מחאת העדה האתיופית: עימותים בין המשטרה למפגינים- נעצרו 2 מפגינים



מאות מפגינים בהם בני העדה האתיופית, מפגינים בבירה נגד אלימות של שוטרים כלפי אתיופים. 13 בני אדם נפצעו במהלך ההפגנה, ביניהם גם שוטרים

מאות בני העדה האתיופית בישראל מפגינים הערב (יום ה') מול המטה הארצי של המשטרה בירושלים. ההפגנה באה על רקע האלימות של המשטרה כלפי בני העדה, לטענת המפגינים. בתוך כך, ההפגנה באה ימים ספורים לאחר שנחשפו מצלמות האבטחה בהם נראה כי שוטרים מכים חחיל אתיופי ללא כל סיבה נראית לעין. 

הערב (יום ה') מקיימים המפגינים מקיימים צעדת מחאה מול המטה הארצי, המחאה הגיע עד לצומת הגבעה הצרפתית וגרמה לעומסי תנועה כבדים באזור. כביש מספר 1 נסגר לתנועה, תנועת הרכבת הקלה הופסקה מתחנת גבעת המבתר לשבטי ישראל- תנועת הרכבות שבה לסדרה.

בהמשך מאות המפגינים צעדו לכיוון כיכר פריז תוך שהם חוסמים את הציר. לאחר שכרזו להם שעליהם להתפנות והמשיכו בצעדה תוך שלא נשמעים להוראות השוטרים הכוח מפזרם תוך שימוש באמצעים.

במהלך נסיון פיזור המפגינים בכיכר פריז , החלו המפגינים ליידות אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים,  במהלך ההפגנה 3 שוטרים נפגעו כתוצאה מידוי אבנים , שניים מהם פונו לבית חולים . בתוך כך, 3 מפגינים נפצעו וטופלו במקום . ישנם 2 עצורים שניסו לתקוף שוטרים. 

נכון לשעה 21:50 חובשים ופארמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ומפנים לבית החולים 9 פצועים במצב קל, בהם 2 שוטרים. 

מפקד מחוז ירושלים ניצב משה ציקו אדרי פנה לנציגי מארגני ההפגנה ואמר כי "פיקוד המשטרה ער לתחושות הקשות של בני הקהילה האתיופית ומבין את סערת הרוחות, אנחנו מאפשרים לבטא מחאה, זו זכות בסיסית יחד עם זאת אני קורא לכולכם לנהוג בריסון ובאיפוק. המפכל התייחס באופן מיידי לאירוע בו נפגע החייל בן העדה משוטר ונקט כלפיו בקו ענישה מהמחמירים שיש, כדי להצביע שאנו במשטרה לא נסבול התנהגות פסולה כזו מצד שוטרינו. המפכל מינה צוות מיוחד לבדוק את טענת בני הקהילה האתיופית כנגד המשטרה והנושאים יבחנו בסדר עדיפות עליון ביסודיות ובהוגנות.  חשוב שלא יפגע איש בגלל התלהטות יתר, אנו רוצים יחד איתכם לפעול במדותף למציאת פתרונות נכונים שאינם באמצעות אלימות והפרת הסדר".

מוקדם יותר נפגש נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נפגש עם כ-80 סטודנטים להוראה בני: העדה האתיופית, כחלק מיום עיון שמקיימים הסטודנטים הלוקחים חלק בפרויקט "תספה" המכשיר מורים מבני העדה האתיופית והתייחס בראשית דבריו לתמונות הקשות ששודרו השבוע, בהן נראה חייל ממוצא אתיופי סופג מכות מידי שוטר: ״הזעזוע שהרגשנו כולנו למראה התמונות האלה, אשר לשמחתי הניע מיד את משטרת ישראל לחקירה מקיפה וממצה של נסיבות האירוע ותוצאותיו החמורות, עודנו מרגש ונוכח.״ אמר הנשיא והדגיש: ״איננו יכולים להסתפק בזעזוע. איננו יכולים להסתפק בהצהרות. מקרים כאלה אשר לדאבוני מובאים אל שולחני מפעם לפעם, חייבים לשמש לנו אות אזהרה והזדמנות לבדק בית מעמיק ויסודי בנוגע ליחס שבין כוחות האכיפה, לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. אני מאמין ואף שוחחתי על כך עם ידידי המפכ״ל, שמח"ש, ומשטרת ישראל, יעשו כל שביכולתם כדי להביא למצוי החקירה ולתיקון של הטעון תיקון, כך שמקרים כאלה- לא יישנו.״

בהמשך דבריו ברך הנשיא את הסטודנטים על בחירתם במקצוע ההוראה ואמר: ״השילוב של המקצועיות שלכם לצד הרגישות שלכם הוא נכס שאין שני לו בתורת החינוך ואני מלא תקווה וגאווה שאתם מחנכי הדור הבא, אנשי חינוך שהם גם מנהיגים. אני סמוך ובטוח שהדברים אותם למדתם בתכנית ישמשו אתכם כצידה לדרך בדרככם הטובה והארוכה. זכרו תמיד שאתם מחזיקים בידיכם את הדבר החשוב ביותר במדינת ישראל: את חינוך ילדינו, את עתידנו.״

במהלך הפגישה סיפרו הסטודנטים לנשיא על תוכנית הלימודים שלהם, חוויותיהם  וסיפור חייהם האישי. התכניות להכשרת מורים מבני העדה האתיופית מבוססות על שילוב בין מגמות ייחודיות והשתלבות צעירי העדה במוסדות להשכלה גבוהה, ובהמשך שילובם כמורים במערכות חינוכיות. זהו המחזור השביעי לתוכנית הייחודית ולוקחים בה חלק כ- 120 סטודנטים בכל שנה.

תמונות: צילום: שירי דדון  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה