מרכז הקליטה במבשרת: אין הצעות למכירת קרקע מרכז הקליטה



עם מועד נעילתו של המכרז למכירת שטח הקרקע של מרכז הקליטה במבשרת ציון, הופתעו לגלות כי אין הצעות לרכישת הקרקע. בעקבות התוצאה, החליטו בסוכנות היהודית שלא לצאת למכרז מחודש, עד שיכריע בית המשפט בעתירות שמוגשות בימים אלה נגדו

בערב פסח 2014 התגלה כי הסוכנות היהודית מתכוונת למכור את מרכז הקליטה בשכונת מבשרת ציון להקמת מתחם דיור יוקרתי ולהוציא מבתיהם את אלפי העולים ללא מציאת פיתרון הולם לכ – 1,300 הנפשות המתגוררות בו כיום. בשעתו נתרם מרכז הקליטה על ידי  ע"י הפילנתרופים אדוארד ומיכאל באייר במטרה לשכן עולים חדשים ולספק להם את צרכיהם הבסיסיים לדיור.

לפני כשנה פירסמה הקופה לתגמולים ופנסיה  של הסוכנות היהודית  הזמנה להציע הצעות לרכישת מרכז הקליטה. על פי תכנון הסוכנות היהודית, 51 הדונאמים שניתנו לה בשנת 1988 יימכרו לידיים פרטיות בלפחות רבע מיליון שקלים. 

בחמישי האחרון, פנה חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, וביקש את התערבותו בהליך מכירת קרקעות מרכז הקליטה במבשרת ציון על ידי קופת הפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית.

ביום חמישי הגישו צעירי מבשרת תביעה לבית המשפט במטרה לבטל את המכירה, אתמול (א') הוא היום האחרון במסגרתו יכלו יזמים שונים להציע הצעות לקניית המתחם. עם נעילת המכרז הופתעו בסכונות לגלות שיזמים לא הציעו הצעות לרכישת הקרקע. כעת בסוכנות החליטו שלהקפיא את המשך ההליך עד לבירור ההעתירות בבית המשפט. 

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה "תהליך מכירת מרכז הקליטה נבדק ואושר ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים ביוני 2014. בהחלטה, שקיבלה תוקף של פסק דין, אישר ביהמ"ש את ההסכם בין בעלי הנכס לבין באי כוחם של העולים המתגוררים בו, ובכך קבע כי התהליך חוקי וכי תשמרנה זכויות העולים. התרומה המקורית לא יועדה מלכתחילה דוקא למטרה ספציפית ולכן אין מניעה להפנות אותה למטרות אחרות. תרומת משפחת באייר לא הייתה תרומה ייעודית למרכז הקליטה, כפי שהובהר כאמור בבית המשפט . הנכס לא נמסר ל"ידיים פרטיות", אלא לקופת הפנסיה המנהלת כספי פנסיה של גמלאים כדי להבטיח את עתידם, בהיעדר מקורות תקציביים אחרים לתשלום הפנסיה. מקובל וחוקי בכל עולם העמותו והמלכ"רים, הניזונים מתרומות, כי חלק מהכסף מיועד להוצאות תפעול ובהן משכורות לעובדים.  מטרת קופת הפנסיה ומחויבותה החוקית של הסוכנות היהודית הן להבטיח את עתידם של הגמלאים שהקדישו חייהם לעשייה ציבורית. נדגיש כי במועד הסיום המיועד של הפעלת מרכז הקליטה כל העולים השוהים במרכז הקליטה כבר ימצו את מלוא זכאותם למגורים במרכז הקליטה. קופת הפנסיה שילמה לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) את כל התשלומים הנדרשים בחוק כולל היוון דמי החכירה. שינוי הייעוד בתב"ע למגורים נעשה בשנת 1978. העברת הנכס לידי קופת הפנסיה ושינוי היעוד ברמ"י נעשו על פי כל דין. וגם מהלכים אלה הובהרו בבית המשפט, בצירוף האסמכתאות המתאימות".

 


תמונה: הפגנת העולים שנה שעברה, באדיבות מיכאל נחמן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה