בירושלים תחושת הביטחון הנמוכה ביותר בארץ



בסקר שנערך ביוזמת המשרד לביטחון פנים עלה כי תחושת הביטחון של תושבי מחוז ירושלים היא הנמוכה ביותר (65% חשים ביטחון באזור מגוריהם במידה רבה מאוד או במידה רבה). תחושת ביטחון גבוהה הביעו תושבי אזור יהודה ושומרון (81%) ותושבי מחוז הצפון (78%)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החלה משנת 2014 בביצוע סקר שנתי בנושא ביטחון אישי. הסקר הוזמן ביוזמת המשרד לביטחון הפנים ובמימונו. את הסקר ליוותה מחלקת מחקר של המשרד לביטחון הפנים בראשותה של ד"ר בשורה רגב, במטרה לקבל תמונה מהימנה של ההיפגעות מפשיעה ומאפייניה כמו גם קבלת מידע לגבי תחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה ואת הסיבות לשינויים בה.

ממצאים מרכזיים מהסקר

1. בשנת 2014 כ-714 אלף בני 20 ומעלה דיווחו כי הם נפגעו מעברות מסוגים שונים במהלך השנה שקדמה לסקר (שיעור של 13.8% נפגעים).
2. העברה השכיחה ביותר שעליה דווח הייתה פגיעה מקוונת (פגיעות באמצעות רשתות האינטרנט והרשתות הסלולריות - Cyber Crime). 5.8% מקרב בני 20 ומעלה דיווחו כי נפגעו מפגיעה מקוונת (כ-297 אלף).
3. כ-73% ציינו כי הם מרגישים ביטחון ללכת לבדם באזור מגוריהם בשעות החשכה במידה רבה מאוד או במידה רבה.
4. תחושת הביטחון של תושבי מחוז ירושלים היא הנמוכה ביותר (65% חשים ביטחון באזור מגוריהם במידה רבה מאוד או במידה רבה). תחושת ביטחון גבוהה הביעו תושבי אזור יהודה ושומרון (81%) ותושבי מחוז הצפון (78%). 

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים רותם פלג, ציין כי כדי לייצר שינוי משמעותי, עמוק ולאורך זמן, יש להקצות משאבים משמעותיים לכל נושא מניעת האלימות ועבירות אלימות, בנוסף למשאבים שהשקיע המשרד עד כה. הסקר לדבריו, יצור תשתית חדשה ורחבה לקבלת מידע שיאפשר למשרד לביטחון הפנים על גופיו לבצע הערכת מצב טובה יותר, וביסוס מדיניות בעלת ראייה רחבה ואפקטיבית יותר.

לדברי סמנכ"ל בכיר לתכנון תקצוב ובקרה מר דני קריבו, תחום הביטחון האישי הינו מרכיב משמעותי באיכות החיים של אזרחי המדינה, ולכן השקיע המשרד לביטחון הפנים משאבים רבים בתחום ההתנהגות האנטי חברתית, מניעת אלימות ופשיעה, דרך מגוון של תוכניות המופעלות בכל רחבי הארץ.

ד"ר רגב, ציינה כי הסקר בנושא הביטחון האישי יעמיד לראשונה את מדינת ישראל בשורה אחת עם העולם ומדינות ה- OECD, מבחינת המידע הקיים באשר לרמת הביטחון האישי של הציבור בישראל כמו גם היפגעותו מאלימות ופשיעה ורמות הדיווח שלו על פשיעה.

הסקר ייעשה מדי שנה ויאפשר מעקב אחר שינויים, הצבעה על מגמות בפשיעה, זאת ללא תלות בשינויים ברמות הדיווח של הציבור. בנוסף, ניתן יהיה לבחון שינויים אלה בהתייחס לאוכלוסיות שונות בישראל, לגילאי ומגדר הנפגעים ולפיזור הגיאוגרפי שלהם.

הסקר יבוצע מדי שנה באופן שוטף. סקר ביטחון אישי שוטף מבוצע במרבית מדינות המערב והוא משמש למדידת היפגעות מהעבריינות המדווחת והלא מדווחת למשטרת ישראל ולתכנון ולקביעה של מדיניות מבוססת נתונים.

בסקר נבדקו תחושת הביטחון האישי והיקף ההיפגעות מעברות מסוגים שונים של תושבי ישראל בני 20 ומעלה והיפגעות של בני נוער וילדים במשק הבית. הסקר מתייחס לאוכלוסייה הקבועה של מדינת ישראל, בגיל 20 ומעלה. גודל המדגם עומד על כ-7,150 נדגמים. שיטת איסוף הנתונים בסקר מורכבת וייחודית. הנתונים נאספים בשלוש שיטות – מרבית השאלונים מקורם בריאיון טלפוני (89%), היתרה מקורה במילוי עצמי באינטרנט (8%) ובמשלוח שאלוני נייר בדואר (3%). שיעור ההיענות הכללי לסקר עמד על 70%.

בסקר נשאלו הנדגמים על היפגעותם מעברות מסוגים שונים במהלך 12 החודשים האחרונים. נבדקה היפגעות מעברות שמהם נפגע הפרט - גנבה, אלימות או איום באלימות, הטרדה מינית, עברות מין ופגיעה מקוונת (Cyber Crime), נבדקה היפגעות כלפי ילדים עד גיל 18 השייכים למשק הבית (גנבה, אלימות, עברות מין ופגיעה מקוונת) ונבדקה היפגעות מעברות כלפי משק הבית – עברות רכוש לרבות עברות כלפי דירת המגורים וכלי הרכב המשרתים את משק הבית (פריצות וגנבות). למידע נוסף על סוגי העברות השונים, ראו שאלות מתוך שאלון הסקר בסוף ההודעה.

תוצאות מלאות מהסקר יתפרסמו באתר הלמ"ס ובאתר המשרד לביטחון הפנים בקרוב, להלן כמה מממצאים ראשונים מתוך הסקר.

היפגעות של הפרט מעברות 

אוכלוסיית בני 20 ומעלה בישראל מונה כ-5.16 מיליון. מן הסקר עולה כי במהלך השנה האחרונה נפגעו בישראל כ-714 אלף בני 20 ומעלה מעברות מסוגים שונים (שיעור של 13.8% נפגעים). כ-322 אלף גברים (כ-13% מכלל הגברים בני 20 ומעלה) וכ-392 אלף נשים (כ-15% מכלל הנשים בנות 20 ומעלה).

על פי נתוני הסקר, העברה השכיחה ביותר ממנה נפגעים בני 20 ומעלה בישראל היא פגיעה מקוונת (פגיעות באמצעות רשתות האינטרנט והרשתות הסלולריות – Cyber Crime) 5.8% מקרב בני 20 ומעלה נפגעו במהלך השנה האחרונה מפגיעה מקוונת (כ-297 אלף בני 20 ומעלה).  5.1% (261 אלף) נפגעו מגנבה, כ-3.3% (168 אלף) נפגעו מאלימות או מאיום באלימות, כ-1.8% (95 אלף) נפגעו מהטרדה מינית וכ-0.2% (9 אלף) נפגעו מעברת מין.

הנדגמים בסקר נשאלו אם דיווחו למשטרה על הפגיעה. אלה שדיווחו נשאלו על מידת שביעות רצונם ואלה שלא דיווחו נשאלו על הסיבה לאי הדיווח. נמצא שכ-60% מנפגעי עברת גנבה לא דיווחו למשטרה, כ-56% מנפגעי עברת אלימות, כ-91% מנפגעי פגיעה מקוונת וכ-98% מנפגעי הטרדה מינית לא דיווחו למשטרה.

כ-69% מנפגעי אלימות שדיווחו למשטרה לא היו מרוצים מטיפול המשטרה. בקרב נפגעי גנבה ונפגעי פגיעה מקוונת שיעור הלא מרוצים בקרב המדווחים נמוך יותר (61% ו-59%, בהתאמה).

היפגעות של ילדים במשק הבית 

מתוך כ-1.125 מיליון משקי בית של בני 20 ומעלה שבהם יש ילדים עד גיל 18, בכ-76 אלף משקי בית נפגעו ילדים (כ-7% מסך משקי הבית). באותם משקי בית דווח על כ-214 אלף אירועי עברה. רוב הדיווחים הם על היפגעות ילדים מעברות של אלימות.

מספר הדיווחים על היפגעות ילדים מעברות היה נמוך מאוד בקרב משקי בית ערביים. הנתונים הבודדים שהתקבלו חשופים לטעויות דגימה גדולות במיוחד. לעומת זאת, בקרב כ-8% ממשקי הבית של יהודים ואחרים דווח על היפגעות של ילדים מעברות.

היפגעות של משק הבית מעברות רכוש

בשנת 2014 היו כ-2.456 מיליון משקי בית שבהם התגוררו בני 20 ומעלה. כ-216 אלף משקי בית נפגעו במהלך השנה האחרונה מעברות כלפי רכוש (כ-8.8% מסך משקי הבית). כ-5.5% מסך משקי הבית נפגעו מעברות כלפי דירת המגורים (גנבה מדירה ו/או פריצה לדירה ללא גנבה). כ-3.9% מסך משקי הבית נפגעו מעברות כלפי כלי הרכב של משק הבית (גנבת מכוניות, גנבת חלקי רכב ו/או חפצים מתוך מכונית ועברות כלפי אופנוע או קטנוע.

בסך הכל התרחשו כ-289 אלף מקרי עברות כלפי רכוש משק הבית במהלך השנה האחרונה (כ-173 אלף מקרי עברות כלפי דירה וכ-115 אלף מקרי עברות כלפי כלי רכב).

שיעורי המדווחים למשטרת ישראל על גנבת מכונית עמד על כ-90%.לעומת זאת, שיעורי המדווחים למשטרה על יתר סוגי העברות נמוכים באופן משמעותי: 36% מהנפגעים מגנבת חלקי רכב או חפצים ממכונית, 38% מנפגעי גנבת רכוש מדירה ו-35% מנפגעי פריצה לדירה ללא גנבה. 

תחושת הביטחון האישי

כ-73% מקרב בני 20 ומעלה ציינו כי הם מרגישים בטוחים ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה במידה רבה מאוד או במידה רבה. אין הבדלים גדולים במידת תחושת הביטחון בקבוצות הגיל השונות עד גיל 65. ואולם, בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה השיעור נמוך יותר - רק 64% מתוכם ציינו כי הם חשים ביטחון ללכת לבד בחשכה באזור מגוריהם, בהשוואה לשיעור של 76%-73% בקרב קבוצות הגיל האחרות.

ככלל, שיעור הגברים המרגישים בטוחים (במידה רבה או במידה רבה מאוד) ללכת בחשכה באזור מגוריהם גבוה יותר מזה של הנשים. ההבדל המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי באוכלוסייה המבוגרת (גיל 65 ומעלה) - 78% מהגברים לעומת 54% מהנשים.

בסקר נשאלו הנדגמים על מידת החשש שלהם להיפגע מאלימות באזור מגוריהם. מהממצאים שהתקבלו בקרב תושבי הערים המונות יותר מ-200 אלף תושבים בישראל, ניתן לראות שיעורים נמוכים יחסית של תושבים שכלל לא חוששים או שחוששים במידה מועטה להיפגע מאלימות באזור המגורים בערים אשדוד, פתח תקווה וירושלים. לעומת זאת, השיעורים הגבוהים ביותר נמצאו בראשון לציון (77%) ובתל אביב-יפו (73%).

נדגמי הסקר נתבקשו להגדיר באופן כללי את תחושת הביטחון האישי שלהם באזור מגוריהם. בחלוקה לפי מחוזות נמצא שתחושת הביטחון של תושבי מחוז ירושלים היא הנמוכה ביותר (65% הגדירו שבאופן כללי הם חשים ביטחון באזור מגוריהם במידה רבה מאוד או במידה רבה). תחושת ביטחון גבוהה הביעו תושבי אזור יהודה ושומרון (81%) ותושבי מחוז הצפון (78%).

 

תמונה: באדיבות דובר חטיבת המשטרה מתוך התפרעויות במזרח העיר ביולי 2014

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה