רוב גדול בכנסת להשקעה בערים עניות על חשבון ערים עשירות



63 חברי כנסת מכל סיעות הבית חתמו על הצעת החוק שיזמו ראשי השדולה לצדק חלוקתי בכנסת בשיתוף ראש העיר ירושלים ניר ברקת

שישים ושלושה חברי כנסת מכל סיעות הבית, קואליציה ואופוזיציה, דתיים וחילונים, יהודי וערבים חתמו אתמול (ד') על הצעת החוק האחרונה במושב הקיץ 2015: "הצעת חוק השתתפות המדינה בקיום מוסדות חינוך ושירותי רווחה וסעד".

את ההצעה יזמו יושבי ראש השדולה לצדק חלוקתי בכנסת: ח"כ מיקי מכלוף זוהר (ליכוד) פרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני) ואורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) בשיתוף חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד), יפעת שאשא ביטון (כולנו) וינון מגל (הבית היהודי). את המאבק לתקצוב דיפרנציאלי מוביל יחד עם חברי כנסת ראש העיר ירושלים ניר ברקת יחד עם ראשי ערים נוספות בארץ.

על ההצעה חתמו 63 חברי כנסת מכל הסיעות: הליכוד, המחנה הציוני, כולנו, ישראל ביתנו, יש עתיד, הרשימה המשותפת, יהדות התורה, ש"ס, מרץ והבית היהודי. (מצ"ב רשימת חברי הכנסת שחתמו).

הצעת החוק מציעה לשנות את שיטת תקצוב הרשויות המקומיות  לשיטת תקצוב דיפרנציאלי ולהעביר בארבע השנים הבאות חלק מהצמיחה העתידית של הערים העשירות - לרשויות העניות. על פי ההצעה, תגדיל המדינה את שיעור השתתפותה בשירותי חינוך החובה ורווחה ברשויות מוניציפליות עניות המהוות 56% מאוכלוסיית המדינה באמצעות הפחתה בתקציבים אותן מקבלות רשויות עשירות.

שיטת התקצוב הקיימת כיום יוצרת אי שיוויון חמור כאשר בכל תלמיד בלוד מושקעים 6,208 ₪, ובתל אביב 15,004 ₪. מטרת הצעת החוק היא לייעל ולמקסם את התועלת שניתן להפיק מתקציבי המדינה הקיימים בתחום החינוך והרווחה מבלי להגדילם, אלא באמצעות חלוקה דיפרנציאלית של משאבי המדינה ובכך לחולל שינוי אמיתי ולתקן עוול חברתי ולהעניק הזדמנות שווה לכל ילד בישראל.

הצעת החוק זוכה גם לתמיכה רחבה בציבור בישראל. סקר שנעשה בשבוע שעבר על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה קובע כי ישנה הסכמה גורפת של תושבי המדינה להעביר תקציב רב יותר לערים הנזקקות לכך, גם על חשבון הערים החזקות.

יו"ר השדולה חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד): "תפקידו של הליכוד הוא לפעול לצמצום פערים בחברה ועל כך התחייבנו לבוחרינו. הצעת החוק שלנו תביא לחיזוק הרשויות החלשות בתחום החינוך והרווחה בעזרתן של הרשויות החזקות. החוק יסייע לרוב הרשויות בפריפריה ואני שמח על כך".

יו"ר השדולה ח"כ פרופסור יוסי יונה (המחנה הציוני): "אני מברך על ההצעה ורואה בה מרכיב חשוב בפעילות שנועדה להבטיח צדק חלוקתי בישראל. הצעת החוק באה לפצות על אי שוויון חמור במשאבים העומדים לרשותן של הרשויות המקומיות- ככל שהרמה הכלכלית של הישוב נמוכה יותר והוצאותיו על חינוך ורווחה גדולות יותר, על המדינה  להקצות עבורו משאבים גדולים יותר ".

יו"ר השדולה ח"כ אורלי לוי- אבקסיס (ישראל ביתינו): "המציאות בשטח היא פועל יוצא של מדיניות בעבר, שהפרידה בין עיירות הפתוח לאזרחים בערים אחרות וגם כיום הפריפריה הגיאוגרפית זהה לפריפריה החברתית. מדוע שהמדינה לא תעשה מבחן הכנסה לערים החזקות והחלשות? אנחנו פועלים לשינוי המצב הקיים שמפלה יישובים חלשים מול יישובים חזקים, ולשלב בהקצאת המשאבים לרשויות את מבחן הכנסה. הגיע העת שאלו שיש להם יותר יתנו לאלו שאין להם מספיק – מה זה אם לא צדק חלוקתי?".

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, שמוביל את המאבק בקרב ראשי הערים, בירך על התמיכה הרחבה בכנסת ואמר: ״הכנסת הוכיחה שכאשר מדובר בעתיד ילדינו, התמיכה היא רחבה וחוצה מפלגות - ימין ושמאל, חילונים, דתיים וחרדים, יהודים וערבים. כולם רוצים לתת שוויון הזדמנויות לכל ילד, בין אם הוא נולד בתל אביב או בלוד. אין סיבה שבילד תל אביבי תשקיע המדינה 15 אלף ש"ח בשנה ובחברו בלוד רק 6000 ש"ח. הצעת החוק החשובה הזו היא הדרך לתיקון העוול רב השנים שנעשה במדינה והיא משקפת את רצון העם. מהסקר שערכנו עולה שמעל 70% מתושבי הערים העשירות מגלים סולידריות חברתית והכרה בפערים החברתיים העצומים, ורוב מוחץ תומך בצדק חלוקתי בין הרשויות החזקות והעניות. אני מברך את חברי הכנסת מיקי זוהר, אורלי לוי אבקסיס ויוסי יונה, שהובילו את הצעת החוק ומובילים איתו יד ביד את המאבק להזדמנות שווה לכל ילד במדינה בלי קשר למקום בו הוא נולד".

נתונים בולטים:

56% מאוכלוסיית המדינה מתגוררת ב-113 רשויות המוגדרות "עניות".

בעוד 38 רשויות (30%) עשירות נהנות ממשאבים רבים הרבה יותר לכל תושב ולכל תלמיד.

ממוצע ההשקעה בשקל לתושב בערים העשירות עומדת על 7,858 ₪  זאת לעומת ממוצע ההשקעה בשקל לתושב בערים העניות שעומדת על 5,463 ₪.

כך למשל בכל תלמיד בלוד מושקעים 6,208 ₪, ובתל אביב 15,004 ₪.

73% מתושבי הערים החזקות בארץ הסכימו עם האמירה כי "על המדינה לחלק לתושבים ברשויות עניות תקציבים גדולים יותר מאלו המחולקים לתושבים ברשויות עשירות באופן שייווצר תיקון חברתי".

70% מתושבי תל אביב ומעל 60% מתושבי מודיעין השיבו כי הם מוכנים לוותר על חלק מהתמיכה הממשלתית ביישובם לטובת יצירת הזדמנויות טובות יותר לתושבים בישובים חלשים.

כ-69% מהנשאלים סוברים שתושבי ערים חלשות מקבלים פחות הזדמנויות בחינוך, בתעסוקה וברמת השירותים העירוניים.

83% מהנשאלים מסכימים שעל הממשלה לדאוג לחלוקת התקציב לרשויות המקומיות באופן שיאפשר הזדמנות שווה לכל תושב וילד, ללא קשר למקום מגוריו.

תמונה: ליאור דסקל

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה