המאבק בריקוד הדגלים



נציגי עמותת "עיר עמים" הירושלמית וקואליציית הארגונים "תג מאיר" נגד פשעי שנאה וגזענות, עתרו לבג"ץ בדרישה לשנות את תוואי מסלול מצעד הדגלים שייערך ביום ירושלים בעוד כשבועיים, כך שלא יעבור ברובע המוסלמי, מנגד מארגני הריקוד משיבים למתקפה

העתירה הוגשה בהמשך לפנייה רשמית של הארגונים למפקד מחוז ירושלים של המשטרה לפני מספר שבועות, בה ביקשו לשנות את תוואי מסלול הצעידה בעיר העתיקה לאור ארועים חוזרים ונשנים של אלימות וגזענות כלפי התושבים והסוחרים הפלסטינים ברובע המוסלמי, ושלילת זכותם לתנועה ומסחר על ידי המשטרה במהלך המצעד. לאחר שנציגי המשטרה דחו את הפניה הוגשה עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד איתי מק בה מבקשים העותרים מבית המשפט להוציא צו על תנאי וצו ביניים שימנע את מתן האישור למצעד עד לדיון בעתירה, במסגרתו ינמקו משטרת ישראל, עיריית ירושלים ומארגני המצעד מדוע לא ניתן לקיים את המצעד במסלול חלופי בעיר העתיקה שלא יפגע לטענתם בתושבי הרובע המוסלמי.

בנימוקים לעתירה מדגיש עו"ד מק כי העותרים לא מבקשים למנוע את קיום המצעד אלא למנוע את מעברו ברובע המוסלמי כלקח מארועי העבר הקשים, ולאור אירועי ההסלמה בחודשים האחרונים בירושלים.

העותרים מצהירים כי "אינם מייצגים רק את עצמם, אלא משמיעים את קולם של רבים מתושבי ומסוחרי הרובע המוסלמי, ומייצגים קואליציה רחבה של אזרחיות ואזרחים בירושלים ובכל רחבי ישראל, אשר חשים שאט נפש לאור המראות והקולות במעבר המצעד ברובע המוסלמי".

העתירה קובעת כי "הפגיעה הדרושה בזכויות התושבים והסוחרים ברובע המוסלמי, כדי לקיים את המצעד בו, חורגת באופן חריף מן המותר לפי פסיקת בימ"ש נכבד זה. אין למארגני המצעד ולמשטרה כל בסיס חוקי לדרוש מהתושבים ומהסוחרים להתבצר בבתיהם עד שתחלוף הסערה, ולהסכים 'מרצון' כל שנה מחדש לספוג את האלימות הפיזית והמילולית מצד המפגינים". לדברי העותרים, בית המשפט לא יכול להשלים עם מצב לפיו רחובות שלמים ברובע המוסלמי סגורים לתנועה על בסיס אתני-לאומי, כאשר מעבר פלסטינים נחסם ואילו הצועדים ששרים "מוות לערבים" ו"מוחמד מת" זוכים לליווי שוטרים ואבטחה.

עוד מוסיפים העותרים כי הם מכירים בחשיבותם העליונה של חופש הביטוי וההפגנה אך טוענים בעתירתם כי לא אל מול רמיסה מוחלטת של זכויות יסוד אחרות. לטענתם, מצעד זה הפך למפגן של הסתה, שנאה, גזענות ואלימות. 

מארגני ה'ריקודגלים' משיבים למתקפת השמאל הקיצוני על האירוע. "מדובר בניסיון להדיר יהודים מהמרחב הציבורי בחלקים מירושלים המשוחררת", אומר הרב יעקב נוביק ממארגני הצעדה.

בתגובה אומרים מארגני האירוע כי מדובר בצעד שנועד לקדם את חלוקת ירושלים ולהדיר יהודים מחלקים מהבירה. "מדובר בנסיון להדרת יהודים מהמרחב הציבורי בחלקים מירושלים המשוחררת", אומר הרב יעקב נוביק, ממארגני ה'ריקודגלים' מזה כ-25 שנים. "השאלה היא לא על צעדה כזו או אחרת אלא האם בית המשפט יפגע באפשרותה של מדינת ישראל לממש את ריבונותה בירושלים עיר הבירה, ובזכותם של יהודים לצעוד בה בחופשיות".

ל'ריקודגלים' מגיעים מדי שנה עשרות אלפי בני נוער הצועדים ממרכז ירושלים ועד לרחבת הכותל המערבי כאשר הם נושאים דגלי ישראל.

"ריקודגלים ביום שחרור ירושלים נועד לבטא את אחדותה של העיר, ומשתתפים בו מדי שנה עשרות אלפים", מוסיף נוביק. "הדבר צורם לארגוני השמאל הקיצוני הממומנים בידי האיחוד האירופי והקרן החדשה לישראל, ולפיכך הם נאבקים באירוע בכל דרך".

נוביק מציין כי העותרים מארגון "עיר עמים" מתכסים באיצטלה של זכויות אדם, אך תחקיר של עיתון מעריב כבר חשף כי מדובר באנשי שמאל קיצוני הפועלים לחלוקת ירושלים, ועורר ביקורת ציבורית קשה על העמותה, גם במישור ניהולה הכספי.

"נכון שיש מתח בירושלים, אך זהו תפקידה של המשטרה במדינה דמוקרטית - לשמור על ביטחון התושבים ולאפשר ליהודים לצעוד בחופשיות בבירת ישראל ביום שחרורה", אומר נוביק, ומקווה כי בית המשפט ידחה את עתירת ארגוני השמאל ויאפשר את קיום האירוע במתכונתו הרגילה.

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה