מגבירים את האכיפה: מרכולים קיבלו מכתבי דרישה שלא יפתחו בשבת



בעלי מרכולים בירושלים קיבלו התראות דרישה שלא יפתחו בשבת, זאת בעקבות החלטת העירייה לבצע אכיפה מוגברת ולתת קנסות למרכולים שייפתחו בשבת באזורים. גבי בן דוד, בעל מרכול שקיבל מכתב התראה: "ראש העיר מכר אותנו"

על פי חוק העזר העירוני בעיר, ניתן לפתוח בעיר בשבת "בתי עינוגים", כלומר עסקים של בילוי והסעדה - אולם נאסר לפתוח עסקים המקיימים מסחר רגיל. בשנים האחרונות נפתחו כמה מרכולים ופיצוציות בעיקר במרכז העיר.

בהחלטה שקיבל לאחרונה היועץ המשפטי לעירייה, עליה דווח לראשונה בגלי צה"ל, אלי מלכה, הוחלט כי בירושלים יוגדרו אזורים בהם תבוצע אכיפה מופחתת של החוק כך שבפועל יוכלו העסקים להמשיך ולפעול. כך למשל, עסקים יוכלו להמשיך לפעול באזורי הבילוי בעין כרם, תלפיות ובשכונות חילוניות בדרום-מערב ירושלים, בהן קרית יובל. אזורים אחרים, מרכז העיר, קרית הלאום וכמובן הרובע היהודי והשכונות החרדיות ייאכפו במידה מוגברת. התוצאה היא שהעירייה תפעל נגד שמונת בתי עסק הפועלים במרכז העיר, תטיל עליהם קנסות כך שהם עלולים להיסגר. 

עינב בר חברת מועצת העיר, סיעת התעוררות ומחזיקת תיק העסקים הקטנים "ההחלטה הפתאומית לסגירת המרכולים שבמרכז העיר בשבת לא משאירה מקום לספק שמדובר פה במחיר פוליטי שראש העיר נדרש לשלם על גבו של ציבור שלם בירושלים, בעקבות פתיחת היס פלאנט. ההחלטה הופכת לתמוהה אף יותר כאשר ידוע כי מתחם היס פלאנט יושב על קרקע פרטית ומופעל על ידי יזם פרטי. במרכז העיר עשרות עסקים פתוחים בשבת וכמות מרכולים זעומה שמשרתת ציבור שאינו דתי, תיירים וציבור שאינו יהודי. לא יתכן שיד אחת תעודד תיירות ופיתוח כלכלי במרכז העיר והיד השנייה תעקר זאת מתוכן. אנחנו בהתעוררות נמשיך לפעול ברגישות הראויה לייצג את כלל האוכלסיה הירושלמית".

דב קלמנוביץ׳, המשנה לראש העיר ירושלים, בתגובה על יוזמת ראש העיר לסגירת מרכולים הפתוחים בשבת, במרכז העיר: ״אני מברך על התגייסותו של ראש העיר ברקת למען שמירת המסורת והשבת בירושלים. הצעד של ברקת, לסגירת מרכולים הפועלים בשבת, במרכז העיר, הוא צעד נכון ומתבקש. ירושלים איננה ככל הערים. יש לשמור ולטפח את ציביונה המסורתי, זה המייחד אותה מכל מקום אחר בארץ ובעולם ולהתחשב במרקם האוכלוסייה המגוון והייחודי כל כך, המאפיין אותה״. עוד הוא אומר: "בירושלים קיימים אזורים שלמים לא יהודיים, בהם פועלים, בלא כל חיכוך, עסקים בשבת, כך שיהודי או תייר שרוצה וחייב לקנות משהו יכול לקנות אצלם, להנות מן המסחר ועדיין לא לפגום באופיה של השבת במרחב הציבורי".

גבי בן דוד, בעל מרכול ברחוב הלני המלכה אמר היום לשלום אורן בראיון בתכנית 'בדרך הביתה' ברדיו ירושלים "ניר ברקת מכר אותנו בשביל לרצות את הדתיים וזה הכי עלוב שיש. אנחנו 8 המרכולים שהולכים להסגר זה עצוב, אנחנו נותנים פה שירות לסטודנטים, תיירים ואני לא מבין מה פשר ההחלטה, עשרות משפחות מתבססות על העסקים האלה. קיבלנו הודעה רשמית לפני חצי שעה, שהפקחים יגיעו אלינו כל שעה ועסק שיהיה פתוח יקנס ב500 ש"ח". 


לורה ורטון, חברת מועצת העיר מטעם מרצ אמרה היום לרדיו ירושלים :"יש כל מיני הבדלות בחוק בין מרכולים לחנויות. יש בעלי עסקים קטנים בעיר שפתוחים כבר שנים בשבת וניר ברקת הולך לסגור אותם."

מהערייה נמסר בתגובה "אין כל שינוי בחוק ובסטטוס קוו הנהוג במשך שנים בירושלים לפיו בשבת מותר לפתוח בעיר בתי קולנוע, מקומות בילוי ומסעדות וחל איסור על מסחר ותחבורה ציבורית. פסיקת בית המשפט העליון באשר למרכולים בתל אביב, קובעת כי על רשות מקומית חלה החובה לקבוע מדיניות אכיפה לאי קיום מסחר בשבת. על כן הורה היועץ המשפטי לעירייה על הגדרת אזורים שונים בעיר בהם תבוצע אכיפה מופחתת (עין כרם, תלפיות, עטרות ודרום-מערב העיר) ואזורים בהם תבוצע אכיפה מוגברת (השכונות החרדיות, קרית הלאום, הרובע היהודי וחלקים ממרכז העיר). יצוין כי הנושא אינו רלוונטי לשכונות הערביות בעיר. חשוב להדגיש כי בהתאם לחוק ולסטטוס קוו תימשך כרגיל פעילותם של מקומות הבילוי, המסעדות ובתי הקולנוע.מדובר ב-8 מרכולים מתוך מאות עסקים הפתוחים בשבת".
 


תמונה: flash 90/ משה שי 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה