סקר חדש: ישראליות מכל המגזרים לא מודעות לגורם הראשי למוות בקרב נשים - מחלות לב



ממצאים חדשים עולים מתוצאות סקר טלפוני שנערך על-ידי 'המרכז לבריאות לב האישה', בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים. על פי הסקר נשים לא מודעות לכך שמחלות לב מהוות גורם עיקרי לתמותה בקרב נשים בישראל

במסגרת הסקר, שנערך באמצעות מכון כהן, נדגמו למעלה מ-1000  נשים ישראליות ביניהן חילוניות, חרדיות וערביות.

הסקר נועד לבחון מקרוב את מודעות הנשים הישראליות לעובדה, כי מחלות לב מהוות גורם המוות מספר אחד בקרב נשים בעולם המודרני. בעולם, אחד מכל שלושה מקרי מוות של נשים נגרם כתוצאה ממחלת לב.

במסגרת הסקר נשאלו הנשים שתי שאלות מרכזיות. האחת – מהם לדעתן גורמי המוות העיקריים בקרב נשים. השאלה השנייה בחנה את מודעותן של הנשים לסימנים של התקף לב.

34% בלבד מהנשים היהודיות – חילוניות וחרדיות – השיבו נכונה לשאלה 'מהו גורם התמותה המרכזי בקרב נשים'. רק 25.9% נשים ערביות היו מודעות לסיבת המוות העיקרית בקרב נשים למרות ששיעור התחלואה בקרב נשים ערביות גדול ב-57% ממספר הנשים היהודיות שלוקות בליבן.

כשנתבקשו הנסקרות למנות סימנים נשיים העלולים להעיד על התקף לב, 65.9% מכלל הנשים הערביות והיהודיות השיבו כי כאבים בחזה, לחץ בחזה או כאבים בזרועות, בכתפיים או בצוואר הינם סימני אזהרה להתקף לב אצל נשים.

במענה לשאלה כיצד יפעלו במידה שיחושו באחד או יותר מהסימנים העלולים להעיד על התקף לבבי, 54% מכלל הנשים החילוניות והחרדיות ענו כי יתקשרו לאמבולנס. לעומתן, רק 20.6% מקרב הנשים הערביות העידו על עצמן

שיפנו להזמין אמבולנס. נתונים שונים עולים בהתייחס לשאלה 'כיצד תפעלי אם אישה אחרת תלקה בסימני אזהרה אלו'? 74.5% מהנשים החילוניות העידו על עצמן כי יזעיקו אמבולנס, 89.2% מהחרדיות ו-56.4% מן הערביות.

"מנתוני הסדר אומתו חששות שלנו וביתר בירור העובדה כי נשים ישראליות מכל המגזרים אינן מודעות לסיכון שקיים עבורן ללקות ואף למות ממחלות לב", כך ד"ר דנה צפת, קרדיולוגית, מקימה והעומדת במרכז לבריאות לב האישה, המרכז היחידי מסוגו במזרח התיכון כולו.

"נתונים אלו מדאיגים במיוחד נוכח העובדה, כי מידי שנה מתות בישראל מעל לחמשת אלפים וחמש מאות נשים ממחלות לב", כך ד"ר צפת. "המחקר מתקף את החשיבות בהקמתו של מרכז ייחודי לבריאות לב האישה בישראל ובאזור כולו. בסיסו של חזון המרכז הוא להעלות את המודעות להיקף הבעיה ולחנך נשים מגיל צעיר לאורח חיים בריא. אני גאה ונרגשת לעמוד בראש המרכז, שחזונו שמירה על בריאותן של נשים וקירוב לבבות בין ישראל והמדינות הסמוכות".

"מרכז בריאות לב האישה ראשון וחדשני מסוגו במזרח התיכון, מוביל תכניות בקרב קהלי נשים ללא הבדלי דת וגזע. המרכז פועל לטובת בריאותן של חילוניות, חרדיות וערביות. באמצעות תכניות אלו והגברת המודעות בקרב נשים בגיל צעיר יחסית, ניתן להקטין משמעותית את שיעורי התחלואה", כך פרופ' חיים לוטן, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בהדסה עין-כרם, לשעבר נשיא איגוד הקרדיולוגיים הישראלי והעומד בראש המרכז לבריאות לב האישה.

המרכז לבריאות לב האישה, הוא היחידי מסוגו בישראל המעניק לנשים, בעלות שני גורמי סיכון ומעלה למחלות לב, מכל המגזרים, ליווי ותמיכה בשינוי אורחות חייהן לצד הטיפול במחלות לב. המרכז, בראשות ד"ר דנה צפת והצוות הרב-תחומי, פועל להעלאת המודעות של מחלות לב בכל שכבות האוכלוסייה בשותפויות קהילתיות ברחבי ישראל, מתוך הבנה מלאה של המורכבויות הגלומות בטיפול בלב האישה. המרכז, מעניק את כל קשת השירותים תחת קורת גג אחת. בנוסף לפעילות הקהילתית והקבוצתית, מרפאת המרכז מטפלת ומסייעת, באופן פרטני לנשים בסיכון לקידומן לעבר הגשמת מטרותיהן וניהול אורח חיים בריא.

תמונה: יעקב נעמי/ flash 90 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה