ירושלים 2020: ניר ברקת חשף את תכנית הפיתוח והצמיחה לבירה ב-5 השנים הקרובות



ירושלים ב-2020: יושקעו 30 מיליארד ש"ח בתחבורה; יוקמו אולפני קולנוע וטלוויזיה בינלאומיים; תוקם קרן השקעות ביוצרים עצמאיים; יוקם מרכז פוריות לאומי; ייבנה מרכז תעשיות טכנולוגי; שילוב המגזר הערבי והחרדי בתעסוקה ועוד

ראש העיר ירושלים ניר ברקת חשף הבוקר (א') את תכנית החזון שלו לבירה ל-5 השנים הקרובות. במעמד שר הכלכלה המיועד, אריה דרעי, נציגי ממשל ובכירי התעשייההוצגה התכנית, המפרטת את המוקדים אשר מהווים את מחוללי הצמיחה והפיתוח של העיר. היקף עלות הפרויקטים המוצעים בתכנית מוערך בכמיליארד שקל, והיא תוגש לראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה חגיגית, לרגל יום ירושלים החל בשבוע הבא.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, אמר כי "לאחר שהחזרנו את ירושלים למסלול ההצלחה והשבנו את האמון בה, בירת ישראל בשלה לשלב הבא במיצוי הפוטנציאל העצום שלה כדי שתעמוד בגאווה בשורה אחת עם בירות העולם המשגשגות. לשם כך גייסנו את המומחים הטובים בעולם לפיתוח ערים – פרופ' מייקל פורטר, פרופ' ריצ'ארד פלורידה וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, לבניית תכנית הפיתוח של ירושלים לחמש השנים הבאות, אותה חשפנו בכנס ירושלים 2020.  בבסיס התכנית התמקדנו ביתרונות היחסיים של ירושלים בתחומיהתרבות, הביומד ומדעי הרפואה, תעשיית ההייטק, לצד פיתוח המעמד היצירתי, מהפכת תשתיות ויצירת הזדמנויות חדשות לבניית עתידה של ירושלים".

אבי תורת האסטרטגיה של ערים ומדינות, פרופ' מייקל פורטר, שהיה שותף לבניית תכנית "ירושלים 2020", הגיע לכנס כאורח הכבוד של ברקת. פרופ' פורטר הציג את התפישה שלו לגבי פיתוחה הכלכלי של הבירה ואמר, כי "ירושליםהיאאחתהעריםהנפלאותבעולםבמובניםרבים. אבל אנו פועלים כיום בכלכלה עולמית וההון האנושי המוכשר והאיכותי הוא נייד. פירוש הדבר שערים צריכות לתכנן אסטרטגיה שממנפת את היתרונות הקיימים שלהן ואת הנקודות החזקות האופייניות להן ליצירת חיוניות וכלכלה תוססת ובריאה, על מנת שישגשגו בעשורים הבאים. תעשיות התיירות והתרבות בירושלים, לדוגמא, הן נכסי מפתח של העיר. יש בהן הצלחה ויש לשדרג אותם, לפתח את ירושלים כמותג עולמי אמיתי, כך שאנשים מכל העולם לא יוכלו לעמוד בפניה. בנוסף, יש בירושלים כמהה מוסדות עוגן חשובים ובתכנית שבנינו הצענו למנף אותם כדי לפתח בסיס טוב שכבר קיים".

תכנית "ירושלים 2020" היא יוזמה של ראש העיר ניר ברקת, שגיבש צוות מומחים בינלאומי לכתיבתה, בראשם פרופ' מייקל פורטר, פרופ' ריצ'ארד פלורידה וראש העיר ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג. בעבודת מחקר אסטרטגית ומעמיקה, איתר הצוות את היתרונות היחסיים של ירושלים ואת פוטנציאל הצמיחה שלה, והגדיר את המוקדים בהם יש להשקיע משאבים ב-5 השנים הקרובות, אשר ימשיכו את פיתוחה הכלכלי של הבירה.בבסיס התכנית התמקדות ביתרונות היחסיים של ירושלים בתחומיהתרבות, הביומד, מדעי הרפואה וההייטק, זאת לצד פיתוח המעמד היצירתי בעיר, מהפכת תשתיות ויצירת הזדמנויות חדשות לבניית עתידה של ירושלים. בין המיזמים שהוצגובתכנית:

הקמת מרכז פוריות לאומי– במטרה לחזק את המובילות ההיסטורית של העיר ירושלים בתחומי השירותים הרפואיים והמו"פ בתחומי מדעי החיים, יוקם מרכז פוריות לאומי, המשותף לבתי החולים 'הדסה' ו'שערי צדק'.את הקמת המרכז ישלימו מרכזי מחקר יישומי שיוקמו בבתי החולים בשיתוף התעשייה, ויהוו פלטפורמה שתסייע לצמיחה של חברות ביו ופארמה בעיר.

הקמת אולפני קולנוע וטלוויזיה– יוקם קומפלקס ענק של אולפני קולנוע וטלוויזיה ברמה בינלאומית, בהם יצטלמו הפקות ישראליות וזרות. בימים אלה מתקיימים מגעים עם אולפני Culver Studios האמריקאים, שהביעו עניין להקים אולפנים בירושלים.

השקעה באקדמיה ובחיבורה לתעשייה - פיתוח פארק תעשייה מתקדם בקמפוס ספרא בגבעת רם, שייצר כ- 5,000 מקומות תעסוקה; טיפוח מרכזי מחקר יישומי; טיפוח תכניות אקדמיות בעלות חשיבות מובהקת לכלכלת הידע בעיר.

פיתוח התיירות, בדגש על הקשר עם התרבות - השקעה בקמפיין שיווקי ממוקד במדינות יעד בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי, תוך מיקוד בתייר העצמאי; המשך השקעה בנכסי תרבות עירוניים כעוגן למשיכת תיירות בינ"ל;השקעה בתשתיות תיירותיות להשבחת חווית התייר בעיר;פיתוח לשכת כנסים עירונית שתגדיל את פעילות הכנסים הבינלאומיים בעיר.

ייסוד קרן השקעות ביוצרים ואמנים עצמאיים, לצד פיתוח רובע אמנים במרכז העיר– כחלק מטיפוחההון היצירתי תוקם קרן השקעות ביוצרים עצמאיים בהיקף של 10 מלש"ח בשנה; באזור מרכז העיר יפותח רובע אמנים ובהמשכו יוקם 'קמפוס ירושלים לאמנויות', שירכז במתחם אחד את בתי הספר הגבוהים לאמנויות: סם שפיגל, סטודיו למשחק ניסן נתיב, ביה"ס לתיאטרון חזותי והאקדמיה למוסיקה מן המזרח.

השקעה בתשתיות– כ-30 מיליארד ₪ יושקעו בפיתוח תשתיות תחבורתיות: הרכבת הכבדה, הרכבת הקלה, רכבל פיתוח כבישים ויצירת כניסות לעיר כיוונים שונים ועוד

 

תמונות: צילום- ברק אהרון 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה