האוניברסיטה העברית חוגגת 90



90 שנה לפתיחת האוניברסיטה העברית שחונכת לוגו חדש, הלוגו ילווה בשפה חזותית חדשה ופונט חדש שעוצב במיוחד לאוניברסיטה

האוניברסיטה העברית מתחדשת בלוגו חדש. את המהלך הוביל פרופ' מנחם בן ששון, נשיא האוניברסיטה, יחד עם ראש אגף שיווק ותקשורת הגב' עפרה אש והנהלת האוניברסיטה.

השפה החזותית החלה להתפתח בשנת 2012 במסגרת פרויקט הגמר של אריאל שקל במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל- אקדמיה לאמנות ועיצוב, ובהנחייתו של פרופ' עדי שטרן ובהמשך עוצבה והושלמה על ידי אריאל שקל, סנדי שקל ופרופ׳ שטרן. את צוות העיצוב ניהלה טל וימן.

בפרויקט הציגה אריאל מיתוג חדש לאוניברסיטה העברית, ועל בסיס זה עוצבה השפה החזותית החדשה הכוללת סמל (לוגו) ועיצוב שפה ויזואלית עשירה. כחלק מבניית השפה, עיצב  פרופ' שטרן גופן חדש לאוניברסיטה, אשר נמצא בשימושה הבלעדי.

במהלך השנה האחרונה עוצבה השפה החזותית החדשה של האוניברסיטה, מתוך ראיה רחבה של כלל הגורמים באוניברסיטה, צרכיה הרחבים, היחידות והמשתנים בהם יש להתחשב. אחת המטרות העיקריות של המהלך היא יצירת מראה ייחודי, אחיד וקל לזיכרון ויצירת מערכת חזותית מובהקת שניתן יהיה לזהות בקלות ולהזדהות עימה – מחוץ ובתוך הארגון. מותג האוניברסיטה יהיה בעל מראה אחיד ועקבי, אך גם מגוון ובר-שינוי, עם גוונים שונים שניתן להתאים בהתאם לצורך, שיאפשר פיתוח, התאמה והרחבה עתידית.

הסמל (לוגו) החדש מבוסס על סמלה הראשוני של האוניברסיטה שעוצב בשנת 1954 על ידי זליג סגל ז"ל.

לדברי עפרה אש "הלוגו החדש הוא תוצר של מחשבה על חדשנות וצעידה אל העתיד. באמצעות המיתוג מחדש אנו מקווים להצעיד את האוניברסיטה העברית לשנים רבות של מחקר, עשייה וחדשנות בכל התחומים. הסמל, הינו ייחודי ושונה בעולם ההשכלה הגבוהה ומבטא חדשנות ועכשוויות הנובעת ממורשת מבוססת ועשירה. דמוי הפסיפס בנוי ממרכיבים שונים, שקופים וחופפים והוא מייצג ריבוי, מגוון רחב, שקיפות ונגישות".

ב-1 באפריל 1925 התקיים טקס הפתיחה החגיגי של האוניברסיטה העברית בתיאטרון המעלות (האמפיתיאטרון) שבהר הצופים, כחלק מאירועי הפתיחה של האוניברסיטה. הטקס סימן בתודעה הציבורית את תחילת פעילותה של האוניברסיטה כמוסד אקדמי מוביל שהוקם על ידי התנועה הציונית בארץ ישראל, והיה אירוע רב משתתפים- מהבולטים שידעה הארץ בתקופת המנדט.

לפי הערכות נכחו בטקס כ-7,000 בני אדם, תושבי הארץ ואורחים מחו"ל, ביניהם נציגי ממשלות ומשלחות מאוניברסיטאות שונות מרחבי העולם. 

הטקס נערך בהשתתפות אישים חשובים רבים. על בימת עץ, בלא מיקרופון או אמצעי הגברה אחר, נאמו בטקס חיים ויצמן, נשיא ההסתדרות הציונית, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, לורד בלפור, הנציב העליון הרברט סמואל והמשורר חיים נחמן ביאליק. בנאומו אמר ביאליק: "כולם יודעים ומרגישים כי ברגע הזה הדליק ישראל על הר הצופים את הנר הראשון לחנוכת חיי רוחו."

הצייר ליאופולד פיליכובסקי הנציח בציורו את נאומו של הלורד ארתור ג'יימס בלפור בטקס הפתיחה. הלורד בלפור, אורח הכבוד בטקס, סיים את נאומו במילים: "אני מכריז עתה על פתיחתה של האוניברסיטה העברית בירושלים". בציור ניתן לזהות את האישים החשובים שנכחו בטקס, והוא תלוי כיום במבואת קומת הכניסה לבניין המנהלה בקמפוס הר הצופים.

כעבור 90 שנה מטקס הפתיחה של האוניברסיטה, האוניברסיטה הינה מוסד אקדמי מוביל בארץ ובעולם ובית לחדשנות בתחומים רבים ומגוונים.

 

תמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה