המבצע לחילוצם של אלפי פצועים בנפאל נמשך



מניין ההרוגים ברעש האדמה בנפאל עלה ל-3,218 בני אדם. כך מסר הבוקר משרד הפנים בנפאל. מחדר המצב של משרד החוץ נמסר כי טרם נוצר קשר עם כ-100 ישראלים השוהים בנפאל

משלחות שונות של חילוץ והצלה יצאו לנאפל במטרה לסייע ללכודים באסון. 

המשלחת העיקרית של צה"ל לנפאל יצאה לדרך. המשלחת כוללת כוחות מפיקוד העורף ומחיל הרפואה. המשלחת תסייע במאמץ הצלת החיים לנפגעי אסון רעידת האדמה שפקדה את נפאל בסוף השבוע. בזכות ההתארגנות המהירה של משלחת הסיוע, מטרתה הראשונית תהא חילוץ והצלה של הלכודים באסון.

במקביל למשימת החילוץ, תפעיל המשלחת בית-חולים שדה אשר יכלול מחלקות רפואיות מקצועיות כגון מחלקה כירורגית, מחלקת יולדות, מחלקת ילדים, מחלקת נשים, מכון רנטגן, פגייה ומחלקת אשפוז כללי. המחלקות יופעלו על-ידי אנשי סגל רפואי מגוון ובהם רופאים, אחיות, פרמדיקים, חובשים, רוקחים, אנשי בריאות הנפש, טכנאיי רנטגן ועובדי מעבדה.

משימה נוספת של משלחת החילוץ היא חידוש הקשר עם הישראלים אשר שהו בנפאל בזמן האסון ומוגדרים כעת "מנותקי קשר".

בראש המשלחת יעמוד מפקד הנפה הסדירה של פיקוד העורף, אלוף-משנה יורם לרדו. כראש המערך הרפואי ומפקד המתקן הרפואי שיפתח ישמש סגן קצין הרפואה הראשי, אלוף-משנה טריף באדר. כראש מאמץ ההצלה ישמש מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף,  אלוף-משנה דודי מזרחי. המשלחת מונה כ-260 קצינים וחיילים בסדיר ובמילואים, וכוללת כ-95 טון של ציוד רפואי ולוגיסטי.

צה"ל גאה להיות מהצבאות הראשונים לסייע לנפגעי רעידת האדמה הקשה אשר פקדה את נפאל. אנשי המשלחת חדורי תחושת שליחות ונחישות לחלץ, להציל חיים, ולטפל רפואית בנפגעי האסון. 

גם רופאי הדסה  נקראו להצטרף אל המשלחת הישראלית של צה׳ל. ד׳ר אורי אילן, רופא ילדים מהדסה עין כרם, משרת במילואים בבית חולים שדה צה״לי. ״אנו עוברים לא מעט אימונים לאירועים רבי נפגעים ומיומנים בפריסת בית חולים שדה. ליחידה נסיון מהארועים רבי הנפגעים בהאיטי ובפיליפינים ולכן ידוע לכולם לקראת מה הולכים. כרופא ילדים ברור לי שיהיו המון ילדים שנפגעו, במגוון חבלות ובכל מיני דרגות חומרה״. גם ד׳ר יובל מרוז, רופא מרדים מהדסה עין כרם קיבל פנייה מחיל רפואה בצה״ל, וממתין יחד עם המשלחת לטיסה. 

המשלחת המורכבת מרופאים, פאראמדיקים בכירים ואנשי אגף המבצעים של מד"א, נחתה בקטמנדו אמש בשעות הערב המוקדמות כשהיא מצוידת בציוד רפואי, תרופות ואוכל לתינוקות. אנשי המשלחת חברו לבית חב"ד ולשגרירות הישראלית מיד עם הגעתם תוך כדי שיתוף פעולה מלא עם כוחות הצלב האדום, משרד החוץ, צה"ל וגורמים ממשלתיים רלוונטיים נוספים והחלו בטיפול בנפגעים במקום. מיד עם הגעתם החלה המשלחת בסיוע בהעברת התינוקות הישראלים למטוס המשלחת של מד"א ובחזרה לישראל. במקביל לטיפול בישראלים ולניסיונות איתור מנותקי קשר ישראלים, הצטרפו צוותי מד"א לצוותים המקומיים ומעניקים גם בשעות הללו ולאורך כל היום טיפול לעשרות רבות של נפגעים מרעש האדמה. בין היתר חברו חברי המשלחת לשני בתי חולים (מרכז הטראומה של נפאל בקטמנדו ולבית החולים הצבאי במקום) על מנת להעניק סיוע רפואי לצוותים המקומיים וכן הצטרפו לאמבולנסים המקומיים על מנת לסייע בטיפול בנפגעים ברחובות ובאזורים מוכי אסון.

חבר המשלחת, פאראמדיק בכיר במד"א אילן קליין: "קשה לתאר את ממדי האסון שפקד את נפאל, כמות הפצועים וההרוגים בלתי נתפסת. כחלק מהפעילות ההומניטארית של מד"א כצלב אדום אנו מנסים לעזור עד כמה שאפשר ולתרום מהידע ומהניסיון הרב שנצבר במד"א למשימת הצלת החיים באזור."

בשעות הלילה אמש, בנוסף לפעילות על אדמת נפאל, סייעו כוחות מד"א בהעברת שלושה תינוקות ישראלים שהגיעו במטוס של חיל האוויר משדה התעופה בנבטים לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

מנכ"ל מד"א אלי בין: ״עם ההגעה לקטמנדו, התחלנו באופן מידי בטיפול בישראלים במקום ובסיוע לכוחות המקומיים בטיפול בנפגעים הרבים מרעש האדמה הקשה שפקד את האזור. אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הצלב האדום, משרד החוץ וצה"ל על מנת להעניק סיוע לכל הישראלים שנמצאים באזור ואנו נמשיך ונסייע לכוחות המקומיים ככל שיידרש".

בשעה 12:00 בצהריים נחת מטוס ישראלי ראשון שחזר מקטמדנו ועליו 5 ילודים חדשים, 3 תינוקות והוריהם. עם הנחיתה קיבלו את פניהם של הנוסעים בני משפחה רבים, גורמים ממשרד החוץ וכוחות מד"א שפגשו במקום גם את מנכ"ל מד"א אלי בין שהגיע בטיסה ביחד עם ההורים והתינוקות. בנוסף לצוותי מד"א, הגיעו למקום גם מתנדבים רבים של מד"א והעניקו להורים הטריים חבילת שי הכוללת בגדים, צעצועים ,חיתולים, חיתולי בד, מזון לתינוקות ומגבונים.

 

תמונות: באדיבות דוברות מד"א ודובר צה"ל 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה