אסון הגז בגילה: הדיריים לא יפוצו עד הכרעה משפטית



כשנה וחצי לאחר אסון הגז בשכונת גילה, טרם נמצא פתרון לדיירים שאיבדו את ביתם. בדיון בוועדת הפנים התברר שחברות הגז והביטוח לא מוכנות לפצות את הדיירים עד הכרעה משפטית. דיירת הבניין שפונתה: "נעקרנו באישון לילה והמשפחה התפרקה. אני רק רוצה את הבית שלי. לא להתעשר"

אסון הגז שאירע בשכונת גילה, בינואר 2014, הותיר אחריו משפחות רבות ללא קורת גג. כעת מוצאים את עצמם הדיירים כשכספי הפיצויים הולכים ואוזלים וללא פתרון ראוי למצבם. וועדת הפנים והגנת הסביבה התכנסה היום (ג') לדיון בטיפול בנפגעי אסון הגז, שיזמו הח"כים מיקי לוי (יש עתיד) ואורי מקלב (יהדות התורה). אך גם ועדה זו הסתיימה ללא פתרון ראוי ומיידי. 

ח"כ מיקי לוי: "ישראל לוקחת על עצמה להגיש סיוע לכל מקום בעולם בו יש אסון הומניטרי ואני מברך על כך. וראה זה פלא, כשיש אסון אצלנו קופצים ומצהירים הצהרות שאין להן כיסוי. משפחות שבוטחו, לא מוכנים לפצותם עד הכרעה בבית המשפט והבנקים ממשיכים לדרוש משכנתאות. חברות הגז מחזיקות עורכי דין חזקים וכך גם חברות הביטוח שמרוויחות מיליונים ועומדות מנגד כשיש אסון. אבקש שיוקם צוות משולב של משרדי אנרגיה, פנים משפטים, אוצר ובינוי שייגבש מתווה לפיצוי".                         

היועמץ המשפטי לוועדה, תומר רוזנר: "סיוע ארוך טווח אינו באחריות המדינה, אך באסון ורסאי הכנסת חוקקה חוק ספציפי לתכנית סיוע לתקופה מוגדרת. כך גם בהצפה באזור בת חפר. במצבים של אסונות טבע  וטרור המדינה נותנת כיסוי ביטוחי כמקרים חריגים וכן יש את 'קרנית' לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. האחריות הראשית לביטוח רכושו של אדם היא שלו עצמו. אם יש פתרון ביטוחי שאפשר לרכוש, המדינה בד"כ לא תתערב. במקרה זה יש התנהלות לקויה של חברות הביטוח מול המבוטחים.

עופר איובי, יו"ר המינהל הקהילתי גילה: "תשע משפחות נאלצות לשכור היום דירה. את ההרוגים לא נוכל להשיב אבל בואו נעזור לאלו שהפכו לפליטים. אנחנו נתקלים באטימות רגשית וכלכלית. לעירייה אין דרך להוציא את הכסף. צריך למצוא דרך איך הגופים יכולים להעביר כסף לטובת התושבים".

דיירי הבניין שנפגע שיתפו במצוקותיהם: מירי רחמים פנתה בדמעות: "אני רוצה רק לשאול מתי יהיה הבית שלי? עקרו אותנו באישון לילה והמשפחה התפרקה. אני רוצה את הבית שלי. לא להתעשר. מה אני כאזרחית זכאית מהמדינה?" אבי יהושע: "עשיתי ביטוח משודרג. אנחנו שנה וחצי אחרי האירוע, ולא קיבלתי מכתב אחד מהביטוח. מתעמרים בנו בביטוחים". אהרון ברום: "מיום הפיצוץ יש חוסר אונים. המפונים הם אוכלוסיה מזדקנת. צריך שכ"ד לשלוש וחצי שנים, הריסה ובנייה מחדש של 12 הדירות, חקיקת חוק תשתית הגז וחלוקת עלות השיקום בין גורמים שונים".

מנהל ביטוחי הרכוש באגף שוק ההון באוצר, אוהד מעודי: "תמיד נראה שהפתרון הפשוט הוא ביטוח חובה והתנגדנו לזה תמיד כי זה מעצים את הכוח של חברות הביטוח. אלינו לא הגיעה אף פניה אך נשמח לסייע. אם אחרי חצי שנה הדיירים לא קיבלו את הכסף מבחינתנו זה בעייתי".

ראש תחום אנרגיה בהתאחדות התעשיינים, יעל שכטר: "חברת הגז מנועה מלהתייצב בדיון בעקבות ההליך המשפטי. היא היחידה שעד כה תרמה כסף באופן וולנטרי". דבריה קוממו את משתתפי הדיון. יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם אף קבע כי אמירתה מטעה את הציבור "הם היו צריכים להתייצב ולומר לנו שהם מנועים מלהשתתף"

סגן ראש עיריית י-ם עופר ברקוביץ': "יש בעיה משפטית שמקשה על סיוע העירייה, חסר לחץ על המערכת המשפטית לזירוז ההליכים כמו גם לחץ כדי לזרז החזרים מהביטוחים. חברת סופר גז מוכנה להיות שותפה להקמת המבנה מחדש. אנחנו גם בוחנים את זכויות תמ"א 38".

ח"כ בני בגין (הליכוד): "אנחנו מציעים צוות היגוי בינמשרדי, אבל אין לי ביטחון שתהיה לו אפשרות לפעול לפנים משורת הדין ולכן יש ללכת על חקיקה מזורזת. בעניין הביטוח אנחנו מהלכים על חבל דק. זה יהיה לא נכון בהיעדר ביטוח חובה על האזרחים, שיחשבו שתמיד יבוא מישהו ויצילם, גם אם אינם מבוטחים. זה חייב להיות שיקול בחקיקה".

סמנכ"ל בכיר אכלוס במשרד הבינוי, רונן כהן: "אנחנו רוצים לעזור אבל אנחנו לא חברת ביטוח ולא ערבים. אנחנו נשתתף במקומות שמשפחה לא יכולה לעמוד בשכר הדירה. עד כה לא הוגשה אף בקשה. בכל מקום שנתרשם שאין בידם לשלם לא נדחה את זה". התושבים: "הם היו מוכנים לשלם 600 שקל".

יהודה גסנר, מנהל ענייני בטיחות הגז במשרד התשתיות: "בתחום גז הבישול, כדי לקבל רישיון יש לספק פוליסה של חמישה מיליון דולר וכמובן להפעיל אותה במקרה של אירוע גז. בפירוש המלצנו לספק לממש אותה". היו"ר ח"כ אמסלם הגיב לדבריו: "מה קורה כשהחברה לא מפעילה את הפוליסה? אתם מהאו"ם? משרד התשתיות הוא הרגולטור וקובע את המדיניות. אתם הכתובת. תפקיד הרגולציה הוא להגן על האזרחים. גסנר: "לדיירים יש הסכם עם הספק והם יכולים לתבוע אותו".

ח"כ בגין הוסיף: "זו התקדמות רבה שהפוליסה היא תנאי לרישיון אבל הבעיה היא שזו אותה פוליסה לאירוע של בית קומותיים או 16 קומות ויש לעדכן את הפוליסה ביחס לנזק האפשרי כמו בכל חברות הביטוח".

היו"ר ח"כ דוד אמסלם סיכם: "אפנה להקים ועדה בינמשרדית בהובלת משרד הבינוי ובשיתוף עם האוצר, הפנים, התשתיות, המשפטים ועיריית ירושלים, שתייצר מתווה למה קורה כשיש אירוע בסדר גודל כזה, כמו גם במקרים של רעידות אדמה, שריפות או אסונות טבע. נתכנס בעוד שלושה חודשים, להצגת המתווה". הוא פנה לממונה על הביטוח, "לבדוק את הפוליסה עצמה ומול התושבים ספציפית" ואמר כי הוועדה תקבל דיווח נפרד על ההתקדמות בנושא בתוך זמן קצר. ח"כ אמסלם הביע אכזבה על כך "שהעירייה, שבאה במגע עם התושבים וזה תפקידה, לא שלחה נציג בדרג מנכ"ל לדיון" ותקף את ראש העיר ירושלים ניר ברקת "שלא טרח להיפגש עם התושבים אחרי האירוע". עוד הוסיף כי יפנה לרגולטור בעקבות היעדרות חברות הגז מהדיון. "זו לא תכנית כבקשתך".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה