הדסה: בית חולים לילדים ללא כאב



תפיסה טיפולית חדשה בבית החולים "הדסה ילדים", בעין כרם ובהר הצופים. בבסיס התפיסה כל פעולה רפואית לה זקוק ילד - תבוצע בנקיטת כל הצעדים הנדרשים למניעת הטראומה כתוצאה מכאב או חרדה בקרב הילדים

בית החולים "הדסה ילדים" המאפשר טיפול והתייעצות אצל מיטב המומחים בכל תחומי רפואת ילדים, גיבש לאורך חודשים את התפיסה של טיפולים ללא כאב מתוך ראייה של המטופל הצעיר במרכז, כאשר ההתמקדות של הצוות המטפל היא בחולה, ולא במחלה.

כך למעשה נבדקים צרכיו של הילד ולא רק אילוצי מחלתו או מצבו הרפואי. כך נבחנים צרכי המשפחה הנמצאת עמו לאורך שעות היום במחלקות ובמרפאות, צרכיו הלימודיים והחברתיים.

מחקרים רבים בתחומי כאב וחרדה בילדים קבעו כי החוויה אותה עוברים הילדים בבואם לקבל טיפול רפואי תעוצב גם על ידי רמת הכאב שהם חשים במהלכו ותקבע התייחסותם לטיפולים רפואיים בעתיד. חוזרים שונים של משרד הבריאות בישראל עוסקים רבות בנושא הפחתת הכאב בקרב ילדים במהלך טיפול רפואי, לרבות אפילו הפחתת כאב באילחוש מקומי בעת מתן חיסונים, דבר שלכאורה נראה היה בעבר בבחינת אקט מהיר שאינו מצריך כל התייחסות בנושא זה של הפחתת כאב.

לרשות הצוות המיומן בהדסה עומדות כיום שיטות רבות להפחתת כאב וחרדה בילדים, כמו מתן גז צחוק בשאיפה, המשמש להרגעה ומניעת כאב בילדים בפעולות כואבות, תרופות מרגיעות שניתנות כטיפות לפה או לאף, משחה מאלחשת להרדמה מקומית לפני דקירת העור או שימוש מי סוכר להפחתת הכאב בתינוקות קטנים ועוד. כל התרופות והשיטות מיושמות כמובן בהתאם לגילו של המטופל, ליכולת התקשורת איתו ולמדד הכאב שהוא חש או עלול לחוש בעת ביצוע הטיפול. השיטה מותאמת למגוון גילאי הילדים, החל בילודים בתינוקייה ובפגייה וכלה בבני נוער.

כך למעשה, בתהליך מקצועי ומעמיק, הוטמעו בכל היחידות לרפואת ילדים שיטות טיפוליות, נהלים ופרוצדורות רפואיות שכל מטרתם – שיכוך כאב והפחתת החרדה בילדים המטופלים, זאת מתוך הבנה כי המטופלים הצעירים יוכלו לשתף פעולה עם הצוות ולזכות בטיפול המירבי כאשר הם משוחררים ורגועים. גם הליצנים הרפואיים, יוזמה ארצית שהחלה בהדסה והתפשטה מהר בכל בתי החולים בארץ, והפכה להיות למודל מקצועי במדינות רבות.  הליצנים הרפואיים הפועלים לאורך השנים האחרונות בהדסה מגוייסים למשימה ולשיכוך כאב בדרכים שאינן תרופתיות, להפחתת החרדה והלחץ ולליווי לאורך תהליכים וטיפולים.

"בניגוד למיתוסים שהיו רווחים בעבר, כי הילדים לא חשים בכאב או יוכלו לשכוח אותו מהר, אנחנו מאמינים כי הכאב שהם עלולים לחוות דווקא ישארו עימם זמן רק לאחר שהטיפול יסתיים, גם אם מדובר בלקיחת דם המחייבת דקירה רגעית, או בטיפול קצר", מדגיש פרופ' איתן כרם, מנהל "הדסה ילדים".

"לכן, בגישה הייחודית שלנו בה הילד במרכז, מלבד העובדה הברורה כי הוא זכאי לטובי הרופאים שיטפלו בו - אנו נבנה סביבו את התוכנית הנכונה לו, ובראשה הפחתת הכאב וליווי כל פעולה בשיטות או תרופות שמסייעות בכך, כדי למנוע ממנו סבל מיותר".

תמונה: אבי חיון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה