ראיה, כדי להקל עליהם את השתלבותם.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, פתח הבוקר (ג') את שנת הלימודים תשע"ו בבית הספר היסודי "הר טוב" בקיבוץ צרעה, הנשיא התקבל בשירה על ידי ילדי כיתות א' ובמצעד דגלונים.

"זהו יום מרגש," אמר הנשיא לתלמידים הצעירים והנרגשים והוסיף: "ההתרגשות פה היא עצומה ובכל הארץ ישנה התרגשות גדולה. זו הזדמנות לאחל שנה טובה לכל ילדי ישראל ולילדי עוטף עזה שלמרות כל הקשיים, נכנסים גם הם ללימודים ואנו מאחלים להם הצלחה, הרבה ביטחון ושקט."

הנשיא פנה לצוות המחנכים והמורים והדגיש: "זאת ההזדמנות גם להודות לכל המורים בישראל, כי מורי ישראל הם אותם אנשים האחראים על הביטחון החברתי והלאומי שלנו שכן אין חברה בלי תשתית ובלי לימוד, מבלי שנבין ונלמד מה נעשה מסביבנו מה הדברים שצריך להקפיד ולמנוע. רק כך נוכל לצמוח לחברה חושבת, יוצרת ושואלת, חברה שבה יכולים גם לשאול שאלות לא רק לקבל הנחיות והוראות. אני רוצה להודות לכל המורים על פעולתם במשך השנים. לא תמיד המורים זוכים להוקרה אמתית, תודה למורי ישראל שהם הם האחראים על חוסנה הלאומי והחברתי של מדינת ישראל."

הנשיא השתתף בשיעור הראשון של כיתה א' 3 עם המורה אורה זבולוני וברך את התלמידים שיצליחו בכיתתם החדשה ואמר: "כל יום  החל מכיתה א' ועד היום אני לומד דבר חדש", הנשיא המשיך וסיפר לתלמידים על היום בו נכנס בהתרגשות בעצמו לכיתה א' ואמר: "עד היום אני זוכר את רגע הכניסה שלי לכיתה א', אני זוכר את המורה שלי חוה. אי אפשר לשכוח את המורה מכיתה א'. תראו שתזכרו זאת גם כשאתם תגיעו לגיל 76 כמוני." הנשיא הוסיף בחיוך בסיום: "הכי חשוב שתמשיכו לשאול שאלות כי אז גם המורה לומדת. למשל מתי הולכים הביתה היום?".

לאחר מכן ביקר הנשיא בבית הספר העל יסודי האזורי "הר-טוב", שזכה באות הנשיא בחינוך לשותפות בשנת הלימודים הקודמת. הנשיא שוחח עם תלמידי התיכון שלקחו חלק במיזמים השונים ושמע מהם וממוריהם על האתגרים והחוויות האישיות שלהם במסגרת הפרויקטים השונים בהם לקחו חלק במסגרת חינוך לשותפות. בהמשך ברך הנשיא את כלל תלמידי בית הספר העל יסודי, באירוע פתיחת השנה שלהם ואמר בפתח דבריו:

"הגעתי לכאן על מנת לברך אתכם, בפתח שנת הלמודים החדשה ולהביע את הערכתי על זכייתכם ב"אות הנשיא לחנוך לשותפות". תלמידים יקרים, בעקבות יסוד  האות נחשפתי לפעילות  ולעשיה הייחודית של בית הספר. במשך הרבה זמן שאלתי את עצמי מה המנוע שלכם?  מה גורם לבית הספר המיוחד הזה, לפעל בצורה כה נמרצת וחדורת שליחות ואמונה, לתקון פניה של החברה הישראלית. אני חושב שהיום קבלתי תשובה. טשרניחובסקי המשורר כתב, כי האדם, הוא תבנית נוף מולדתו. וגם אתם - תבנית נוף מולדתכם והיא השורש לשותפות הנפלאה, שמתווה את דרככם החינוכית בבית הספר. מי שכמוכם, בני הקיבוצים והמושבים בסביבה, חי את האדמה ומעבד אותה, מבין ששותפות אמתית בין יהודים וערבים לא יכולה להתעלם מהקשר לקרקע. מי שכמוכם, חי בתוככי ספר הספרים, בין דפי התנ"ך, מבין ששותפות אמתית  בין חילונים  לדתיים ולחרדים, לא יכולה להתעלם מהקשר בין אב לבנו, ואם לבתה - קשר של מסורת, מורשת והמשכיות. שותפות אמתית, עם כל אדם, לא יכולה להתקיים, ממקום של גאווה או של פטרונות; אלא רק ממקום של פשטות, של שוויון, הבנה, ושפה משתפת."

הנשיא הוסיף בסיום דבריו: "אני מברך אתכם, לרגל פתיחת שנת הלמודים ומודה לכם, על מעשיכם המבורכים. בית הספר שלכם, כותב פרק חדש, בתולדות עמנו, פרק של חינוך לשותפות אמתית, ולתקווה ישראלית. זכתה שפלת יהודה  והתברכה בכך, שהספור החדש סיפורכם שלכם ייכתב על אדמתה. 
זכיתם, אתם ונכדיי גם כן, שאנו היום במדינה ריבונית, גדולה, בה שישה וחצי מיליון יהודים, דבר שמעולם לא היה. זכיתם להגשים עצמכם כפרטים, ובשותפות ובהבנה שנחיה כאן לעולמים, באחווה ובשלום, ואם לא- נהיה מוכנים כולנו יחדיו להגן על מדינתנו, מדינת ישראל. פעם נהוג היה לומר כי אתם מנהיגי העתיד, היום, אני יכול לומר בשקט גמור כי אתם מנהיגי היום."

באירוע נשאו דברים גם מנהל בית הספר העל יסודי, חן אהרון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון, וכן תלמידי כיתה י"א בבית הספר עומרי גוטמן וגל מרדכי, שהודו לנשיא על הגעתו לבית הספר.

 



תמונות: יינית פנירי, מארק ניימן לע"מ


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה