מחקר חדש בשערי צדק: גורמים סביבתיים תורמים להופעת מחלות מעי דלקתיות



עלייה בשכיחות מחלות מעי דלקתיות (IBD) בקרב עולים אתיופים ממוצא יהודי מעידה על מידת השפעה של גורמים סביבתיים המחוללים מחלות אלו, לצד הגורמים הגנטיים

על פי נתונים אפידמיולוגיים שנמצאו לאחרונה, חיים בישראל כ- 40,000 מטופלים הסובלים  ממחלות מעי דלקתיות (IBD). באתיופיה מחלות אלו נדירות ביותר.

ד"ר אריאלה שטרית, גסטרואנטרולוגית בכירה, מנהלת מרפאת מחלות מעי דלקתיות באימהות במרכז הרפואי שערי צדק, בשיתוף עם חוקרים ממספר בתי חולים מכל רחבי הארץ ביצעו לראשונה מחקר לבדיקת שכיחות מחלות מעי דלקתיות בקרב עולים אתיופים ממוצא יהודי החיים בישראל. עד כה אובחנו בישראל כ – 100 חולים  חולי IBD, מתוך- 116,000 אתיופיים ממוצא יהודי. נתון זה אינו מדויק כי טרם בוצע מחקר מסודר באוכלוסייה זו. בספרות אין קביעה ברורה באשר לסיבות המחלה, אך נראה כי מדובר בשילוב של נטייה גנטית עם גורמים סביבתיים.  העלייה החדה בהופעת מחלות מעי דלקתיות בקרב עולים יהודים מאתיופיה, יכולה להעיד על מידת ההשפעה של גורמים סביבתיים להתפתחות מחלות מעי דלקתיות.

במהלך תקופה של מעל שנתיים  אותרו 32 אתיופים ממוצא יהודי עם מחלות מעי דלקתיות החיים בארץ

ד"ר שטרית ושותפיה למחקר לקחו מדדים פיזיולוגיים של מושאי המחקר, היקף המחלה , סגנון חיים, תרופות , סיפור משפחתי וכן נבדק מועד הופעת המחלה ביחס לעליה ארצה. הממצאים הושוו לנתוני קבוצת מטופלים מייצגת ממוצא אשכנזי. הממצאים העיקריים היו שלאף אחד מהמטופלים האתיופים  לא היה סיפור משפחתי חיובי ( בהשוואה ל32% במטופלים ממוצא אשכנזי!) היו פחות תופעות אקסטרא-אינטסטינליות (מחוץ למעי)  והמחלה לא הופיעה לפני שהות של בין 8-12  שנים בארץ.

ד"ר שטרית, מסבירה: " הממצאים שלנו תומכים בהשערה כי גורמים סביבתיים תורמים לאטיולוגיה של המחלה, אנו מנסים לפענח גורמים אלה. הם עשויים להיות קשורים בשינוי רמת החיים של החולה ובאימוץ אורח החיים המערבי בארץ וייתכן כי הם קשורים בתזונה, במתן אנטיביוטיקה או חיסונים מסוימים שעשויים להיות בעלי השפעה שלילית סביבתית על חיידקי המעיים ובכך להוביל להופעת מחלות מעי דלקתיות ומחלות אוטואימוניות אחרות.

בימים אלו מתקיים מחקר המשך הכולל נטילת בדיקות דם לצורך איפיון גנטי, בדיקת המיקרוביום      (הרכב חיידקי המעי) בצואה ומדדים פיזיולוגיים נוספים בקבוצת המטופלים תוך השוואה של נתונים אלו לשתי קבוצות בקרה: קרובי משפחה בריאים מדרגה ראשונה וקבוצת אנשים אתיופים בריאים שרק עלו ארצה ונמצאים במרכזי קליטה.

בשערי צדק פועל מרכז מצוינות לאבחון וטפול במחלות מעי דלקתיות במסגרת מערך הגסטרו כירורגי, בניהול פרופ' ערן גולדין.

תמונה: באדיבות שערי צדק

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה