הוענק פרס ירושלים לאחדות



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו הגברת נחמה ריבלין קיימו במשכן נשיאי ישראל את טקס הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל

הפרס שהוענק הערב (ד') לראשונה הינו יוזמה משותפת של משפחות שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו לפני שנה אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל ז"ל, יחד עם ראש עיריית ירושלים, מר ניר ברקת ועמותת "גשר". 

מטרת הפרס להעלות על נס ארגונים ויחידים אשר תורמים לאחדותו של העם בישראל ובתפוצות. עוד נשאו דברים באירוע ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת ונציגת המשפחות רחלי פרנקל אמו של נפתלי ז״ל. להלן שמות הזוכים בפרס: בקטגורית מיזם מצטיין הוענק הפרס למנהלי מיזם "בשביל ישראל" רעיה ויוסי אפנר, בקטגורית ישראל והתפוצות הוענק הפרס למנהלי בית חב"ד בנגקוק הרב נחמיה ורעייתו הרבנית נחמה וילהלם ובקטגורית אישים הוענק הפרס לתא"ל במיל' רם שמואלי והרב חכם דוד מנחם.

״בעולם שבו אלפים נרצחים- מיליונים איבדו שינה כי שלושה נערים לא שבו הביתה״, כך פתחה בהתרגשות את דבריה רחלי פרנקל אמו של הנער שנחטף ונרצח, נפתלי פרנקל ז"ל. כשמאות עיניים דומעות של אורחי הטקס הראשון של פרס ירושלים לאחדות ישראל נשואות אליה, המשיכה רחלי ואמרה: ״מציאות החיים שלנו פה תקבע על ידי יחסינו עם השכנים בבניין, החברים בצבא, הסטודנטים בספסל הלימודים, שם תקרה האחדות. הערבות ההדדית, אהבת ישראל, הפסיפס- רק אם נמצא אדם שלא נראה כמונו ונביט עליו בעין טובה ובלב פתוח, רק כך נתקן.״

עוד הוסיפה רחלי: ״יש כאן הרבה עוולות לתקן וקרעים לחבר, הרבה כאבים ועלבונות ישנים וחדשים אבל ראינו את העם הזה במיטבו ואנחנו יודעים למה אנחנו מסוגלים".

בסוף דבריה אמרה: ״אחדות היא עניין של ביטחון לאומי, אבל גם של תקווה לאומית. שונים ככל שנהיה יש לנו פה עתיד משותף וטוב ביחד.״

נשיא המדינה פתח את דבריו בפנייה למשפחות הבנים ואמר: "במהלך הימים הקשים בקיץ האחרון, לאורך תקופת אי-הודאות ועד לאחר היודע דבר הבשורה המרה למדנו להכיר את הבנים וזכינו להכיר אתכם משפחות שער, יפרח ופרנקל היקרות, לפגוש ולשאוב מכם אמונה ותעצומות נפש יוצאות דופן. לצד הכאב הגדול, ראינו כיצד העם בישראל כולו התאחד והתכנס בשעת צרה לתפילה משותפת, לתקווה משותפת. לרגע, היינו כולנו משפחה אחת החרדה לשלום בניה. תחושת האחדות שעטפה אותנו ברגעי המתח לא נמשכה זמן רב, עוד בימי השבעה הכואבת נודע לנו על מעשה נקמה מחריד בדמות רציחתו של נער ערבי, מוחמד אבו ח'דיר. ומיד אחר כך, נכנסנו למערכה ארוכה ומתישה מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, מערכה בה אבדנו את טובי בנינו. המערכה בדרום חשפה בשנית כוחות של אחדות לצד מתחים חברתיים, מורכבים ולא פשוטים. מאז בהמשך השנה הספקנו לעבור מערכת בחירות סוערת שבה נענו כולנו מפסגות של ערבות ואחדות אל פילוג וחוסר נחת ציבורי, משותפות-גורל מנחמת, אל פערים חברתיים ושסעים עדתיים, חוסר סובלנות ולעתים גם אלימות."

הנשיא הדגיש את יכולתו המופלאה של העם בישראל להתאחד ברגעי משבר אך ציין בצער כי האחדות מתפוגגת כשהחיים חוזרים לשגרה, ואמר: "'פרס ירושלים לאחדות ישראל', שמוענק השנה לזכרם של נפתלי, איל וגיל-עד, בא להזכיר לנו באמצעות הזוכים מעוררי ההשראה שהאחדות שאנו מפגינים ברגעי צרה, יכולים להיות חלק ממרקם החיים שלנו ביום יום. באמצעות הזוכים אנחנו נזכרים שערבות, אחדות וסולידריות, הם אתגרים לימים קשים ולימי שיגרה גם יחד."

הנשיא פנה אל זוכי הפרס ואמר: "כשאני מתבונן בכם אני רואה את הטוב והיפה בעמנו, את המפתח החשוב לשותפות לאומית ואזרחית. הרב נחמיה וילהלם, מנהל בית חב"ד בנגקוק שדלתו פתוחה והוא עוסק בהצלת נפשות, פדיון שבויים וחסד של אמת. רעיה ויוסי אפנר שהנציחו את בנם סמ"ר אבי, באמצעות המיזם היפה כל כך "נפגשים בשביל ישראל" קבוצה מופלאה שעושה רבות להגברת השיח בתוככי החברה הישראלית. תא"ל במיל' רם שמואלי שמיזם "מתחברים" בראשותו, מקדם שיח עמוק וחשוב בין כלל אזרחי ישראל החיוני לעתידנו המשותף. ואחרון חביב, חכם דוד מנחם שמצליח בדרך המוזיקה והפיוט, ההלכה והמדרש לחבר קרעים מורכבים ושאהבתו למסורת היהודית ולתרבות ולשפה הערבית, מכשירה אותו ליצור גשרים בין עמים ולאומים. אני משוכנע שיחד איתם אפשר לקחת את אחדות הימים הקשים ולהחיל אותה גם על ימי החול. 'אחדות' אינה 'אחידות', פערים והשקפות עולם שונות ימשיכו להתקיים בעם בישראל. המחלוקת, היא אבן היסוד של החברה הדמוקרטית וגם אחת מאבני היסוד של התרבות היהודית. האתגר שלנו הוא להצליח לשמור על האחדות ולקיים מחלוקת לשם שמים 'מחלוקת שסופה להתקיים'. מי ייתן וננצור בלבנו את הלקח הזה, לזכרם של איל, גיל-עד ונפתלי."

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי: "החלטנו לא לחכות, לא לעתות משבר ולא למלחמות, לא לאבל ולא לאובדן, כדי להשכיל לשלב ידיים ולצעוד ביחד. כדי לחזק ולטפח את הערבות ההדדית בעם ישראל. לזכרם של גיל-עד, אייל ונפתלי אנחנו מציינים  את יום האחדות הראשון במדינת ישראל ומוציאים מירושלים בשורה של אהבת חינם ואהבת העם והארץ, לכל קצוות תבל. אני מודה למשפחות הנערים שהיו לנו למופת של אצילות נפש, אהבת אדם ואהבת העם, לנשיא שעוסק באומץ לב ובנחישות, יום יום, באיחוד העם ונתן את חסותו להענקת הפרס החשוב, ומברך את הזוכים שהוכיחו שהשאיפה לאחדות היא לא רק מילים גבוהות, אלא גם מעשים שחודרים ללב, שוברים מחיצות ומאחדים את עם ישראל".

קרדיט צילום: מארק ניימן/לע"מ


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה